ת"א: אושר מסמך מדיניות לבנייה סביב פארק המסילה בדרום העיר

שתף כתבה עם חברים

חברי הוועדה אישרו בניית בניינים בני עד 40 קומות, לצד בניינים המיועדים לשימור. למסמך יתווספו פרק על בנייה ירוקה וקיימות, ואפשרות לחיבור הפארק עם שדרות רוטשילד

פארק המסילה (צילום: עיריית תל אביב)

ועדת המשנה לתכנון ובנייה של עיריית תל אביב אישרה מסמך מדיניות לגבי הבנייה סביב פרויקט פארק המסילה (18 נובמבר).
המקטע הראשון של הפארק החדש, הממוקם בתוואי הרכבת העות'מאנית הישנה, נפתח לציבור בחודש אוקטובר וצפוי להיפתח במלואו במהלך שנת 2021. הוא יאפשר חיבור רציף עבור רוכבי אופניים והולכי רגל מנחלת בנימין ורחוב הרצל ועד לחוף הים, ובכך להשלים רצף צירים ירוקים מהעיר אל הים ובחזרה: מבן גוריון, דרך שדרות חן ושדרות רוטשילד, ועד לחוף הים דרך פארק המסילה.

אורך המקטע שכבר נפתח כ-450 מטר: מכ-150 מטר מזרחית לרחוב פינס (בית ליבר) בנווה צדק ועד לרחוב אליפלט. המקטע השני, בין אליפלט לרחוב קויפמן הסמוך לחוף הים, שאורכו כ-400 מטר, ייפתח במהלך השבועות הקרובים. המקטע השלישי והאחרון של הפארק, שיפתח כאמור במהלך שנת 2021, יהיה באורך של כ–450 מטרים ויחבר את המקטע הקיים לרחוב נחלת בנימין. בסך הכל אורכו הכולל של הפארק יהיה 1.3 ק"מ. לפי העירייה, "הוא יהווה תוספת ניכרת וחשובה של שטחים פתוחים וירוקים עבור תושבי יפו, המושבה האמריקאית ושכונת פלורנטין".

לאורך הפארק נסללו שבילי אופניים מופרדים ומסלולי הליכה, וניטעו עצים וצמחיה מרובה. במפלס התת קרקעי בפארק יעבור הקו האדום של הרכבת הקלה, בחלקו בתוואי זהה לזה של מסילת הרכבת ההיסטורית שבין יפו לירושלים. בנוסף, פארק המסילה הוא גם הנקודה שבה הקו האדום של הרכבת הקלה יורד אל מתחת לפני הקרקע בדרכו לפתח תקווה, ובימים אלה מוקם בו אולם נוסעים הגדול של תחנת אליפלט.

המסמך שהוצג לחברי הוועדה מתייחס גם ובעיקר למדיניות הבנייה סביב הפארק. בין היתר, הוחלט לאשר בניית בניינים בגובה של עד 40 קומות ברחובות המקיפים את הפארק, לצד שימור מבנים. לחברי הוועדה הוסבר כי המסמך שגובש כולל "עיבוי של מרקם הבנייה ברצועה צרה ומוארכת מפלורנטין ועד לכיכר השעון ביפו". מטרתו היא "ליצור ודאות תכנונית ליזמים", בעוד שבשלב הבא כבר תוכן תב"ע (תוכנית בניין עיר) – מסמך בעל תוקף חוקי שנועד להסדיר את השימוש בקרקע.

המסמך דן ברחובות המצפים להתחדשות עירונית, המאופיינים כיום בעיקר בבנייה ישנה. חלק מהרחובות שמקיפים את פארק המסילה נחשבים בעלי פוטנציאל לפיתוח אך כיום נמצאים במצב ירוד.
לא חסרות דוגמאות. למשל, הקטע מרחוב אליפלט ועד רחוב קויפמן, שם המרחב מחולק לחלקות גדולות המופרדות אחת מהשנייה.
דוגמה נוספת: רחוב יפו-אילת ההיסטורי נחשב לצר ופעיל, התנועה בו ערה ואף צפופה בשעות השיא.
במסמך נכתב כי מבנים רבים המיועדים לשימור שומרים על צביונו של הרחוב, אולם לצד זאת מגבילים את האפשרויות להרחיב אותו.
"על מנת לפתח את מערך הקשרים של מרחב המסילה בתוך עצמו ולסביבתו יש לחזק את השלד האורבני, לפתח מעברים להולכי רגל ורוכבי אופניים, רחובות לתנועת רכב ודפנות פעילות למרקם העירוני", נכתב במסמך.

פעם זה נראה כך (צילום: זולטן קלוגר, לע"מ)

במהלך הישיבה, סגן ראש העיר ראובן לדיאנסקי ביקש "לתקן את מסמכי המדיניות כך שיהיה פרק ייחודי מודגש לנושא בנייה ירוקה וקיימות". לדיאנסקי מחה על כך שהקצו לשטח בכל בניין 15 אחוז לחלחול (מי גשמים), וביקש להוסיף לפחות 15 אחוז נוספים. מהנדס העיר אודי כרמלי השיב לו: "אני לא חושב שזה חכם, המגרשים קטנים ויש מבנים לשימור… לעיתים צריך לרדת ל-13 או 12 אחוז (מתחת לתכסית, ד.א).
סגן ראש העיר אסף הראל שיבח את הפרויקט: "הפירות של התכנון של המקום כבר מתחילים לצוץ וזו רק ההתחלה. יש מסמך מדיניות רצינית. זה מתייחס לכל ההיבטים לעומק". עם זאת ביקש הראל לבדוק האם ישנה אפשרות לחבר את אזור פארק המסילה עם שדרות רוטשילד.
בנוסף ביקש הראל "לשמור על ערכים אדריכליים" כגון בית רומנו בדרך יפו. לדברי הראל, יש צורך גם לקבל פירוט על מבנים שאמורים להיהרס לטובת המגדלים, במטרה להגדיל את מספר הבניינים לשימור. מהנדס העיר כרמלי השיב: "המגמה שלנו תהיה להגדיל שימור ולא לצמצם שימור".
בסופו של דבר התוכנית אושרה ברוב גדול. עם זאת אושרו שינויים וגם תוספות של פרק ייחודי שיוקדש לנושא בנייה ירוקה וקיימות, והתייחסויות לקישור למרחב רוטשילד. בנוסף הוחלט לקבוע הנחיות ספציפיות לגבי בניינים המיועדים לשימור.

 

.

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות