פלילי | תעבורה | מיסים | הגירה
0534321310 מידע מורחב
פלילי | תעבורה | צבאי
0507677338 מידע מורחב
פלילי | פשיעה חמורה | מעצרים וחקירות | תעבורה
0549535659 מידע מורחב
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים | ביטול נקודות
0509502070 מידע מורחב
פלילי | תעבורה | מעצרים וחקירות
0506597777 מידע מורחב
לשון הרע | הפרת פרטיות | זכויות יוצרים | תכנון ובנייה
מידע מורחב
כלכלי | מיסים | הלבנת הון
0506245512 מידע מורחב
פלילי | צווארון לבן | מחש | תעבורה | מעצרים וחקירות
0506270283 מידע מורחב
עו"ד אליז קסנטיני
פלילי | תעבורה | אסירים | מעצרים וחקירות
עברון – חברת עורכי דין ונוטריון
תעבורה | הבראת חברות | כלכלי | בינלאומי
דניאל חקלאי – משרד עו"ד
פלילי | צווארון לבן | דין משמעתי
עו"ד אמיר אבו חאטום
פלילי | תעבורה | מעצרים | הוצאה לפועל
ראיס אבו סייף – עו"ד ונוטריון
פלילי | תעבורה | מנהלי | אזרחי
מוטאי-מצגר-גרבאווי
תעבורה | תאונות דרכים | נזקי גוף | ייצוג שוטרים וסוהרים
יצחק בן חמו – משרד עורכי דין
פלילי | תעבורה | מעצרים וחקירות
עו"ד איתמר אמר
פלילי | תעבורה
עו"ד בני גריקו
פלילי | תעבורה | משפחה | מנהלי | עסקים ונדלן
אבי אמר משרד עורכי דין
פלילי | משפחה | תעבורה | כלכלי | חדלות פירעון | אזרחי מסחרי
עו"ד שאדי דבאח
פלילי | תעבורה
עו"ד תומר יפרח
פלילי | תעבורה | מעצרים וחקירות
עו"ד נורית מעטוק
פלילי | תעבורה | מעצרים וחקירות | אתיקה מקצועית
עו"ד רבקה ג'אן
תעבורה | פלילי
עו"ד צ'רלי סבג
פלילי | פשיעה חמורה | צווארון לבן | תעבורה | צבא
עו"ד אייל בסרגליק
פלילי | כלכלי | אזרחי | עסקים ונדלן | אסירים
עו"ד אלון דוידוב
פלילי | כלכלי | צבאי
עו"ד ג'וליאן חדאד
עבירות מס | הלבנת הון | יצוג מול רשויות המס וחקירות
עו"ד אילן אלימלך
פלילי | פשיעה חמורה | אסירים | תעבורה

ומה חושבים הסנגורים על רפורמת דיני התעבורה של שר המשפטים?

לפי משרד המשפטים, הצעת החוק שאושרה בוועדת השרים לחקיקה תביא לצמצום משמעותי של הליכים פליליים בעבירות תנועה, אלא שסנגורים העוסקים בתחום טוענים כי הרפורמה תפגע בזכויות אזרח, תהפוך את בית הדין המנהלי לחותמת גומי ואפילו תעמיס עוד יותר על בתי המשפט בערכאות הערעור
שר המשפטים גדעון סער (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

ומה חושבים הסנגורים על רפורמת דיני התעבורה של שר המשפטים גדעון סער

לפי משרד המשפטים, הצעת החוק שאושרה בוועדת השרים לחקיקה תביא לצמצום משמעותי של הליכים פליליים בעבירות תנועה, אלא שסנגורים העוסקים בתחום טוענים כי הרפורמה תפגע בזכויות אזרח, תהפוך את בית הדין המנהלי לחותמת גומי ואפילו תעמיס עוד יותר על בתי המשפט בערכאות הערעור

ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת שר המשפטים גדעון סער לביצוע לרפורמה בעבירות תעבורה.
בין היתר קובעת הצעת החוק, כי קבלת קנס ונקודות על עבירת תעבורה לא תהווה עוד התחלה של הליך פלילי, אלא תידון בדיון מנהלי. בנוסף, ההליך לא ידרוש בדרך כלל הגעה פיזית לדיון.
לטענת משרד המשפטים הרפורמה תביא לצמצום משמעותי של הליכים פליליים בעבירות תנועה.

עיקרי הרפורמה:
– יוקם בית דין מנהלי לתעבורה במשרד המשפטים, שיפעל כערכאה ראשונה לטיפול בהפרות תעבורה מסוג ברירת משפט.
– הדיונים בבית הדין יתנהלו בעיקרם באמצעים טכנולוגיים, באמצעות ממשק דיגיטלי. באם יידרש דיון פרונטלי, הוא יתקיים באמצעים טכנולוגיים מבלי להידרש להגיע פיזית, פרט למקרים חריגים.
– יוקם מרשם תעבורה מנהלי בדבר הפרות תעבורה בגינן ניתנה הודעת תשלום (קנס ונקודות) במקום מרשם פלילי.

לטענת משרד המשפטים, עד היום עבירות התעבורה מסוג "ברירת משפט" מוגדרות כהליך פלילי, ונידונות בבתי המשפט לתעבורה שהם חלק מבתי משפט השלום. בשנת 2018, לדוגמא, ניתנו בישראל 1.2 מיליון דוחות תעבורה, מתוכם למעלה ממיליון דוחות ברירת משפט, ונפתחו כ-140 אלף הליכים פליליים בבתי המשפט לענייני תעבורה – כמות המטילה עומס אדיר על מערכת המשפט.
עורכי הדין העוסקים בדיני תעבורה מתייחסים לרפורמה ברגשות מעורבים. ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, למשל, אמר לאחרונה, כאשר תזכיר החוק הופץ לציבור, כי מדובר ביוזמה ש"התבשלה שנים" ו"בסך הכל יש בה שכל". לדבריו, נציגי הלשכה הופיעו בפני צוות שהוקם לעבוד על הרפורמה בראשות נשיא בית משפט שלום, והצליחו לשנות מספר דברים. "עכשיו רק גוזרים את הסרט", אמר חימי.

אבל לא מעטים מעורכי הדין סבורים כי מדובר ברפורמה שלה צדדים שליליים, כזו שתפגע למשל בזכויות אזרחים. חלק אף מעריכים כי מטרת הרפורמה, להקל בעומס על בתי משפט השלום לתעבורה, לא תמומש, מאחר שמבול ערעורים יירד בעוצמה על ערכאות הערעור – דבר שיביא לעומס על בתי המשפט המחוזיים דווקא.

עו"ד גל שר טוב מתנגד נחרצות למהלך וטוען שרפורמה תביא לעיוות דין. "מדובר ברפורמה שערורייתית שאם תתממש תהפוך לבכייה לדורות", אומר עו"ד שר טוב, "המשמעות האמיתית של הרפורמה תהיה פגיעה קשה בזכויות האזרח, ביטול חזקת החפות, העלמת הספק הסביר לחלוטין. זכות הגישה לערכאות תבוטל דה-פקטו. אמון הציבור, שגם כך נמצא בשפל חסר תקדים, ייפגע עוד יותר כאשר האזרח הקטן יבין שהרפורמה תועיל רק למשטרה ולבתי המשפט על הגב שלו".
"בית הדין המנהלי שיוקם עשוי בהגדרה להפוך לחותמת גומי של השוטר בשטח", מוסיף עו"ד שר טוב, "בהליכים של ברירת משפט, לא ניתן יהיה יותר לזמן את השוטר לחקירה נגדית בבית המשפט. ההכרעה תתבצע על פי המסמכים הכתובים בלבד. כל התיקים שכיום אנו מוצאים בהם כשלים, טעויות ואפילו שקרים בוטים של שוטרים יובילו מעתה להרשעה בטוחה".
לדברי עו"ד שר טוב, "את 'הבעיה' של העומס, שגם הוא על פי הנתונים לא ממש קיים ברב בתי המשפט בעיקר במרכז, היה ניתן לפתור בקלות בלי כל הרפורמה שבאה להמציא את הגלגל מחדש ללא שום צורך. ניתן לייעל בנקל את העומסים על ידי הוספת שופטים ותובעים, דבר שלא בוצע כבר שנים. ניתן לחסוך דיוני דחייה בהסכמה באמצעות המזכירות או היועמ"שים של השופטים, שכן מדובר בהליך טכני שלא מצדיק זמן שיפוטי כולל קלדנית, פרוטוקול ובזבוז זמן יקר למתדיינים".

עו"ד אמיר מסארווה סבור כי "מדובר ברפורמה שמתיימרת להוריד עומס ממערכת בתי המשפט לתעבורה, כאשר בפועל מדובר על החלפת כובעים, בדרך של העברת עומסים ממערכת לאחרת, מבלי לקחת בחשבון את מהות ההליכים, סוגיהם והדרך הנכונה לטיפול בהם. יש סוגיות משפטיות, גם בדוחות מסוג ברירות משפט, שלא ניתן להכניסם במסגרת הליך מנהלי. אני סבור שמדובר ברפורמה שלא תניב תועלת של ממש, תפגע בזכויות נאשמים ובטיפול נאות על ידי עורכי דין".

גם עו"ד יוסי פלסיוס-קליין סבור שהצעת החוק לא בדיוק קולעת למטרה. "הרוצה לברך יוצא מקלל", אומר עו"ד פלסיוס-קליין, "אם נעבור להליכים ברמה המנהלית, בל נשכח שאנחנו לא מרוצים מהחלטה מנהלית בגלל שנשקלו שיקולים לא נכונים או שנעשה איזון לא נכון, אז ערכאת הערעור היא בית המשפט המנהלי המחוזי בכל מחוז. אז במקום 'להעמיס' על בית המשפט לתעבורה בברירות קנס שבדרך כלל מסתיימות בהסדרי טיעון – גם אם מדובר במספר רב של הליכים – אז עכשיו לא רק שזה יגיע בסוף לעורכי דין שיצטרכו על החלטות מנהליות להגיש עתירות מנהליות לבית המשפט המנהלי בכל מחוז, זה יעלה לאנשים הרבה יותר כי עתירה כזאת, ברמה כזאת, תדרוש עלויות יותר גבוהות מאשר טיפול בדו"ח ברירת משפט ברמה של בית המשפט לתעבורה. לכן הרוצה לברך ייצא בסוף מקלל, גם מבחינת האזרחים וגם מבחינת עורכי הדין, כי מספר הדוחות לא יקטן וההליכים יסורבלו".

השארת תגובה

Comments icon

סמן כאן שאינך רובוט

נבנה על ידי אנגורה מדיה
דילוג לתוכן