ת"א: אור ירוק לבניית מגדל בן 75 קומות בדרך השלום

שתף כתבה עם חברים

חברי הוועדה לתכנון ולבנייה בעירייה דנו בשלושה נושאים עיקריים; עיצוב המגדל, איכות הסביבה ומספר מקומות החנייה שצומצם משמעותית * מהנדס העירייה: "מדובר בפרויקט מושלם שיהיה אות כבוד לעיר"

הדמיית המגדל המעוצב על דרך השלום, "ייחודי בשמי העיר" (הדמיה: משרד רון ארד)

חברי וועדת המשנה לתכנון ולבניה בעיריית תל אביב יפו, קיימו השבוע דיון נרחב בדבר התוכנית להקמת מגדל רב קומות בדרך השלום בעיר, ואף אישרו את יציאתה לדרך (10 בפברואר). עיצוב המגדל, איכות הסביבה והבטחת מקומות חניה, קיבלו מקום מרכזי על שולחן הדיונים.

הבניין בן 75 קומות, שטחו 17.5 דונם, עתיד להיבנות כאמור בדרך השלום על רחוב תוצרת הארץ, ואמור להיות החלק השני בפרויקט TOHA, ביוזמת חברת גב ים בע"מ וחברת אמות השקעות בע"מ. בנוסף, אמור המגדל להחיל 20,000 עובדים שיבואו ויצאו ממנו מדי יום.

בפתח הדיון התגאו היזמים בכמות השטח הירוק שהמבנה יעניק לסביבה, כמו גם בפיתוח קומות הלובי. "זה פרויקט מאוד מיוחד בשמי העיר", אמר בתגובה סגן ראש העירייה, אסף הראל, "ככל שעובר הזמן, אני יותר ויותר אוהב אותו. בהתחלה הייתי בהלם מהעיצוב וכיום, אני מתרגל אליו. הפרויקט משתפר". יו"ר הוועדה דורון ספיר הגיב בעוקצנות ואמר: "זה לא שהעיצוב משתפר, זה אתה שמשתפר".
באותה נימה ביקש הראל לבצע כמה תיקונים בתוכנית, לרבות שימת דגש על קידום עסקים קטנים ותעסוקה מסובסדת. "בפרויקט שהוא כפול בגודלו מבניינים אחרים בעיר, צריכה להיות נוכחות ציבורית מרשימה. כמו שרוצים דיור בר השגה רוצים מסחר בר השגה", כלשונו.

חברת הוועדה, אופירה יוחנן וולק וסגן ראש העירייה, ראובן לדיאנסקי, ביקשו לוודא שיוקצו מהבניין 15 אחוז שטחי חלחול (כפי שמורה התקן). חן שליטא, אחד האדריכלים בפרויקט, דיבר על התרומה של הבניין לסביבה: "אנחנו מכוונים לבניה ירוקה, יהיו בו מערכות קירור מתקדמות, יתקיים שימוש מאוד חכם במחזור של מים, למעשה הפרויקט ייצר 440 קילוואט בשנה של אנרגיה מתחדשת". לדיאנסקי השיב: "השאלה כמה אנרגיה הבניין מייצר. כרגע, אי אפשר להבין כלום".

ד"ר בעז קידר, מנהל מחלקת תכנון בר קיימא ואנרגיה של עיריית ת"א, פירט מעט יותר בנושא. "זה הפרויקט הראשון שמיישם את המטדולוגיה החדשה לייצור אנרגיה, לא רק על גגות אלא גם על חזית. תמיד אפשר לשאוף ליותר, אבל הרגשנו שנעשתה בתכנון עבודה יסודית. אני חושב שזה בהחלט הישג ראוי". בנוסף, נאמר כי במתחם אמורים להישתל 300 עצים בוגרים, חלקם כבר נשתלו במתחם TOHA.

לובי הבניין. היזמים התגאו בפיתוח ובבשורה הירוקה שהוא יביא עמו למרכז העיר הסואנת

בשלב זה של הדיון, עלה כאמור נושא נפיץ לא פחות. אסף הראל שאל את הוגי התוכנית בנוגע ל-500 מקומות חניה שצומצמו מ-1,500 מקומות, בעקבות ההחלטה של הוועדה המחוזית. "איך אפשר לשרת גם אתכם, וגם אותם? איך אפשר לוודא שתחלקו את מקומות החנייה? המחשבה שכל החניות יהיו של הפרויקט, ולא עבור התושבים, זה לא משהו אליו התכוונה וועדת ערר".
הראל עמד על כך כי החלטת וועדת הערר, היא שלא יהיו מקומות חנייה שצמודים לבניין. בנוסף, עמד הראל על הדרישה שהתעריף לתושבים שחונים בתחומי המגדל בלילה, יהיה תעריף של חניון אחוזת חוף.

שמעון אבודרהם, מנכ"ל חברת אמות השקעות, השיב כי הכוונה הייתה לבנות במקום חניון ציבורי. אבודרהם הדגיש, כי התושבים הם אלו שהגישו ערר לוועדה ובעקבות זאת צומצם מספא המקומות בגלל בניית תחנת המטרו. כמו כן, לדברי אבודרהם "כעת, לא מגיע להם פרס. הפרויקט צריך לתפקד כלכלית ולאפשר לנו גם להרוויח", כלשונו. "הדרך היחידה לאפשר לחברות נדל"ן לפעול בנושא של חניונים, היא כסף".

לסיום, ביקש הראל לוודא כי מקומות החנייה יינתנו לתושבי השכונה. "אבקש לחשוב על עניין החניות ומכוונים להחלטת וועדת הערר, למצוא איך מנצלים את המשאב".

ההחלטה להריץ הלאה את התוכנית לבניית המגדל המדובר, עברה פה אחד בוועדה. מהנדס העירייה, אודי כרמלי, סיכם את הדברים ואמר: "מדובר בפרויקט מושלם שיהיה אות כבוד לעיר".

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *