דוח מבקר המדינה 2022: מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות ממשיכות להידרדר

שתף כתבה עם חברים

ממצאי דוח מבקר המדינה בנושא הרווחה מצביע על בלאגן בתחום נותני שירותי מיקור חוץ, ומצביע על כך שהרשויות אינן מנהלות בשיטתיות נתונים בנוגע לאוכלוסיות רווחה

אילוסטרציה: @tirachardz מאתר freepik

דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (4 יולי), התמקד בין היתר בתחום אספקתם של שירותי הרווחה בקהילה על ידי הרשויות המקומיות בין השנים 2020-2021.
המבקר התמקד בעיריות  באר שבע, מודיעין מכבים רעות, נהריה ותל אביב-יפו, במועצות המקומיות עמנואל, ג'סר א-זרקא ובמועצה האזורית הגליל העליון.
כמו כן המבקר החליט לבצע ביקורת עומק ב-30 רשויות נוספות.
הדו"ח התבסס גם על שאלונים של תשעה ארגונים המספקים שירותים לרשויות בהן נעשתה ביקורת עומק.

בדו"ח נטען כי הרשויות המקומיות אינן מנהלות ניתוח שיטתי של נתונים בנוגע לאוכלוסיות רווחה מוחלשות המתגוררות בתחומן וזכאיות לקבל שירות ומיצוי זכויות. בנוסף קבע המבקר כי משרד הרווחה אינו מעמיד לרשות הרשויות המקומיות מידע שהוא מחזיק ברשותו בנוגע לזכאים בתחום שיפוטן, בפרט בתחום הטיפול באנשים עם מוגבלות.

היצע דל של שירותי רווחה בפריפריה

עוד קבע הדו"ח כי ברשויות מקומיות קטנות, שהן לרוב גם פריפריאליות, מגוון שירותי הרווחה שניתנים לתושביהן מצומצם יותר מאשר עיריות גדולות וחזקות. לטענת המבקר, רוב הרשויות המקומיות שאינן מפעילות שירותים ראויים הן רשויות קטנות, המהוות כאמור כשליש מכלל הרשויות:
– 16 (כ-62%) מ-26 הרשויות אינן מפעילות מרכזי תעסוקה מוגנת עבור אנשים עם מוגבלות.
– 45 (כ-63%) מ-71 הרשויות אינן מפעילות מרכזי תעסוקה מוגנת, אינן מפנות אליהם תושבים לקבלת שירותים.
– 72 (כ-56%) מ-128 הרשויות אינן מפעילות מרכזי יום עבור אזרחים ותיקים ואינן מפנות אליהם תושבים.
– 68 (61%) מ-112 רשויות אינן מפעילות בתים חמים עבור נערות וצעירות
– 44 (61%) מ-72 הרשויות אינן מפעילות מרכזים לטיפול בנפגעות תקיפה מינית ואינן מפנות אליהם תושבים לקבלת שירותים
– 13 (כ-72%) מתוך 18 הרשויות אינן מפעילות מעונות יום שיקומיים לאנשים עם מוגבלות ואינן מפנות אליהם תושבים לקבלת שירותים
– 36 (כ-65%) מ-55 הרשויות אינן מפעילות שירותים או מסגרות לאנשים עם אוטיזם
– 36 (כ-69%) מ-52 הרשויות אינן מפעילות כלל שירותים או מסגרות לטיפול באנשים נפגעי התמכרויות ואינן מפנות אליהם את התושבים הזקוקים לכך".

אנדרלמוסיה בארגוני החוץ המספקים שירותי רווחה
ניתוח נתוני משרד הרווחה בין השנים 2017-2020 מעלה כי אין שיטתיות בהחלטה לגבי המסגרות שיפעיל בעצמו או כאלה במיקור חוץ. כמו כן, מהנתונים לשנת 2020 עולה כי 96 מהארגונים (שמהווים שליש) סיפקו שירותים עבור יותר משתי רשויות מקומיות בעת ובעונה אחת, ו-30 ארגונים סיפקו שירותים עבור חמש רשויות לפחות בעת ובעונה אחת.

דו"ח המבקר כאמור מתח ביקורת חריפה על כך שבכשליש מהמכרזים ומהסכמי ההתקשרות שנבדקו, ובהם מכרז שפרסמה עיריית תל אביב, לא צוין כי בהתאם לדין כי חל איסור על נותן שירות להעסיק עברייני מין.
בנוסף, רק שתי עיריות – לוד וקריית גת, כללו במכרזיהן דרישה בנוגע לקיום הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בנושא הבטחת ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות. הביקורת העלתה עוד כי משרד הרווחה החליט שלא לאשר תוצאות מכרז להפעלת מועדוניות לילדים ונוער בסיכון שפרסמה המועצה המקומית ג'סר א-זרקא, משום שבמסמכי המכרז היו חסרים תנאים מהותיים בנוגע לאספקת השירותים.

העיריות מודיעין ונהריה, המועצה המקומית ג'סר א-זרקא והמועצה האזורית הגליל העליון, לא כללו בהסכמיהן חובת דיווח על אירועים חריגים. 71% מהרשויות לא כללו בהסכמיהן חובת דיווח תקופתית בדבר תכולת השירותים והפעילויות שסופקו, ולא נכללו הוראות בנוגע לחובותיו של נותן השירותים לתעד ולשמור מסמכים בנוגע לאספקת השירותים.

המבקר ציין לטובה את נושא העמדת נתונים על הזכאים לקבלת שירותי רווחה בקהילה וקבע כי במהלך הביקורת החל משרד הרווחה להפיץ אחת לחודש בקרב מנהלי המחלקות לשירותים חברתיים לוח מחוונים (Dashboard) של נתוני הרשות המקומית.

אילוסטרציה: freepik

ההמלצה: לשפר את הנתונים על האוכלוסייה ברשויות
בנוסף צין המבקר לטובה כי החל משנת 2019 פועל משרד הרווחה לקידום תוכנית מדדי איכות למסגרות הרווחה כדי לטייב את השירותים הניתנים למקבלי השירות.
לסיכום ממליץ המבקר כי כלל הרשויות המקומיות יחזיקו בנתונים מהימנים ועדכניים בנוגע לצורכיהן של כלל אוכלוסיות הרווחה בתחום שיפוטן. המבקר גם ממליץ כי משרד הרווחה יבחן מהם החסמים המקשים על רשויות קטנות ופריפריאליות בפיתוח שירותי רווחה ולבחון פתרונות ותמריצים כדי להבטיח כי הזכאים לקבלת השירותים יקבלו את המענה המיטבי.

עוד ממליץ המבקר לרשויות מקומיות המחליטות לספק שירותי רווחה במיקור חוץ, לכלול בהסכמי ההתקשרות מנגנוני פיקוח ובקרה מפורטים שבמסגרתם יינתן ביטוי למתודולוגיה סדורה בנוגע לנושאים שבהם יעסקו. כמו כן הומלץ לקבוע בהוראות ההסכם כלי אכיפה ברורים על מנת לקדם את מטרות ההתקשרות ולהימנע מפגיעה במקבלי השירות.

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות