"הדרך לטעויות וקיפוח זכויות של נהגים בישראל קצרה וברורה"

שתף כתבה עם חברים

בספרו החדש "משפט ותעבורה", מסביר עו"ד גל מוטאי על תופעת הגורמים הלא-שיפוטיים בישראל, שביכולתם לשלול רישיון נהיגה מהאזרח – למרות שאין זו סמכותם. ויש גם הצעות ייעול ופתרונות

"יש תקנות וסעיפים מימי המנדט הבריטי". עו"ד גל מוטאי

עו"ד גל מוטאי, מומחה לדיני תעבורה ושותף בכיר במשרד מוטאי-מצגר-גרבאווי, ישיק בקרוב ספר מקצועי-אקדמי ראשון, "משפט בתעבורה", הפונה למשפטנים ולעוסקים בדיני תעבורה בישראל.
"הספר נולד בעקבות חוסר ומחדל המחוקק בקביעת מונחים לא ברורים, כשלים ואי בהירות בדיני התעבורה", אומר עו"ד מוטאי, "זאת כאשר אנו עדיין עדים לתקנות וסעיפים שנכתבו לפני שנים רבות, עוד מימי המנדט הבריטי וברור לכולם שמאז העולם השתנה".

עו"ד מוטאי, שבעברו שירת 20 שנה במשטרה, מזכיר כי מידי יום מואשמים נהגים בישראל בגרימת תאונות דרכים עקב "נהיגה רשלנית, קלות ראש וחוסר זהירות". זאת לדבריו כאשר מונחים אלו כלל אינם מוסברים והם ללא פירוש בחוק. "מכאן", הוא מסביר, "הדרך לטעויות וקיפוח זכויות של נהגים בישראל קצרה וברורה".

ספרו החדש של עו"ד מוטאי מבהיר בעיות, סוגיות ודרכי התמודדות, ונוגע בסוגיות רבות ומגוונות.
כך למשל, כל פקיד במשרד הרישוי יכול לשלול את רישיון הנהיגה לכל אזרח במדינת ישראל, על פי שיטת ניקוד. הפקיד אינו סמכות משפטית, אומר עו"ד מוטאי, ובכך נוצרת פגיעה ישירה בזכות האדם וחירותו.

זו לא הדוגמא היחידה לקיפוח ופגיעה בזכויות האזרח בתחום התעבורה. דוגמה נוספת: "הפעלת הסנקציה הלא חוקתית של הוצאה לפועל על אזרח – עקב חוב כספי. למדינה קיימת היכולת לשלול את רישיון הנהיגה לאזרח ופוגעת בו אנושות, בחופש התנועה שלו ובחופש העיסוק שלו", אומר עו"ד מוטאי ומספק דוגמא בולטת נוספת: "בתחום הרפואה, נכון היום, המחוקק מאפשר לרופא לשלול לנהג את רישיון הנהיגה, כאשר הרופא אמור להיות גורם מייעץ ולא גורם שיפוטי. בעקבות מקרים אלו, נוצר הרושם שהמדינה חושבת שרישיון הנהיגה של האזרחים הוא מחווה ולא זכות".

"כיום קיימים בישראל מספר גורמים שאינם שיפוטיים, אשר ביכולתם לקחת את רישיון הנהיגה מהאזרח, אך עם זאת חשוב לציין ולהדגיש שאותם גורמים הם בהחלט אמורים להיות גורמים מייעצים בלבד וראוי שבית המשפט הוא זה שיקבל את ההחלטה הסופית", מסביר עו"ד מוטאי.

"איך מאסר מביא פתרון למשפחה שאיבדה את היקר לה?". זירת תאונת דרכים (צילום ארכיון להמחשה: תיעוד מבצעי מד"א)

ביקורת וגם פתרונות
בספר ניתן לקרוא על דוגמאות שונות שבהן נהג נענש באופן לא מידתי.
כך למשל, סיפורו של נהג משאית אשר נתפס לאחר עבירת תנועה כשהוא עם מטען חורג. בית המשפט שלל לנהג את כלל דרגות רישיונות הנהיגה שלו, כולל לרכב הפרטי. "במקרה זה", לטענת עו"ד מוטאי, "הדבר מתאפשר מכיוון שבתי המשפט טועים בקביעת העונש ואינם מעניקים חשיבות מספקת לזכות האדם וחירותו בישראל".

"חשוב לזכור שכיום גם קציני משטרה בשנות ה-20 לחייהם יכולים לשלול לאדם רישיון נהיגה ללא הבנה מעמיקה בתחום וללא הכשרות מתאימות", אומר עו"ד מוטאי לאתר "פוסטה", "הספר הוא ביקורת על מערכת אכיפת החוק ועל המחוקק, אבל הוא לא רק מבקר את תחום התעבורה, אלא גם מציע פתרונות לבעיה. במכון הרפואי יושבים רופאים שיכולים להחליט שבגלל בעיה רפואית יכולים לשלול רישיון נהיגה לנהג. אני מסביר בספר מדוע הדבר לא חוקתי. לדעתי צריך להעביר המלצה לבית המשפט לתעבורה, והוא יחליט לכמה זמן לפסול".

"מפרים את הזכות של הנאשם להגן על עצמו". גדעון סער (פלאש 90)

למה החלטת לכתוב את הספר דווקא עכשיו?
"כל פעם ששאלתי שאלות, חיפשתי תשובות בחקיקה ולא מצאתי. החקיקה היא מאוד ישנה, מתקופת המנדט הבריטי. בגלל זה תמיד מוסיפים תיקונים לחקיקה אבל התיקונים לא נותנים פתרון. לדעתי, שופט שהוא משפטן צריך להחליט אם לבן אדם מותר או אסור לנהוג. פקיד של משרד הרישוי לא יכול להחליט על פסילה של שלושה חודשים (לאחר 36 נקודות) ולהחליט שלאחר 36 נקודות נוספות תהיה פסילה של תשעה חודשים, כאשר לאחר מכן הנהג מופנה למכון הרפואי".

אתה מדבר על מחדלי חקיקה ממש.
"יש מחדלים של חקיקה. כיום אפשר להכניס אנשים לכלא בגלל עבירות תעבורה – למשל, על נהיגה בפסילה. אני מציע בספר פתרונות שמאפשרים להשיג את הענישה ללא מאסר. למשל, ענישה כלכלית חמורה. בעקבות תאונות דרכים קטלניות מכניסים אנשים למאסר. איך מאסר מביא פתרון למשפחה שאיבדה את היקר לה? בסופו של דבר המשפחה של הקורבן ישלמו מיסים כדי להחזיק את הנאשם בכלא. אני מציע בספר פיצוי גדול למשפחת הקורבן ושלילה ארוכת טווח".

עו"ד מוטאי על הסיבה לכתיבת הספר: "כל פעם ששאלתי שאלות, חיפשתי תשובות בחקיקה ולא מצאתי"

מה לגבי היוזמה החדשה של שר המשפטים גדעון סער להביא לכך שעבירות תעבורה ייחשבו לעבירות מנהליות?
"מדובר באחת היוזמות הכי גרועות שהיו אי פעם. זה יוביל לכך ששוטר שכותב דו"ח – הדו"ח יהפוך לתורה מסיני. על פי היוזמה, מי שרוצה להגיש ערעור על דו"ח תעבורה יצטרך להגיש אותו באמצי מקוון והשופט ייתן תשובה מבלי לראות את הנאשם. בעצם נותנים כוח עצום למשטרה. הזכות של הנאשם להגן על עצמו זה הזכות הכי בסיסית בדמוקרטיה, ומפרים אותה כדי להוריד עומס מבית המשפט. אני בהחלט מקווה שהיא לא תאושר".

 

 

 

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות