האיום של הרכבת הקלה על סרבני הפינוי מכפר שלם עולה שלב

שתף כתבה עם חברים

החברה מאיימת על 16 משפחות המתגוררות על התוואי המתוכנן ומסרבות לפינוי: "אם לא תתפנו לא תקבלו פיצוי מוגדל", הדיירים מצידם, לא מתכוונים להיכנע: "נמות לפני שנתפנה"

הרכבת הקלה בדרום תל אביב (צילום מסך)

מאמצי חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) לפנות את כלל תושבי כפר שלם לטובת הקו הסגול של הרכבת הקלה עולה הילוך.
נכון לעכשיו,  פונו רוב 100 המשפחות שמתגוררות בתוואי התוכנית, כאשר בתחילת השבוע פונו שישה מבנים נוספים בהסכמה. עם זאת, עדיין נותרו 16 משפחות שמסרבות להתפנות בשלב זה.

בהליכה על התוואי העתידי של הקו הסגול בצד המזרחי של רחוב ההגנה, רואים הריסות של בתים רבים בכפר שלם שכבר פונו. בתוך כך, העלתה הנהלת החברה הילוך בימים אלו בכדי לפנות את המשפחות הנותרות. במכתב שהוציאה בתחילת השבוע לדיירי כפר שלם שנותרו איתנים בדעתם, החליטה נת"ע לאיים כי "מי שייאלצו לפנותו בכוח, לא יהיה זכאי לפיצוי המיוחד להסתגלות, המוענק למתפנים בהסכמה ומרצון".

עו"ד ענבל קנקה, מנהלת אגף המקרקעין בנת"ע, הוסיפה: "אנחנו עושים כל מאמץ כדי למנוע פינוי מבנים בכוח, ומבקשים להגיע להסכמה עם כלל התושבים שנותרו על התוואי, מאמץ שלשמחתנו נושא פרי". נת"ע מתבססת על פסיקה של בית המשפט העליון שאומרת כי פינוי השטח נחוץ על מנת לקדם את הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה.

ראוי לציין כי 16 המשפחות מוכנות להתפנות, אך לטענתן, הפיצויים שנת"ע מציעה להם הם זעומים. חלקם טוענים כי רשות מקרקעי ישראל יחד עם החברה חילקו את הזכאות לשלושה דורות: דור ראשון (הדיירים הראשונים בכפר שלם), דור שני (הבנים של המתיישבים) ודור שלישי (הנכדים).

לטענת התושבים, הדור הראשון נפטר ברובו, ועל כן רוב המקרים שעל הפרק הם אנשים מדור שני ושלישי.
תושבת כפר שלם שנשארה בשכונה ומעדיפה להישאר בעילום שם, אומרת לאתר "פוסטה" כי התושבים רוצים הידברות על מנת לצאת בכבוד. "אני לא מכירה מישהו שחי בחרדה קיומית בגלל הרכבת הקלה. הרכבת הקלה אמורה לשרת אותנו, אבל היא דורסת אותנו. מציעים לתושבים סכום של 3,500 שקל למטר וברוב המקרים הסכום מגיע ל-300 אלף שקל למשפחה. לא ניתן לעשות עם הסכום הזה כלום, נמות פה לפני שנתפנה ככה".

בנוסף, מלינים התושבים על שרת התחבורה הנוכחית מרב מיכאלי, שלא מוכנה לדבריהם לפתוח בהידברות עם התושבים. למרות שהוחלט על הפינוי עוד בחודש אפריל, שרת התחבורה הקודמת מירי רגב (אם או בלי קשר לבחירות שהיו) החליטה לדחות את הפינוי. ברגע שהתחלף השלטון לטענת תושבי השכונה, משרד התחבורה והשרה הנוכחית החליטו "לשים פול גז על הפינוי". תושב השכונה ערן מורדוב אומר ל"פוסטה" כי "השרה שמתיימרת להיות סוציאלית –  היא הכי לא סוציאלית".

בנת"ע דוחים את הדברים וטוענים כי רשות מקרקעי ישראל היא זו שאחראית על מתווה הפיצויים בכפר שלם. בנוסף מדגישים בחברה כי רוב הסוגיות כבר הוכרעו בבית המשפט במסגרת עתירות ופסקי דין שונים, כמו פסק דין של בית המשפט העליון שהמרכזי שבהם התקבל בחודש יולי 2020. השופט עמית קבע, טוענים גורמים בחברה, כי "עיקר טענות המערערים (תושבי כפר שלם) הנוגעות לתשלום פיצויים ודיור חלופי, קיבלו מענה עקרוני במתווה שנקבע, ועניינו הפרטני של כל מערער נבחן ויבחן על ידי ועדת הפינויים".

עו"ד קנקה הוסיפה בהקשר זה: "פרויקט הרכבת הקלה הוא פרויקט תשתית לאומי לטובת מדינת ישראל ולטובת מטרופולין תל אביב. אנחנו מבצעים את צו ההפקעה בהתאם לתוכנית מאושרת כדון ואושר בפסיקות של בית המשפט המחוזי והעליון".

קנקה מדגישה כי למרות המחאה שמורגשת בשכונה יש בקרב  הדיירים עלייה בהסכמה לפינוי. "גם עם מי שנותר בדירות אנחנו במשא ומתן מתקדם. הפיצויים שהצענו לתושבים הולמים וראויים. הפיצויים שהוצעו אושרו בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל בחודש מרץ 2020. בראש וועדת הפינויים עמד נציג של רמ"י. אנחנו כזרוע מבצעת, מבצעים החלטות של ועדת הפינויים ולא קובעים שווי פיצויים".

אם הפיצויים הוחלטו, אז מדוע על מה אתם מנהלים משא ומתן מול התושבים?
"למרות הפיצויים שנקבעו על ידי רמ"י, נת"ע נתנה בהחלטת מנכ"ל פיצויים נוספים לפנים לשורת הדין שמתבססים על דמי שכירות שבין שנה לשלוש שנים הסתגלות. זה תלוי במצב הסוציואקונומי. מי שלא יצטרף לפינוי מרצון, לא צריך לקבל סכומים לפנים משורת הדין".

תגובתה של שרת התחבורה מרב מיכאלי תפורסם כאשר היא תתקבל.

 

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
2 Comments
הוותיק ביותר
החדש ביותר הכי הרבה הצביעו
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות