לשון הרע | הפרת פרטיות | זכויות יוצרים | תכנון ובנייה
מידע מורחב
פלילי | צווארון לבן | מחש | תעבורה | מעצרים וחקירות
0506270283 מידע מורחב
פלילי | תעבורה | אסירים | מעצרים וחקירות
0546618438 מידע מורחב
עו"ד זיו קדוש
פלילי | פשיעה חמורה | סמים | מעצרים וחקירות | ייצוג אסירים

המשטרה על האופניים החשמליים: הפתרון במשרד התחבורה, לא אצלנו

בכיר באגף התנועה בתדריך לעיתונאים: "המשטרה לא תפתור לבד את הבעיה. מי שחושב שהבעיה היא באכיפה, טועה". הבכיר הציג את דרישות המשטרה לחקיקה, כולל חובת רישום הכלי ומתן סמכויות החרמה וגריטה
שיתוף ב email
שיתוף ב google
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print

שהרשות המקומית תבדוק את הכלי, ויוציאו לו לוחיות רישוי, כמו פעם, עם האופניים. נועם בגיינסקי

ריבוי הרוגים בתאונות עם אופניים חשמליים וההד הציבורי העירו באיחור ניכר את שר התחבורה ישראל כץ, שכינס השבוע בדחיפות את בכירי משרדו והודיע על שורת צעדים מידיים לטיפול בהפקרות המשתוללת בכבישים. במשרד התחבורה שמו לב רק השבוע כי מדובר בתחום פרוץ, למרות שלפי נתוני המשרד עצמו יש כבר כ-250 אלף אופניים חשמליים בדרכים.השר כץ הודיע שיחייב בחקיקה לימודי תיאוריה בבית הספר בגיל 16, יגדיל קנסות למי שישנה את מבנה האופניים ויגדיל את מהירות הכלי מעבר ל-25 קמ"ש המותרים, ויקבע סנקציות נוספות.

היום (4.10) אמרה גם המשטרה את דברה, והציגה בתדרוך לעיתונאים את תכניתה להסדרת התחום. נצ"מ נועם בגיינסקי, בכיר באגף התנועה: "המשטרה רשמה השנה 17 אלף דוחות לרוכבי אופניים חשמליים, גידול של 60 אחוז משנה שעברה. אם החוק יאפשר לנו, נאכוף יותר, אבל אם מישהו חושב שאכיפה תפתור את הבעיה, הוא טועה. המענה האולטימטיבי הוא במקום אחר, בהטלת חובת רישום, רישוי ופיקוח".

נצ"מ בגיינסקי הוסיף כי הרכיבה על אופניים חשמליים מתרחבת, על אף רמת הסיכון הידועה. "זה קרה בלי קשר לעובדה שמדובר בכלי מאוד מסוכן, לא בטיחותי, עם רמת פגיעות גבוהה למשתמשים בו, למשתמשי הדרך האחרים ולהולכי רגל. אנחנו רואים על הכלי ילדים מתחת גיל 16 (הגיל החוקי לרכיבה), אבל גם התנהגות מסוכנת של רוכבים מבוגרים ללא קשר לגיל, בלי קסדה, שנוסעים עם אוזניות, תוך כדי שימוש בסלולרי, הרכבת אדם נוסף ושיפורים לא חוקיים להגברת המהירות. המשתמשים לא מודעים או מתעלמים במפגיע מהסכנה הטמונה בכלי, ושכחו את כל אמצעי הבטיחות".

תאונת אופניים חשמליים (צילום: דוברות המשטרה)

על השולחן של המשרד לביטחון פנים ובוועדת הכלכלה בכנסת, אמר נצ"מ בגיינסקי, מונחות יוזמות של המשטרה לתיקון דחוף של המצב. "אנחנו דורשים חיוב בחוק של הרוכבים בקסדה מלאה, ולא קסדת חצי או קסדה של רוכב אופניים, כמו שזה היום. כשמדובר בכלי שנוסע על הכביש ומגיע ל-25 קמ"ש, לא יכול להיות שלרוכב תהיה קסדת אופניים. צריך לחייב תאורה משמעותית, שימוש באפוד זוהר וכל היבטי ההסדרה של הכלי – רישוי, רישום וביטוח.

"שר התחבורה מדבר על חובת תיאוריה. אנו רוצים מעבר לכך", הוסיף נצ"מ בגיינסקי, "שתהיה חובת רישום ברשויות המקומיות. למי שזוכר, בשנות השישים והשבעים היתה חובת רישום אופניים ברשויות. אנו לא מוציאים מכלל אפשרות רישום במשרד הרישוי, אך בשלב זה לפחות, שיהיה פיקוח ברשויות. הרוכבים יבואו עם האופניים החשמליים לרשות המקומית, שתבדוק את הכלי, תבדוק את הספק המנוע, ותיתן לוחית רישוי. לא שזה פתרון מושלם, אבל היום הכל פתוח והכל פרוץ.

"כמובן שחייבים גם ביטוח והכשרה של מינימום שעות לימוד. אם אני בן 16 ורוכב על אופניים חשמליים, ולא מכיר את החוק ולא יודע מה זה להשתלב בתוך תנועה, ולא יודע מה משמעות הנסיעה בכביש, זה אסון. "המשטרה דורשת גם סמכויות של החרמה וגריטה, כך שאם נתקלים בילד בן 14, תהיה לשוטר סמכות להחרים את הכלי ולשלוח לגריטה, ולא רק להתקשר להורים ולרשום דוח.

בתשובה לשאלות כתבים על אוזלת היד של המשטרה באכיפה כיום, אמר: "המשטרה לא יכולה לטפל לבד בהיקף התופעה, ולכן המחוקק הרחיב את סמכויות האכיפה גם לפקחי הרשויות המקומיות. לדברי בגיינסקי, צריך שילוב ידיים של כמה גופים – הרשויות כאמור, משרד החינוך ומשרד התחבורה. "יש לבצע גם פעילות מנהלית נגד חנויות שמוכרות כלים לא חוקיים. המשטרה לא תפתור לבד את הבעיה".

השארת תגובה

Comments icon

סמן כאן שאינך רובוט

נבנה על ידי אנגורה מדיה
דילוג לתוכן