בדרך לשינוי: אופניים חשמליים וקורקינטים יחויבו בלוחית זיהוי אישית  

שתף כתבה עם חברים

יוזם החוק, חבר הכנסת יעקב אשר: "עבירות של קורקינטים הם עבירות מסוכנות אבל לא תמיד אפשר לזהות את הרוכב. ברגע שיש זיהוי אפשר להתחיל לאכוף"

תאונה שבה נפגע רוכב אופניים חשמליים (צילום ארכיון להמחשה: מד"א)

הכנסת אישרה הצעת חוק שבה יחויבו רוכבי האופניים וקורקינטים חשמליים להתקין "לוחית רישוי", או יותר נכון סוג של לוחית זיהוי. מדובר בהצעת חוק שהתגבשה בחודש מאי 2021 שיזם ח"כ יעקב אשר (ש"ס) ואליו הצטרפו ח"כ משה גפני, ח"כ יצחק פינדרוס, והח"כ לשעבר אליהו ברוכי (יהדות התורה).
בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "בשנים האחרונות אנו עדים לעלייתם לכביש של עשרות אלפי כלי רכב דו גלגליים חשמליים, כדוגמת אופניים או קורקינטים ממונעים. לכלי רכב אלו יכולת לנוע במהירות גבוהה מכלי רכב דומים שאינם ממונעים וכתוצאה מכך הולכי רגל רבים, כמו גם רוכבים רבים, נפגעים בתאונות דרכים".

בהמשך נכתב: "כדי להתמודד עם סכנה זו ולהילחם בעבירות התנועה הרבות המבוצעות בכלים אלו אשר מסכנות חיי אדם, נערכו תיקוני חקיקה שונים. עם זאת, חרף תיקוני החקיקה השינוי בתרבות הנהיגה מזערי בשל הקושי לבצע אכיפה כלפי כלי רכב שאינם נושאים כל אמצעי זיהוי. מחקר מקיף שנערך לאחרונה הראה כי כ-62% מבני הנוער הרוכבים על אופניים חשמליים היו במצב של "כמעט תאונה". נתון זה מצביע על היעדר אכיפה מספקת ועל תרבות הנהיגה המסוכנת בכלי רכב אלו חרף החוקים והתקנות שנועדו להסדיר את הרכיבה בהם. לפיכך, מוצע לחייב את הרוכבים להתקין על כלי רכב כאמור לוחיות זיהוי כדי להגביר את רמת ההרתעה של הרוכבים מביצוע העבירות וכדי לאפשר אכיפה כלפי כלי רכב אלו".
הצעת החוק התגבשה גם בשיתוף שרת התחבורה ח"כ מרב מיכאלי והחוק עובר כרגע לדיון בוועדת הכלכלה.  ח"כ אשר אומר בראיון לאתר 'פוסטה' כי החוק יכול להפחית את תאונות הדרכים.

האם יהיה חוק ביטוח חובה על אותם כלים?
"בהצעת החוק אין אזכור. זה לא יהיה כמו אופנוע, כי לא מדובר על מספר שלדתי של הכלי עצמו אלא מספר של הנוהג – כמו מספר אישי, שיילך עם הרוכב לכל כלי עליו ירכב.  מדובר בהצעה טרומית, יש צוות מקצועי שיקבע כיצד תהיה עשויה הלוחית ואיזה חלק בכלי היא תוצמד. אנחנו לא רוצים להוסיף עודף רגולציה. אנחנו רוצים לעודד אנשים לנסוע בכלי, אבל מנגד אנחנו רוצים להילחם בתופעת חוסר הפיקוח. לגבי הביטוח היום חברות הביטוח לא מוכנות לבטח דבר שאין לו הכרה. ברגע שתהיה הכרה בעקבות החקיקה, אז חברות הביטוח יוכלו לתת ביטוח למי שרוצה".

האם אתה בעד לעודד רכיבה על הכלי?
"המדיניות של הממשלה היא לעודד כלים זעירים זה אמור לחסוך במכונית. זה הרצון של כולם כי זה לא מעמיס גם על תחבורה הציבורית וגם על הכבישים אבל צריך להתחיל בהסדרה וזו הלבנה הראשונה של ההסדרה".

איפה זה עומד עכשיו?
"זה עבר היום קריאה טרומית, הסכמתי עם השרה מיכאלי שיוקם צוות מקצועי במשרד התחבורה שילביש את הפרקטיקה. אני מעריך שהתהליך יתחיל בזמן הקרוב".

האם לדעתך החוק יפחית את התאונות הדרכים?
"חד משמעית כן. עבירות של קורקינטים הם עבירות מסוכנות אבל לא תמיד אפשר לזהות את הרוכב. ברגע שיש זיהוי אפשר להתחיל לאכוף. יש פרויקט שנקרא 'שומרי דרך', אנשים שמצלמים אותך ומתעדים. אם רוכב כלי חשמלי יבצע עבירה, שומרי הדרך יוכלו לתעד".

האם הכלים השיתופיים יוחרגו כי יש עליהם מספר ואפשר גם לזהות את הרוכב?
"יכול להיות שהכלים השיתופיים יוחרג כי יש עליהם מספר. החוק עובר לוועדת הכלכלה ושם יוחלט".

האם משתמשים בכלים כאלה בחברה החרדית?
"בחברה החרדית זה לא להיט גדול. באופניים חשמליים משתמשים יותר אבל בקורקינטים פחות".

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *