המחזה "מונולוגים מהזינזאנה" מגיע אל תיאטרון הבימה

שתף כתבה עם חברים

עו"ד יפעת שוורץ סיל, שכתבה, הפיקה ומימנה את המחזה מסבירה איך קרה שתוך פחות מחודש מאז הבכורה התבשרה שהוא יוצג בתיאטרון הלאומי, "אני תמיד מכוונת הכי גבוה"

"ידעתי שיש לי משהו טוב, חזק, מגניב ומיוחד". עו"ד שוורץ-סיל (צילום: יח"צ)

ב-2 במרס נערכה בכורת המחזה מונולוגים מהזינזאנה במתנ"ס גן יבנה.
עכשיו, המחזה שכתבה, הפיקה ומימנה מכסה הפרטי, עו"ד
יפעת שוורץ סיל, יגיע לתיאטרון הבימה שם הוא יוצג ב-9 מאי באולם 4. 

יפעת, ספרי איך זה קרה שהמחזה שלך הגיע כל כך מהר להבימה.
"היה לי מאוד חשוב לשמוע תגובות מאנשים שונים אחרי המופע. היו בקהל אנשים מתחומים שונים ועולמות שונים, בין אם זה ידיד שלי שהוא מהנדס טילים ובין אם זה מורות, אנשי משטרה בכירים, הרבה שופטים, עורכי דין, שיפוצניקים. אנשים שאין להם שום קשר לעולם התיאטרון ועולם המשפט. היו גם לא מעט אנשים בקהל שהיה להם בעבר קשר לעולם הפשע, וכולם מאד נהנו ונגנבו מההצגה, ניתחו את הדמויות והתעוררו כל מיני ויכוחים, וזה בדיוק מה שרציתי שיקרה. כלומר, הצלחתי בכל מה שרציתי. ברגע שהבנתי שהתגובות הם בדיוק מה שרציתי שיהיו, היה לי את הביטחון לקדם את זה הלאה ופניתי לאן ולמי שצריך. ככה הגעתי עם המחזה להבימה. בשלב ראשון ההצגה תעלה בהבימה פעם אחת. אחרי זה נתקדם". 

היו בבכורה גם אנשי מקצוע מעולם התיאטרון?
"לא, אבל דאגתי לתיעוד של הדברים החשובים בהצגה ושלחתי אותם לכל מיני גופים מוכרים בעולם התיאטרון. אני רציתי את הבימה. ראיתי שיש שם את אולם 4, שמתאים בול לאופי של ההצגה. יש שם קצת פחות מ-200 מקומות. ההצגה הזאת, בעיניי, לא מתאימה לאולם ענק. יש בה משהו אינטימי. הבכורה היתה באולם עם 320 מקומות והיה מפוצץ. המנהל של האולם הביא את הכיסא מהמשרד שלו כדי שיהיה לו איפה לשבת. שבועיים לפני הבכורה כבר לא היו כרטיסים. היתה רשימת המתנה במזכירות. אנשים חיכו לביטולים. אין לך מושג. זה היה מטורף לגמרי". 

הופתעת מהביקוש להצגה?
"ידעתי שיש לי ביד משהו טוב, חזק, מגניב ומיוחד, אבל לא ציפיתי ששבועיים לפני הבכורה לא יהיו כרטיסים. באותה נשימה, אני יכולה להגיד לך שחודש וחצי לפני, אנשים שאני לא מכירה בכלל, פנו אליי ושאלו איך רוכשים כרטיסים. הבנתי שהולך להיות כאן אטרף על הכרטיסים. אז כבר לא הופתעתי. אנשים הגיעו לגן יבנה מערד, מחיפה. החלטתי להשקיע כאן ובין היתר הוצאתי סכום עתק על מודעה במוסף 7 לילות של ידיעות אחרונות, שהיתה שווה מבחינתי כל שקל. זאת היתה הופעה של שעה ועשר דקות. אנשים יצאו ואמרו: זה רק התחיל וכבר נגמר ורצינו עוד. לכן אני מתכוונת להוסיף עוד שני מונולוגים. הקהל פשוט נשאר עם טעם של עוד. המטרה שלי היא לכבוש את הבמות עם ההצגה הזאת, כשבשלב שני תהיה עונה שנייה ושלישית עם סיפורים חדשים מהזינזאנה. יש לי קאסט מדהים ואני רוצה שהם יהיו קאסט קבוע עם סיפורים מתחלפים". 

"השמים הם הגבול". כרזת המופע (יח"צ)

יצאת לדרך עם יומרות או בלי יומרות?
"עם יומרות. כיוונתי הכי גבוה. אני תמיד מכוונת הכי גבוה. מבחינתי זה חלום שהתגשם, אבל החלום הזה הוא רק בראשיתו. השמים הם הגבול. אין לי שמץ של רקע בתיאטרון, אבל יש לי אמונה בחומרים שלי, שהם תפוח אדמה לוהט. אלה חומרים שרק אני מכירה, וזה דבר שהוא ייחודי רק לי. גם הקונספט של ההצגה הוא משהו שלא היה לפני כן. המצאתי כאן סגנון חדש. אין בארץ – ועד כמה שידוע לי גם לא בעולם – מבנה כזה של מחזה. זה לא מחזה שבו הדמויות מדברות אחת עם השנייה. זה מונולוגים. כל אחד עולה בתורו, מספר סיפור אחר לגמרי, ויש חוט מקשר בין הדמויות. המחזה הזה הוא הרכב מנצח. יש לי כאן צוות מהחלומות, ומאמינה בבמאי המבריק שלי, רועי מרדכי. ההימור, תודה לאל, הצליח. אני בעד לחלום, לממש, להגשים. החיים שלי מאד עשירים ומגוונים. אני עוסקת בספורט, כותבת שירים, סיפורים, וגם מייצגת עצורים על בסיס יומיומי, אבל המחזה שכתבתי הוא ניצחון הרוח. החיים זאת מתנה חד פעמית נפלאה, אנחנו צריכים לממש את הכלים שקבלנו, ואני קבלתי כלי נפלא, אני כותבת, אנשים אוהבים את זה, ואני יכולה לעשות טוב לאנשים. היצירה היתה חלק ממני מאז ומתמיד. ככל שקיבלתי ליד תיקים יותר קשים ומורכבים, מצאתי בכתיבה דרך להתמודד בעיקר עם העניין המוסרי, והצלחתי לשקף את זה גם בהצגה. אמרתי את זה גם לקהל. אני מכניסה אתכם לעולם שלי, עולם שאין בו טוב ורע מוחלטים. בעצם, אמרתי להם: תשפטו אתם".

יכולה לגלות איזה מונולוגים הוספת למחזה?
"לא, כי זה יהרוס את אלמנט ההפתעה. בכל מונולוג שלי יש הפתעה אחת". 

             

       

                  

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות