פלילי | אסירים | מעצרים וחקירות
0508370370 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | צווארון לבן | עסקים
0507254555 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | מנהלי | בינלאומי | צבאי
0544788868 מידע מורחב
פלילי | צווארון לבן | כלכלי | חוקתי | אזרחי | ציבורי
0522582662 מידע מורחב
פלילי | פשיעה חמורה | אסירים | נדל"ן / אורבני
0545243703 מידע מורחב
פלילי | צבאי | בינלאומי | אבטחה | עובדי מדינה
0506330680 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | אסירים | שירותים מיוחדים לעורכי דין
0505645022 מידע מורחב
פלילי | נוער | מעצרים וחקירות
0522888660 מידע מורחב
פלילי | אסירים | צבאי | שחרור ממעצר - ימים ועד תום הליכים
0522892777 מידע מורחב
פלילי | פשיעה חמורה | ליווי וייצוג בחקירות ומעצרים
0508824984 מידע מורחב
משפחה | ירושות | מקרקעין | פשיטות רגל
0547405723 מידע מורחב
אסירים | עתירות | ועדות שחרורים | חדלות פירעון | שיקום כלכלי
0508220315 מידע מורחב
פלילי | אסירים | מעצרים וחקירות | ועדות שחרורים
0502613456 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | צבאי | אסירים
0523307111 מידע מורחב
פלילי | פשע חמור | צבאי | עבירות מין
0547590600 מידע מורחב
לשון הרע | הפרת פרטיות | זכויות יוצרים | תכנון ובנייה
מידע מורחב
פלילי | תעבורה | צבאי | אסירים
0525450255 מידע מורחב
פלילי | מעצרים | צווארון לבן | פשיעה חמורה
0523407232 מידע מורחב
פלילי | תעבורה | פשע חמור | נוער
0522350561 מידע מורחב
פלילי | פשע חמור | מעצרים וחקירות
0525981800 מידע מורחב
כלכלי | מיסים | הלבנת הון
0506245512 מידע מורחב
פלילי | פשיעה חמורה | כלכלי | צווארון לבן
0509936616 מידע מורחב
פלילי | נוער | אסירים | מחשב / סייבר
0523559949 מידע מורחב
פלילי | צווארון לבן | מחש | תעבורה | מעצרים וחקירות
0506270283 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | בינלאומי
0547577333 מידע מורחב
מיסים | פלילי | אזרחי | פשיטות רגל | הוצאה לפועל
0522614884 מידע מורחב
פלילי | תעבורה | אסירים | משפחה | נוער
0505417090 מידע מורחב
פלילי | פשיעה חמורה | אסירים | נוער
0543001311 מידע מורחב
פלילי | אזרחי | מסחרי | נדל"ן / אורבני
0545858169 מידע מורחב
משפחה | פלילי | נוער | צווי הגנה וחירום 24/7
0525588944 מידע מורחב
בן שחר & מלכה – משרד עורכי דין
תעבורה | נזיקין | לשון הרע
עו"ד נאוה זרנגר
פלילי | משפט פלילי
עו"ד יניב דניאל
פלילי | אסירים | פשע חמור
עו"ד גיורא זילברשטיין
פלילי | פשיעה חמורה | מעצרים וחקירות
עו"ד משה פלמור
פלילי | כלכלי | צווארון לבן | אסירים | תעבורה
עו"ד עמית זיו
מיסים | כלכלי | פלילי | אזרחי | הלבנת הון | חילוט | ניירות ערך
עו"ד דודו עמר
פלילי | פשע חמור | תעבורה
עו"ד שוקרי אבו טביק
פלילי | פשיעה חמורה | חקירות ומעצרים
עו"ד אתנה אדרי
פלילי | אסירים | מעצרים וחקירות
דניאל חקלאי – משרד עו"ד
פלילי | צווארון לבן | דין משמעתי
עו"ד תומר שוורץ
פלילי | צווארון לבן
עו"ד סתיו הלפרין
פלילי | פשיעה חמורה | צווארון לבן | מעצרים וחקירות
עו"ד מוחמד רחאל
פלילי | פשיעה חמורה | צווארון לבן | צבאי | מעצרים וחקירות
מורן גוהר משרד עו"ד
משפחה | גירושין | ירושות
עו"ד אייל בסרגליק
פלילי | כלכלי | אזרחי | עסקים ונדלן | אסירים
עו"ד רן עטיה
פלילי | מעצרים וחקירות | כתבי אישום
עידן גמליאלי – משרד עו"ד
פלילי | פשיעה חמורה | חקירות | ייעוץ ליווי וייצוג
אוטן ושות' – משרד עו"ד
פלילי | מעצרים | צווארון לבן | תעבורה | אסירים | נזיקין | משפחה | מנהלי
עו"ד יוסף חורי
פלילי | נזיקין | הוצאה לפועל | ייצוג במעצרים ואסירים | ביטוח לאומי
דוד בוחבוט – משרד עו"ד
פלילי | פשיעה חמורה | מעצרים | צווארון לבן
מנע ושות' – משרד עו"ד
נזיקין | מנהלי | הגירה | דיני עבודה | אזרחי
עו"ד פאדי אסעד
פלילי | צווארון לבן | כלכלי | אסירים
עו"ד רמי שלבי
פלילי | פשיעה חמורה | ערעורים
עו"ד יאיר נדשי
פלילי | כלכלי | תעבורה | אסירים | לשון הרע
עו"ד אלון דוידוב
פלילי | כלכלי | צבאי
משרד עו"ד – שי טובים
פלילי | כלכלי | מיסים | צבאי | מעצרים וחקירות
עו"ד שני מורן
פלילי | מעצרים וחקירות | ייצוג אסירים | נוער
עו"ד שלומי שרון
פלילי | צבאי | מעצרים וחקירות
עו"ד רן שחם
פלילי | חקירות | מעצרים | פשיעה חמורה | סמים | אלימות
עו"ד רובי גלבוע
פלילי | פשיעה חמורה | מנהלי | תעבורה | נוער | צבאי
עו"ד קטי צווטקוב
פלילי | פשע חמור | אלימות | סמים | בינלאומי | דוברת רוסית
עו"ד עידית שינו-אמיתי
פלילי | אסירים | פשיעה חמורה | מעצרים וחקירות
עו"ד מנחם רובינשטיין
פלילי | כלכלי | אזרחי | אסירים
עו"ד מיכה גבאי
פלילי | כלכלי | אסירים | צבאי
עו"ד מוטי אזולאי
משפט פלילי | פשיעה חמורה | פשיעה כלכלית
עו"ד יצחק איצקוביץ'
משפט פלילי | פשיעה חמורה | צווארון לבן
עו"ד יפעת כץ
פלילי | עבירות מין | מעצרים וחקירות | פשע חמור
עו"ד יניב פרץ ושות'
פלילי | מנהלי | זכויות אדם
עו"ד יוסי חמצני
עבירות מס | פשיעה כלכלית | הלבנת הון | צווארון לבן
עו"ד יאיר מושיוב
פלילי | תעבורה | צבאי
עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין
כלכלי | הלבנת הון | חילוט | ייעוץ לעורכי דין
עו"ד ג'וליאן חדאד
עבירות מס | הלבנת הון | יצוג מול רשויות המס וחקירות
עו"ד אסף גונן
משפט פלילי | פשיעה חמורה | תעבורה | צבא | מעצרים וחקירות
עו"ד אמיר מסארווה
פלילי | תעבורה | אסירים | מעצרים וחקירות
עו"ד אמיר ברכה
פלילי | פשיעה מקוונת וסייבר | מיסים
עו"ד איתן סבג
פלילי | פשיעה חמורה | מעצרים וחקירות | אסירים
עו"ד אייל אביטל
פלילי | פשיעה חמורה | מעצרים וחקירות
גולדמן ושות' – משרד עו"ד
כלכלי | צווארון לבן | עבירות מס | איסור הלבנת הון

אוחנה נגד שחרורים מנהליים ויישום פסק דין הצפיפות

השר החליט להחריג אסירים רצידיביסטים משחרור מנהלי, ולא להוריד כעת את תקן הכליאה שיאפשר שחרור בהתאם להחלטת בג"ץ: "הותרת תקן הכליאה נדרשת על מנת להימנע משחרור מיידי של אסירים בעלי מסוכנות גבוהה" * וגם: שב"ס מסביר במענה לעו"ד טובול כיצד מתבצע השחרור המנהלי המצומצם
אסירים משוחררים

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הוא עורך דין פלילי במקצועו, הנוהג לצאת מגדרו כדי להגן על זכויות הנחקר והנאשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך אינו עושה כן בכל הקשור לזכויות אסירים. אוחנה מגביל את השחרורים המנהליים של אסירים הקרובים לתום ריצוי מאסרם, ומתנה אותם בכך שיוחרגו מהשחרורים המנהליים אסירים פליליים רצידיביסטיים (חוזרים), וכן עברייני מין ועברייני אלימות במשפחה.
השר ביקש מוועדת הפנים של הכנסת להותיר על כנו את תקן הכליאה, הקובע את מצבת האסירים בבתי הסוהר על 14 אלף בשנה הקרובה – ללא שינוי מהתקן הקודם, שנקבע לפני שנתיים.

מנגנון השחרור המנהלי הוא כלי שנועד לפי חוק להפחית את הצפיפות בבתי הסוהר. השר קובע מדי שנה באישור ועדת הפנים תקן כליאה, שמהווה את כלל מספר המקומות בבתי הסוהר שניתן לשכן בהם אסירים. בכל יום נבדקת מצבת האסירים בבתי הסוהר. אם מצבת האסירים חורגת מתקן הכליאה, ניתן להתחיל לשחרר אסירים שיתרת מאסרם קצרה יחסית, עוד בטרם סיימו לרצות את עונשם. זהו השחרור המנהלי. תקופת השחרור המנהלי המרבי תלויה במשך המאסר שנגזר על האסיר, והיא קבועה בחוק.
למשל, אסיר שמרצה עונש מאסר של שנה יכול להשתחרר בשחרור מנהלי 12 שבועות לפני תום תקופת מאסרו, ואילו אסיר שמרצה עונש מאסר של 12 שנים יכול להשתחרר בשחרור מנהלי 30 שבועות לפני תום תקופת מאסרו. עבור אסירים השפוטים ליותר מארבע שנים, השחרור המנהלי מותנה בתנאי נוסף, והוא שוועדת השחרורים אישרה להם שחרור מוקדם (ניכוי שליש).

בעקבות פסק דין בג"ץ שקבע ב-2017 כי על המדינה להפחית את הצפיפות בבתי הסוהר ולעמוד ביעד של מרחב מחיה של 4.5 מ"ר לכל אסיר – הרחיבה הכנסת את מנגנון השחרור המנהלי באמצעות הכפלת מספר השבועות או החודשים המופחתים מעונשי המאסר. בשנת 2019 שוחררו בשחרור מנהלי מעט לפני תום תקופת המאסר כ-14 אלף אסירים – מספר גבוה יותר (בעקבות התיקון) ממספר המשתחררים בשחרור מנהלי בשלוש השנים שלפני כן, שעמד על כ-11 אלף אסירים בשנה.

בראשית תקופת הקורונה פסקו השחרורים המנהליים לגמרי, מאחר שמספר האסירים ירד והיה נמוך מתקן הכליאה, עקב הפחתה משמעותית במספר העצורים החדשים שנעצרו על ידי המשטרה. הפעלת השחרור המנהלי מוגבלת ומותנית בכך שמספר הכלואים בבתי הסוהר גבוה מתקן הכליאה; בשגרה, מספר האסירים היה גבוה משמעותית מעל התקן, ולכן השחרור המנהלי התבצע ללא הפרעה וסייע להתקרב ליעד בג"ץ.
כאשר מספר העצורים ירד בעקבות הקורונה, השחרור המנהלי נפסק מאחר שתקן הכליאה אינו מותאם לתנאים העכשוויים.

השר אמיר אוחנה עם בכירי שב"ס בביקור בכלא רימונים (צילום: שב"ס)

עניין של ויסות
תקן הכליאה הוא כלי שמווסת את כמות השחרורים המנהליים. הכלי הזה נמצא בידי השר לביטחון פנים. הכנסת קבעה בסוף 2018 כי כמות השחרורים המנהליים תורחב באמצעות הגדלת תקופות השחרור – אך השר אוחנה עצר את המנגנון וכמעט הקפיא אותו, בכך שאינו מתאים את תקן הכליאה למצבת האסירים האקטואלית.

מאז חודש יוני (סוף גל הקורונה הראשון), מספר האסירים עלה אך במעט מעל 14 אלף – והשחרור המנהלי התחדש במשורה. על פי נתונים שמסרה לכנסת היועצת המשפטית של שב"ס, עו"ד יוכי גנסין, יש כיום כ-1,000 אסירים שהגיעו למועד השחרור המנהלי. חרף זאת, מספר הכלואים עולה רק בכמה עשרות מעל התקן ולכן שב"ס משחרר כ-50 אסירים בלבד ביום, ואף פחות. היתר ימתינו קרוב יותר למועד השחרור המלא. הפועל היוצא הוא שהשגת היעד שקבע בג"ץ למרחב מחיה בבית הסוהר מתרחק.

בית המשפט נתן לממשלה כמה ארכות למילוי פסק הדין הקובע 4.5 מ"ר לכל אסיר. מועד היעד נדחה מדצמבר 2018 למאי 2020, לאחר מכן ליולי 2020 ובחודש שעבר קבעה הממשלה תוכנית לעמוד ביעד של בג"ץ רק בסוף 2023. הודעת עדכון נמסרה באמצעות פרקליטות המדינה לבית המשפט, שקבע את תאריכי היעד הקודמים, וטרם אישר דחייה נוספת (שנקבעה חד צדדית על ידי הממשלה).

חרף הפרת פסק הדין, השר אוחנה ממשיך כאמור לפעול במנגנון ויסות השחרורים שבידיו, באמצעות תקן הכליאה, כדי לצמצם את השחרורים המנהליים למינימום. בסקירה שמסר לוועדת הפנים של הכנסת (17 ספטמבר) אמר השר כי "הותרת תקן הכליאה על 14 אלף מקומות נדרשת על מנת להימנע משחרור מיידי של מאות אסירים, חלקם בעלי מסוכנות גבוהה לציבור, שיתרחש ככל שיוחלט על הורדת תקן הכליאה בעת הנוכחית".

"בהתאם להנחייתי", מסר אוחנה, "גובש מתווה חדש למנגנון השחרור המנהלי במטרה להגביר את הביטחון האישי של אזרחי ישראל. במרכזו של המתווה החדש עומדת החרגתם של אסירים בעלי מסוכנות לציבור ממסגרת השחרור המנהלי המורחב, כך שלצד קבוצת האסירים הביטחוניים שהוחרגו ממנגנון השחרור המנהלי המורחב בתיקון הקודם, יוחרגו במתווה החדש גם עברייני מין, עברייני אלימות במשפחה וכן אסירים רצידיביסטיים (שריצו כמה עונשי מאסר)".
אוחנה הודיע גם כי במתווה החדש הוא יגביל את השחרור המנהלי "האוטומטי" (שאינו מותנה בניכוי שליש בוועדת שחרורים) לאסירים השפוטים עד שלוש שנות מאסר בלבד, במקום לאלו השפוטים עד ארבע שנים כיום. כלומר, מסגרת השחרור המנהלי תצומצם. מנגד, לדברי אוחנה, המתווה החדש יתמרץ אסירים פליליים להשתתף בטיפול, באמצעות הגדלת תקופות השחרור המנהלי שיזכו לו אסירים שנמצאו ראויים לשחרור מוקדם בוועדות השחרורים.

בכוונת אוחנה לפרסם תזכיר חוק לשינוי מתווה השחרור המנהלי עד תחילת אוקטובר. הוא הודיע כי רק אם החוק יאושר, בכוונתו להוריד את תקן הכליאה ולהעמידו על 13,750 מקומות כליאה (במקום 14 אלף).
אוחנה ביקש מוועדת הפנים של הכנסת להאריך בינתיים את תקן הכליאה הישן בשנה נוספת, וציין שהממשלה אישרה כאמור תוכנית לעמידת ביעד בג"ץ להפחתת הצפיפות רק בסוף 2023. ועדת הפנים בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ קיבלה חלקית את בקשת השר והאריכה את תקן הכליאה הנוכחי בחצי שנה. הוועדה הביעה תמיכה בתוכנית להחריג ולהוציא מתוכנית השחרורים המנהליים קבוצות אסירים לפי מסוכנות.

תקופות השחרור המנהלי המורחב (על פי החוק שאישרה הכנסת ב-2018)

שאלות ללא מענה
יו"ר ועדת שב"ס בלשכת עורכי הדין, עו"ד רותם טובול, פנתה לשב"ס בבקשה להבהיר כיצד מתבצע כיום השחרור המנהלי בפועל.
תקן הכליאה פותח פתח צר לשחרורים מנהליים, מאחר שמספר העומדים בתנאים לשחרור על פי יתרת המאסר, עולה פי כמה על מספר הרשאים להשתחרר בכל יום. כאמור, לפי נתוני שב"ס כ-1,000 אסירים כלואים הגיעו למועד השחרור המנהלי, ורק עשרות משתחררים ביום. אם כן, כיצד שב"ס קובע מי מהאסירים שהגיעו למועד ישוחרר קודם? זו שאלה שמפנים האסירים לשב"ס ולעורכי דינם מדי יום.

עו"ד אסף שרף מהלשכה המשפטית של שב"ס מסר תשובה בעניין לעו"ד רותם טובול ועו"ד קובי אביטבול. עו"ד שרף מסביר כי "שחרור מנהלי מתבצע כאשר תפוסת האסירים עולה על תקן הכליאה. לפי הפקודה, אם עלה מספר האסירים שניתן לשחרר בשחרור מנהלי על מספר האסירים שיש לשחרר בשל עודף תפוסה – ייעשה השחרור המנהלי בכל קבוצות האסירים, ובכל קבוצה יחל השחרור באסיר שיתרת מאסרו היא הקצרה ביותר".

קבוצות האסירים הן הקטגוריות השונות שהוגדרו לתקופות השחרור המנהלי. אסירים שפוטים לחודש עד שישה חודשים הם קבוצה אחת; שפוטים לשישה עד 12 חודשים הם קבוצה שנייה; 12-18 חודשים קבוצה שלישית, וכן הלאה. על פי החוק, לכל קבוצה תקופת שחרור מנהלי מרבית אחרת.

על פי הסבר שב"ס, בכל קבוצה ישוחררו האסירים עם יתרת המאסר הקצרה ביותר, עד ההגעה לתקן הכליאה העוצר את השחרור. עו"ד שרף מסביר כי אם לכמה אסירים מאותה קבוצה יש יתרת מאסר זהה, והחישוב לפי התקן מאפשר לשחרר שחרור מנהלי רק חלק מהם – ישוחררו כולם, גם אם הדבר יביא לירידת מספר האסירים מתחת לתקן. זה החריג היחיד שמאפשר שחרור מספר אסירים מתחת לתקן הכליאה. בכל מקרה, מבהיר עו"ד שרף, מתבצע שחרור מנהלי חלקי המוגבל על ידי התקן, ולא כל "ברי השחרור" הפוטנציאליים משתחררים.

לדברי עו"ד טובול, תשובת שב"ס השאירה שאלות לא פתורות. למשל, אם בקבוצת האסירים השפוטים עד שנה יש 20 אסירים במועד השחרור המנהלי, ובקבוצת השפוטים לחמש שנים יש רק אסיר אחד זכאי לשחרור מנהלי – האם פירוש הדבר שאסיר מקבוצה עם "תור פחות צפוף" ישוחרר מוקדם יותר – בעוד שבקבוצה האחרת האסירים ימתינו זמן ארוך יותר ו"יישבו" בתקופת המנהלי? "קיבלנו את תשובת שב"ס", אומרת עו"ד טובול, "אין פירוט כמה משתחררים מכל קבוצה ונותרו מספר שאלות פתוחות. אנו נפנה בבקשה הבהרה חדשה. לצערנו תקן הכליאה בשלב זה נותר בעינו. יחד עם זאת, הוגבל לתקופה של חצי שנה. ההצעה לתיקון (חוק מתווה השחרור) נראית כהצעה מפלה בין קבוצות אסירים. אנו נלמד את ההצעות ונגיב בהתאם".

עו"ד ד"ר סיגל שהב, ראש הקליניקות הפליליות במרכז האקדמי למשפט ועסקים, מהעותרות בבג"ץ הצפיפות, מסרה: "במצב השחרור המנהלי הקיים, כתוצאה מתקן הכליאה שאושר בוועדה, אסירים לא יודעים מתי הם חוזרים לקהילה. מצב זה פוגע הן בחברה, הן בנפגעי העבירה והן באסירים. במצב זה, אין שיקום לקראת השחרור ואין לאסיר יכולת לדאוג לקורת גג, לפרנסה ולתכנית חיים. מצב זה מנוגד לכל עקרון ליברלי בסיסי ופוגע בניהול חברה תקינה במדינה דמוקרטית".
עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח: "המדינה מבזה את פסק הדין של בג"ץ ובחרה במנגנון השחרור המנהלי כמענה לפסק הדין. פתאום מעלים טיעון שבין המשוחררים יש אוכלוסיות מסוכנות. הנתונים מוכיחים שבין המשתחררים מוקדם, אחוז הרצידיביזם (חזרה לכלא) נמוך יותר. 60 אחוז מהכלואים חיים בתנאים שפוגעים בכבוד האדם".

אתר "פוסטה" עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

5 תגובות

  1. אזרח מודאג הגב

    מה זה יעזור כל הבלה בלה שב"ס גוף ממודר שלא פתוח לביקורת תמיד מקבל התראה לביקורת כדי להיערך אליה מראש אין ביקורות פתע ואין ביקורת סמויה ואין בדיקה חשאית עם אסירים על התנאים המחפרים נגד החוק אסירים מפחדים לדבר וחבל שהמערכת שמיצגת את החוק ומקיימת בתוכה תהליכי טיפול וחינוך עוברת על החוק בעצמה יום יום שעה שעה

  2. אורית הגב

    .על העבריין מספר אחד אתה שומר… גם אותך הוא יעיף…. תשחרר את הילדים ,והבעלים הבייתה…. המאפיה העולמית כבר פה. שלא תסיים את השנה .אתה מלכות הרשעה…

  3. יחזקאל הגב

    העיקר שמרבית האסירים מצביעים ליכוד ושס . הצבעתם ביבי קיבלתם ארכה בכלא

  4. יודע הגב

    אוחנה מושחת !

  5. זיו הגב

    אומנם תמכתי באוחנה, אולם צודק הכותב שבמקרה זה, ולאור ידיעתו האישית של השר שמאות אם לא אלפים חפים מפשע נדונו למאסר בגלל פשעי הכנופייה, אינו מאפשר שחרור מוקדם לאסירים, ובכך למעשה מגבה את הכנופייה בה הוא נלחם. גם לא ברור במה שונים אסירים השפוטים על עבירות מין, מאשר אחרים, כאשר יש לא מעט תלונות שווא הנובעות ממניעים שונים. מקווה שלא ממשיך את דרכה של שקד המציגה א ועושה ב.

השארת תגובה

Comments icon

סמן כאן שאינך רובוט

נבנה על ידי אנגורה מדיה
דילוג לתוכן