ת"א: אושרה להפקדה תוכנית מגורים ומלונאות על חורבות שכונת מנשיה

שתף כתבה עם חברים

בניגוד לתוכנית מהעבר לבניית מגדלים, לפי התוכנית החדשה בשטח השכונה ייבנו 19 בניינים למגורים ומלונאות, בגובה מקסימלי של שמונה קומות, שיחברו בין יפו, פארק המסילה וכרם התימנים

כך זה ייראה בעתיד (הדמיה של שכונת מנשיה)

ועדת המשנה לתכנון ובנייה תל אביב אישרה להפקדה תוכנית התחדשות למגורים ומלונאות בשכונת מנשיה הנטושה (9 יוני). בשטח ייבנו לפי התוכניות 19 בניינים. משמעות התוכנית היא, בין היתר, שהשטח יחבר בין יפו, פארק המסילה וכרם התימנים.

שכונת מנשיה הוקמה סמוך לשפת הים בסוף שנות ה-70 של המאה ה-19. עם הקמת תחנת הרכבת לירושלים בשנת 1892 הואץ פיתוח השכונה, שבשיאה התגוררו בה כ-18,500 תושבים בחמש שכונות שונות: אירשיד, מנשיה, נווה שלום, יפה נוף וחארת' א-תאנק, הידועה גם בשם קרטון. לאחר מלחמת העצמאות, תושביה הערבים של השכונה נמלטו והשכונה נותרה במרביתה נטושה. בשכונה שוכנו עולים חדשים, והיא התאפיינה כשכונת עוני, שבה צולם הסרט קזבלן זמן קצר לפני שהיא נהרסה.
במהלך שנות ה-60 החלה העירייה להרוס בהדרגה בתים בשכונה, מחשש שתהיה זו שכונת פשע. בעירייה היה גם מי שתכנן להרוס את שכונת נווה צדק, אולם בסופו של דבר התקבלה תוכנית לשימור השכונה. זאת בניגוד למנשיה, שם תוכנית אפשרית לשימור לא התקבלה ורוב המבנים נהרסו.

על חורבות מנשיה הוקמו בעבר בין היתר מלון דן פנורמה, מתחם הדולפינריום ופארק צ'ארלס קלור. בין המבנים הבודדים שנותרו בשכונה: מסגד חסן בק, מתחם התחנה, בית מוזיאון האצ"ל, ובית מוזנח ברחוב המרד. מלבד מלון דן והפארק, רוב שטח השכונה נוצל לטובת חניונים של מבקרים שבאו לחוף הים.

אחת ממטרותיה של התוענית שאושרה בוועדה היא לחבר כאמור שוב את יפו מדרום, פארק המסילה במזרח ומוזיאון בית האוסף ונווה צדק מצפון. "המדיניות המוצעת תשרת את תושבי העיר ובאיה לאורך כל שעות היום וימות השבוע. החיבור למרחב אחד יאפשר חיבור של רצף השדרה העירונית מפאתי שדרות רוטשילד, דרך פארק המסילה ועד לרצועת חוף הים", נכתב בתוכנית.

רוב השטח שעליו ייבנו הבניינים אמור לשמש למגורים, תיירות ומלונאות. בניגוד לתוכניות מהעבר להקת מגדלים, בישיבה הוצג החזון לפיו הגובה המקסימלי של הבניינים בתוכנית יהיה שמונה קומות, ושיטת הבנייה תהיה במדורג. אלי דרמן ממשרד "דרמן ורבקל אדריכלות", האחראי על התכנון, אמר כי בדרך בנייה זו אופי השכונה יישמר ולא תיחסם הבריזה מהים.

לצד הבניינים, רוב השטח יהיה ציבורי, ובשכונה אמור לעבור גם קו של הרכבת הקלה וקו מטרו. מדובר באותו קו שסוקר בהרחבה עם הרס גן הכובשים. בשכונה גם ייסללו שבילי אופניים. בהתאם למדיניות החניה של העירייה, מספר החניונים יצומצם משמעותית, ולכלי רכב פרטיים יהיה קשה להיכנס לשכונה זו.

למרות שהתוכנית אושרה, במהלך הדיון עלו לא מעט הסתייגויות ממנה. אחת מהן נגעה כצפוי לשימור בניין ברחוב המרד, ששרד את הרס השכונה וכעת לא ידוע מה יעלה בגורלו. חבר המועצה אסף הראל (אנחנו העיר) הלין על כך שעדיין יהיו מספר גדול של כלי רכב שנכסים לשכונת נווה צדק הסמוכה: "עבודה יפה. יש פה הישגים מרשימים… לא הצלחתי להבין את ההיגיון התחבורתי. נווה צדק הוא מקום שבו השאיפה שלנו היא להפחית את כלי הרכב, ושיהיו שם פחות חניות".

השכונה בעבר (צילום: קורט ברמר)

סגן ראש העיר ראובן לדיאנסקי (חילונים ירוקים) הלין על כך שהשכונה העתידית אמורה לכלול מספר גינות קטנות, אך ללא שטח פתוח רציף: "גינה זה דבר חשוב, אבל זה לא תחליף לשטח פתוח. צריך שטח משמעותי שבו ילדים יוכלו לשחק ולא רק גינות קטנות… גן הכובשים, שנמצא 800 מטר מהשכונה, אמור להפוך לשטח התארגנות של המטרו".

סגנית ראש העיר מיטל להבי (מרצ), הממונה על תיק התחבורה, הצטרפה לדברי לדיאנסקי: "צריך לקחת בחשבון שגן הכובשים הולך להיכחד לחלוטין. שטח שיישאר בגן הכובשים נושק לדולפינריום ולא נושק לשכונה. כאשר יתחילו העבודות יפגעו בשטח ירוק מתפקד… לא צריך לתת רק גינות כיס".
להבי גם הלינה על האופי העתידי של השכונה: "כל רצועת החוף היא בליינית ותיירותית. צריך אזור לשטחים קהילתיים. אם תעשו תמהיל של תיירות ומגורים, יהיה נזק לשכונה… אי אפשר לשלוח ילדים לבית הספר ברחובות ראשיים. זה אזור שיהפוך להיות של 'אייר בי אנד בי' ולא אזור של תושבים".

הבנייה המדורגת לא תהרוס את הבריזה מהים. הדמיית התוכנית

סגנית מהנדס העיר ומנהלת אגף תכנון, אורלי אראל, השיבה לדברים: "התוכנית הזאת עולה על הדרישות הנורמטיביות מתוך נקודת המוצא שבשכונת נווה צדק יש פחות שטחי ציבור ממה שהנורמה דורשת. בשטחים אלו לא נכלל פארק המסילה… יש שלוש גינות. כל מה שהתכנית עושה – היא מוסיפה".
בסופו של דבר התכנית אושרה והוחלט לבדוק את ההסתייגויות. להבי היתה המתנגדת היחידה לתוכנית.

צילום: ארכיון אחמד מרוואת
השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות