זנדברג שוקלת הכרזה חד צדדית על תחנה מרכזית ת"א כאזור נפגע זיהום אוויר

שתף כתבה עם חברים

השרה להגנת הסביבה מאיצה בעירייה ובמשרד התחבורה להכין תוכנית מיידית למצב הזיהום באיזור * חברת המועצה קשת: "התחנה המרכזית לא יכולה להמשיך לפעול"

video
בסרטון: המחאה נגד הזיהום בתחנה המרכזית

זיהום האוויר באזור התחנה המרכזית בתל-אביב הוא גבוה במיוחד ובמקום נרשמות חריגות מהתקנות, כתוצאה מפליטות משמעותיות של כלי רכב דיזל – אוטובוסים בעיקר ומוניות שירות, הפולטים חלקיקים ותחמוצות חנקן. חלקיקי דיזל הוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים ודאיים לאדם והמחאה בנושא הולכת ומתגברת.
לאחר שצעדים שננקטו עד כה על-ידי עיריית תל-אביב ומשרד התחבורה לא צפויים להפחית את זיהום האוויר ולהביא לסיום החריגות והערכים הגבוהים, כך להערכת גורמי המקצוע במשרד, שקלה בחודשים האחרונים השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, את האפשרות להכריז חד צדדית על אזור התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר, לפי הסמכות הקבועה בחוק אוויר נקי.
זנדברג ערכה מספר דיונים בנושא עם גורמי המקצוע במשרד וכן עם הגורמים הרלבנטיים במשרד התחבורה ובעירייה. היא קיבלה מסמך מהעירייה הכולל מידע בדבר צעדים שיש בכוונתה לנקוט לשם צמצום זיהום האוויר, אולם המסמך אינו כולל תוכנית מחייבת ומפורטת והוא אינו משכנע את השרה כי יש מקום להימנע מהכרזה חד צדדית לפי חוק אוויר נקי.

בעקבות כך נעשתה פנייה מצד זנדברג לשרת התחבורה מרב מיכאלי ולראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, בה היא ציינה: "נכון לעת הזאת, ובהינתן מכלול השיקולים הצריכים לעניין, בכוונתי להכריז על התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר, על כל המשתמע מכך בהתאם לחוק אוויר נקי, אלא אם תוצג תוכנית מפורטת כאמור לעיל ובצידה מחוייבות ברורה ליישומה.. כמו גם, שאבני הדרך אכן יישומו בלוחות זמנים קבועים בתוכנית".

השרה זנדברג מציעה להתבסס על תוכנית שנכתבה על ידי הדרג המקצועי במשרד התחבורה והועברה למשרד להגנת הסביבה, תוכנית הכוללת פעולות לטווח קצר שיש בהן גם לדעת גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה, כדי להביא לשיפור משמעותי באיכות האוויר באזור התחנה המרכזית, וכן פעולות לטווח ארוך, שסופן בפינוי מלא של התחנה.
"תוכנית זו מחייבת פירוט נוסף וכן מחויבות ברורה של הצדדים – משרד התחבורה ועיריית תל אביב – להביא למימושה", ציינה השרה בפנייה למיכאלי וחולדאי.

בין היתר, היא דורשת מהגורמים לקבוע אבני דרך מפורטות וישימות להגעה ליעדים המצוינים בתוכנית, לרבות מתווה לחשמול התחבורה העוברת בסביבת התחנה; תוכנית ברורה למסופים חלופיים והיקף התחבורה בהם; קביעת הגורמים האחראים ליישום כל אחד מהשלבים; לוח זמנים ברור ופירוט התקציבים הנדרשים ומקורם.
השרה חזרה והדגישה כי על התוכנית המפורטת להגיע בהקדם, שאם לא כן היא תשתמש בסמכותה ותכריז על אזור התחנה המרכזית כנפגע זיהום אוויר. "אנשי המקצוע במשרד להגנת הסביבה ואני עומדים לרשותכם לצורך שיתוף פעולה בהגעה לתוצאה הרצויה – סביבתית, תחבורתית ועירונית", ציינה.

חברת מועצת עיריית תל אביב שולה קשת, שהייתה פעילה מרכזית ביוזמה, אמרה היום כי "ההצהרה של השרה היא מבורכת אבל אנחנו מצפות להכרזה על האזור כנפגע זיהום אויר הלכה למעשה. רק הכרזה חד צדדית כזו תיאלץ את עיריית תל אביב יפו לפנות את האוטובוסים מהתחנה.
"אחרי שלושה עשורים של מאבק ציבורי, סופסוף גם במסדרונות הממשלה מבינים את מה שכל תושבת ותושב הבינו מזמן. התחנה המרכזית לא יכולה להמשיך לפעול. כולי תקווה שהשרה להגנת הסביבה לא תפקיר אותנו כפי שעשו חולדאי ומיכאלי, אלא תממש את הבטחתה ותכריז בהקדם על התחנה כנפגע זיהום אוויר. החיים שלנו בידיים שלה".

מעיריית תל אביב יפו נמסר: "ראשית נציין כי האחריות על התחבורה בישראל, על כל היבטיה, מוטלת על משרד התחבורה, ולכן הוא זה אשר צריך לספק את הפתרונות. עם זאת, נציין כי מהנתונים העדכניים לשנת 2021 ניתן לראות כי לא הייתה אף חריגה ב-no2, שהוא מזהם שמקורו בכלי רכה. באותה שנה הייתה חריגה קטנה ולא משמעותית של חלקיקי pm2.5 מזיהום אבק- של 13 ימים בלבד, המהווה 3.5% בלבד מסך ימי השנה מעבר לתקן המותר. נדגיש כי נתוני תחנת הניטור של המשרד להגנת הסביבה, הסמוכה לתחנה המרכזית, והנמצאים בידי העירייה, דווקא מצביעים על ירידה עקבית בערכי זיהום האוויר ב-6 השנים האחרונות.

"נוסיף כי הדרך הטובה ביותר להפחתת מזהמים באוויר היא החלפת צי האוטובוסים לחשמליים – נושא שנמצא בסמכות הממשלה. העירייה מצדה פועלת להורדת זיהום האוויר בעיר בכלל ובאזור התחנה המרכזית החדשה בפרט, בין היתר באמצעות מעורבות בתכנון הקווים והפחתת מספר יציאות האוטובוסים היומיות, קידום תכנית 'עיר אויר נקי', להגבלת כניסת כלי רכב מזהמים לעיר, סלילת שבילי אופניים, סגירת רחובות לכלי רכב, הפעלת מערך שיתוף כלי רכב, שתילת עצים ועוד".

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות