חברת הליסינג "יורודרייב" נגד בלון הניסוי של האכיפה הכלכלית

שתף כתבה עם חברים

החברה מבקשת לשחרר 1,600 כלי רכב שעוקלו במבצע של ימ"ר מרכז משום שהחברה לא דיווחה לרשות לאיסור הלבנת הון על פרטי מבצעי העסקאות, שלפי המשטרה חלק מהם מזוהים עם השוק האפור וארגוני הפשיעה

video

חוקרי המחלק הכלכלי בימ"ר מרכז הוציאו צווי עיקול על 1,600 מכוניות של חברת הליסינג "יורודרייב", עקב חשד לביצוע עבירות הלבנת הון ומתן אשראי ללא רישיון לכאורה.
שווי המכוניות שנתפסו הוא עשרות מיליוני שקלים, מה שמאיים על הפעילות השוטפת של החברה.

בימ"ר מרכז טוענים כי החברה, שמשרדיה ממוקמים במתחם הרכב הענק בצומת גלילות, בצעה מאות עסקאות מכירה עם גורמים פרטיים מבלי לדווח על הנהנים אשר רכשו את כלי הרכב בעסקאות מימון, שהן עסקאות אשראי לכל דבר. עוד נטען, כי בשל עסקאות המימון הבעלות על הרכב אינה מועברת לרוכש אלא רק בגמר עסקת מימון. משמע, כלי הרכב אינם נרשמים על שם הלקוחות מה שמונע מעקב של "האח הגדול" ברשות המסים ובמשטרה אחרי רוכשי הרכב, בניגוד למדיניות האכיפה הכלכלית של השנים האחרונות.

לטענת המשטרה, בין הלקוחות הנורמטיביים הרבים, יש גם עבריינים וגורמי פשיעה אשר עושים שימוש לכאורה ברכבי החברה ונהנים מאי רישום הרכבים על שמם – כל זאת כדי להימנע מפעולות של תקיפה כלכלית, חילוט ודיווח לרשויות המס.

לטענת המשטרה, חברות הליסינג חייבות לקבל רישיון בדיוק כמו נותני שירותי אשראי, ולפיכן הן חייבות בדיווח לרשות איסור הלבנת הון על כל עסקה מעל 30 אלף שקל. זאת בהתאם לחוק הפיקוח על נותני שירותים פיננסיים, שנכנס לתוקף ב-2018.
לטענת המדינה, חברות ליסינג אחרות פועלות באמצעות חברות מימון-בנות או שותפות המקיימות את הדיווח הזה, ואילו "יורודרייב" מבצעת לכאורה עסקאות מימון בהיקף מאות מיליונים, מבלי שתוכן העסקאות מדווח ומבלי שניתן לעקוב אחריהן – ובעיקר אחר הלקוחות.

"יורודרייב" אינה חשודה בביצוע עבירות מס, שכן היא מדווחת על מחזור עסקאותיה, אך היא כן חשודה בהכשלת חובת הדיווח לרשות איסור הלבנת הון על מקבלי אשראי, ובאי קיום הוראות חוק שונות. בעלי החברה, שי מסיקה ואלי שמריך, נחקרו במחלק הכלכלי, וצו הקפאת נכסים הוטל על רכבי החברה מאז אמצע חודש נובמבר, אז דווח לראשונה על החקירה ללא שם החברה.

רכב של החברה על הגרר המשטרתי (צילום: משטרה)

באמצע דצמבר, "יורודרייב" באמצעות עורך-דינה, עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין, הגישה לבית משפט השלום בראשון לציון בקשה דחופה לשחרור של יותר מ-1,000 כלי רכב תפוסים מתוקף צווי ההקפאה. עו"ד פינקלשטיין, לשעבר אחד מבכירי התובעים בתחום הכלכלי של הפרקליטות, טוען כי התיק נגד החברה, המדווחת על מחזור פעילות של יותר ממיליארד שקל בשנה, הוא בגדר "בלון ניסוי" של המשטרה בליווי הרגולטורים מרשות שוק ההון ורשות איסור הלבנת הון, ללא ככל בסיס משפטי.

החוק שהמשטרה טוענת כי הוא מחיל על החברה חובת רישיון ודיווח על עסקאות אשראי הוא "חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים", חוק חדש יחסית מ-2018 אשר במקור נועד לפיקוח בעיקר על הצ'יינג'ים – ענף פרוץ של "עסקים שמוכרים כסף". לשון החוק הרחיבה את הגדרת החייבים בדיווח – מצ'יינג'ים לכל עסק שמוכר נכסים או שירותים בעסקאות אשראי גבוהות ובתנאי מימון כמו בנקאיים.
לטענת "יורודרייב", מדובר בחידוש שהרגולטורים לא ביצעו עדכון לגביו, וחברות הליסינג אינן יודעות שהן חייבות בדיווח כמו צ'יינג' או בנק.
עו"ד פינקלשטיין: "מדובר בתיק נסיוני בו המדינה מנסה להפעיל סנקציות פליליות קשות על בסיס חוק חדשני ולא אינטואיטיבי, במקום לפנות לחברות וליידע אותן".

עוד טענה החברה בבקשה שהגישה לבית משפט, כי רק שני אחוז מכלל העסקאות שלה חייבות לכאורה בדיווח, שכן החובה אינה חלה על מכירה לחברות, לעוסקים מורשים או לסוחרי רכב, אלא על מכירה ליחידים, לקוחות פרטיים בלבד. עוד הדגיש עו"ד פינקלשטיין, כי עוד לפני החקירה החלה החברה בהליכים להקמת חברת-בת למימון, ולקבלת רישיון למתן אשראי במסגרת זו.

החברה התריעה כי צווי ההקפאה הראשוניים שאושרו יפגעו קשות בפעילותה, שכן הצווים אסרו על החברה לרשום שעבודים חדשים.
החברה הודיעה לבית המשפט כי היא התחייבה למסור ב-1 בינואר מאות כלי רכב חדשים ללקוחות, והדבר מחייב שעבודים לבנקים כחלק מהמהלך השגרתי, שכן החברה רוכשת את הרכבים באמצעות מימון בנקאי.

בעקבות פניית עו"ד פינקלשטיין, המשטרה הסכימה לבקשה על מנת למנוע פגיעה בחברה, וב-27 דצמבר הורה השופט ארז מלמד על שינוי הצו שנמסר לרשם החברות.
על פי הצו החדש, החברה תוכל לרשום ולהסיר שעבודים על רכבים – ובלבד שתישאר בתוך מסגרת האשראי הבנקאי הקיימת.

דיון כולל בבקשת החברה להסרת צווי התפיסה, יתקיים בימים הקרובים. בינתיים, היום המשטרה מסרה את תגובתה לקראת הדיון באמצעות רפ"ק דיתי צאלים מהמחלק הכלכלי בימ"ר מרכז (2 ינואר).
בתגובת המשטרה נטען כי היקף העבירות של החברה לכאורה במתן אשראי ללא רישיון מסתכם ב-230 מיליון שקל מאז שנת 2018 (מתוך סך עסקאות של שלושה מיליארד), אך סך הרכוש שנתפס על ידי המשטרה מגיע לשווי של 41 מיליון שקל "בלבד".
רפ"ק צאלים טענה, כי המשטרה פועלת בדרכים פחות פוגעניות: "לא הקפיאה את חשבונות הבנק של החברה, ולא תפסה נכסים שיש בהם כדי לפגוע בפעילותה השוטפת".
לדברי הקצינה, כאשר המשטרה שקלה איזה רכוש לתפוס לשם חילוט עתידי – הוחלט לתפוס רק את רכבי הליסינג התפעולי, שנשארים רשומים על שם החברה, ולא רכבים המיועדים למכירה ללקוחות. בנוסף כאמור, רוב התפיסה היא "רישומית" בניירות, ולא תפיסה פיזית של כלי הרכב.
עוד עולה כי גם שישה רכבים שנתפסו, לטענת המשטרה מגורמי פשיעה המזוהים בין היתר עם משפחת ג'רושי, שוחררו מתפיסה פיזית.

עו"ד פינקלשטיין מסר בתגובה: "יש להצר על כך שמשטרת ישראל פועלת באמצעים כוחניים ביחס לחוקים חדשים שעדיין לא הוטמעו בעסקים הרלוונטיים. למיטב ידיעתנו, אין בשוק הרכב אף חברה שדומה ליורודרייב אשר מודעת לחוק וביקשה רישיון – הרעיון של 'להודיע' לשוק באמצעות הטלת עיקולים מיותר ופוגעני. אנחנו שמחים שהמשטרה החלה להבין זאת, בטלה חלק מהעיקולים שהטילה, ומאמינים שבית המשפט יבטל את שאריתם. בין היתר מאחר והחברה כלל לא גבתה ריבית עבור האשראי הרי שממילא אין כל בסיס לתיק. להערכתי, מדובר בתיק שיסגר בלא כלום".

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
2 Comments
הוותיק ביותר
החדש ביותר הכי הרבה הצביעו
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות