פלילי | צווארון לבן | מחש | תעבורה | מעצרים וחקירות
0506270283 מידע מורחב
כלכלי | מיסים | הלבנת הון
0506245512 מידע מורחב
לשון הרע | הפרת פרטיות | זכויות יוצרים | תכנון ובנייה
מידע מורחב
פלילי | תעבורה | אסירים | מעצרים וחקירות
0546618438 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | בינלאומי
0547577333 מידע מורחב
עו"ד אילן אלימלך
פלילי | פשיעה חמורה | אסירים | תעבורה
עו"ד סימון חדאד
משפט פלילי | פשיעה חמורה | צווארון לבן
עו"ד יעד נוה
פלילי | כלכלי | תעבורה | אסירים
עו"ד רובי גלבוע
פלילי | פשיעה חמורה | מנהלי | תעבורה | נוער | צבאי
עו"ד זיו קדוש
פלילי | פשיעה חמורה | סמים | מעצרים וחקירות | ייצוג אסירים
עו"ד שרון קינן
פלילי | פשיעה חמורה | מעצרים וחקירות | אסירים | מנהלי | נוער | צבאי
עו"ד יאיר אבין
פלילי | תעבורה | כלכלי | אסירים

עתירה נגד מיזם התחבורה השיתופית "באבל": כמעט שאינו מותאם לבעלי מוגבלויות

עמותות "נגישות ישראל" ו"בזכות" עתרו לבג"ץ נגד המיזם שמופעל על ידי חברת דן ועתיד לפעול גם באגד ומטרופולין: מדובר באפליה אסורה
שיתוף ב email
שיתוף ב google
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
מיניבוס של המיזם באבל (צילום: חברת דן)

עמותות "נגישות ישראל" ו"בזכות" עתרו לבג"ץ נגד מיזם "באבל" (bubble)  החדש לתחבורה ציבורית שיתופית, שמופעל על ידי חברת דן. לטענת העותרים, השירות אינו מותאם כמעט לאנשים עם מוגבלויות, ולכן מדובר באפליה אסורה. במסגרת העתירה ביקשו העותרים צו ביניים לפיו עד להכרעה בעתירה או עד הנגשה מלאה בפועל, המיזם לא יחל לפעול. העתירה הוגשה נגד משרד התחבורה, משרד האוצר, דן, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, וחברות אגד ומטרופולין שאמורות להפעיל את השירות בעתיד.

לצורך הפעלת השירות החדש התקשרו משרד התחבורה ומשרד האוצר עם חברת דן שתפעיל את השירות בגוש דן. בעתיד כאמור, אגד ומטרופולין אמורות להפעיל את השירות המתוכנן בירושלים, בחיפה ובאזור השרון בהתאמה. במסגרת השירות החדש יופעלו באזורים צפופים קווי שירות המבוססים על טכנולוגיה המאפשרת תכנון גמיש של מסלולי נסיעה וזמני שירות, בהתאם לביקוש הצרכנים, באמצעות יישומון בטלפון חכם. המיניבוס יגיע לתחנה הסמוכה למיקומו של הצרכן, ויורידו בתחנה הסמוכה ביותר ליעד שאליו הוא מבקש להגיע. במסגרת שירות זה, המפעיל מתחייב שמשך הנסיעה לא יעלה על זמן נקוב מוסכם.

העותרים טוענים כי עלות הפעלת השירות עומדת על 45 מיליון שקל לשנה אחת, כאשר המדינה משתתפת ב-60 אחוז מהעלות. לטענתם, השירות החדש "נעדר כל התאמות נגישות לאנשים עם מוגבלות ובכך מפלה אוכלוסייה שלמה – 1.6 מיליון אנשים עם מוגבלות, פוגע בשוויון והכל בחסות מדינת ישראל אשר, הלכה ולמעשה, מקדמת שירות תחבורה ציבורי חדש כשהוא אינו נגיש… מסיבות שכנראה נבעו משיקולי תקציב ונוחות, חברות התחבורה הציבוריות, משרד התחבורה ומשרד האוצר, בחרו מראש וביודעין להדיר משירות חדשני זה אוכלוסייה שלמה… דבר שנוגד את הוראות הדין המסדירות את נגישות התחבורה הציבורית ונגישות השירות בישראל".

בעתירה נטען בנוסף, כי "על פי ההסכם בין משרד האוצר ומשרד התחבורה לבין חברת דן, מתוך 100 כלי תחבורה ציבורית שעתידים להיכנס לשימוש במסגרת השירות החדש, רק שלושה אחוזים בלבד יכללו מעלון אשר יאפשר לאנשים המתניידים בכיסא גלגלים לעלות לכלי התחבורה. זאת ועוד, ציבור אנשים עם מוגבלות בראייה או בשמיעה, לא יוכלו להסתייע בשירות, שכן כלי התחבורה החדשים לא יצוידו כלל בהתאמות שנועדו לאפשר התמצאות במהלך הנסיעה עצמה כגון: מערכת כריזה קולית וכן סימני הכוונה. בנוסף, הנהגים אינם מתוכננים לעבור הדרכה בכדי להנגיש את השירות וכן היישומון שבאמצעותו השירות החדש יהיה נגיש לאזרחים אינו מונגש לאנשים עם מוגבלות חושית או פיזית. כמו כן, אין כוונה לפרסם אודות הסדרי ההנגשה עבור ציבור האנשים עם מוגבלות…

"דווקא שירות חדשני זה, עשוי היה לבוא לעזר רב לאוכלוסייה עם המוגבלויות בישראל וזאת על רקע המציאות העגומה לפיה התחבורה הציבורית בישראל מציבה כיום מחסומים רבים עבור אנשים עם מוגבלות. כך למשל הם נאלצים לעבור מרחק רב עד לתחנה הקרובה ומתחנת היעד אל היעד, להחליף קווים וזאת שעה שהתשתיות ברובן אינן נגישות. לפיכך, דווקא שירות כזה שאמור להיות לעזר עבור אנשים עם מוגבלות, פוגע בהם פגיעה בלתי מידתית, ומהווה אפליה אסורה, חוסר שוויון מהותי ופגיעה בכבודם".

העתירה הוגשה ביום רביעי שעבר, והשופטת דפנה ברק ארז ביקשה את תשובת המשיבים לא יאוחר מה-25 במאי.

יובל וגנר

יובל וגנר, נשיא עמותת נגישות ישראל: "מדובר בחלם, בשנת 2019 נחקק חוק שוויון לאנשים עם מוגבלות. גם אנשים עם מוגבלות זכאים לתחבורה ציבורית ולא יכול להיות שמשרד התחבורה יפרסם מכרז לתחבורה ציבורית ולא דורש 100 אחוז נגישות, כאשר יש בנמצא מיניבוסים עם מכשירים שהם נגישים מוגבלים". לטענתו האשם המרכזי הוא משרד התחבורה, שלא אוכף את החוק, במיוחד כאשר יש מודעות לנושא הנגישות.

עו"ד מיכל שיק הרטוב שמייצגת את עמותת נגישות ישראל: "מטרתנו היא אחת, ששירות התחבורה הציבורית יהיה נגיש עבור אנשים עם מוגבלות. המדינה משקיעה מיליוני שקלים בפיילוט של שירות מותאם ביקוש ואך ראוי שאנשים עם מוגבלות שמהווים כ-1.6 מיליון איש בישראל, יהיו זכאים ויוכלו לעשות שימוש בשירות הזה. עוברם שירות כזה הוא חשוב שבעתיים".

מדוברות חברת דן המפעילה את מיזם bubble נמסר: "המענה לטענות שהועלו בתביעה יינתנו בבית המשפט".

תגובת משרד התחבורה: "השירות נגיש לאנשים עם מוגבלות, ועם זאת אנו נמסור את תשובתנו המלאה במסגרת התגובה לעתירה בבית המשפט".

השארת תגובה

Comments icon

סמן כאן שאינך רובוט

נבנה על ידי אנגורה מדיה
דילוג לתוכן