יוזמה ל"הצלת גן הכובשים" שצפוי להיהרס לטובת אתר בנייה של המטרו

שתף כתבה עם חברים

פעילים חברתיים מובילים מאבק וקוראים להגיש התנגדויות נגד התוכנית הכוללת כריתת 175 עצים והרס של אחד האזורים הירוקים האחרונים באזור: "ממקסמים נדל"ן ואין מי שישמור על העצים". הוועדה: "המצב יחזור לקדמותו ואף יוטב"

גן הכובשים (צילום מתוך דף הפייסבוק "מצילים את גן הכובשים")

ועדת התשתיות הלאומיות (ות"ל) החליטה לאחרונה לאשר תוכנית להקמת תחנת מטרו בגן הכובשים הסמוך למתחמי הדולפינריום והכרמלית, שאושרו לבנייה בוועדת המשנה לתכנון ובנייה בתל אביב.
על גבי רוב המתחם המדובר – הממוקם בין שוק הכרמל לבין מסגד חסן בק ופארק צ'ארלס קלור – אמורים להיבנות מגדלי ענק שיצמצמו באופן ניכר את השטחים הירוקים באזור.

גן הכובשים, מהשטחים הירוקים האחרונים באזור זה, הוא גן זיכרון שהוקם בשנת 1957 על ידי גנן העיר דאז, אברהם קרוון, על פני שטח של 23 דונם. הגן מאופיין במדשאות ומתקני ילדים, כמו גם אנדרטה לזכר מגני תל אביב במלחמת העצמאות. לאחרונה הוחלט לסלול במקום את קו המטרו (קו 2) במסגרת תוכנית לאומית לתשתיות. מדובר בקו שאמור להתחיל בפתח תקווה ולעבור בבני ברק, גבעת שמואל, גבעתיים ותל אביב, ולהסתיים בחולון.
לפי התוכנית שאושרה בוועדה בהתאם לתוואי הקו, על גבי הגן יוקם מתחם התארגנות ענק (למעשה: סוג של אתר בנייה) של חברת נת"ע, שאמור בפועל להרוס את הגן כולו. העבודות להקמת המתחם יכללו מן הסתם עקירת עצים ותיקים. אמנם התוכנית כוללת את שיקום הגן והחזרתו למצבו המקורי בסיום העבודות, אולם לנוכח מקרים מהעבר, והעובדה שמדובר בעבודות שיארכו שנים רבות, פעילים חברתיים רבים חוששים שהגן יישכח, ובמקומו ייבנו מבנים כאלה ואחרים, לרבות בנייני מגורים.

עבודות להקמת המטרו (צילום: נת"ע)

לאחר אישור התוכנית בוועדה, לציבור ניתנו 60 יום לצורך הגשת התנגדויות, ויש כאלה לא מעט. לצורך מאבק בהריסתו של הגן אף הוקמה קבוצת הפייסבוק "מצילים את גן הכובשים", הקוראת להגשת התנגדויות רבות ככל האפשר במטרה להציל את הגן.
בפוסט שפרסמו מקימי הקבוצה נכתב: "גן הכובשים מיועד כולו לכריתה… 175 עצים יכרתו ו-30 עצים יועתקו מהמקום לטובת הקמת אתר התארגנות זמני של פרויקט המטרו. התוכנית הופקדה בימים אלה להתנגדויות ואנחנו זקוקים לכל עזרה וסיוע כדי שזה לא יקרה – בראש ובראשונה בהגשת התנגדויות לתוכנית".

אסנת בנימין כהן, מובילה חברתית של מאבקים נגד כריתת עצים ותיקים בתל אביב וברחבי הארץ, אמרה לאתר "פוסטה": "המדיניות של עיריית תל אביב היא שאין צורך לשמור על החורשות. נראה שהעירייה מחליפה את החורשות במבנים ומתייחסת לשטח החורשות כשטח לבנייה. העירייה לא שומרת על העצים בתוך מגרשי הבנייה ובכך ממקסמת נדל"ן. אין מי שישמור על העצים".

"המטרו משרת את העיר", מוסיפה כהן, "אבל נת"ע כגוף תכנוני מייצרת אירועי נדל"ן בשיתוף פעולה עם עיריית תל אביב. נת"ע יטענו שהשטח שאמור להילקח יחזור יום אחד להיות גן. בפועל נת"ע במשך 10 שנים מטפלת בקווי הרכבת הקלה, כרתה אלפי עצים, אין רכבת עד עכשיו ולא תהיה בשנים קרובות, ואין גם נטיעת עצים. העיר צריכה את העצים עכשיו, ולא יעזור אם העצים יינטעו בעתיד. העירייה צריכה כרגע לנטוע כמה שיותר עצים".

אסנת בנימין כהן

"נראה שמפנים את העצים כדי לקדם נדל"ן", מדגישה כהן, "למשל, גם בשכונת הדר יוסף נכרתו עצים לטובת בית ספר וגם גן לוינסקי ייהרס בקרוב. נראה שנת"ע ועיריית תל אביב פועלות כגוף אחד, ועסוקות בלפנות את העצים, כריתת עצים תחילה כפינוי חסמי סביבה לכל בנייה עתידית. הדבר הנכון הוא לתכנן דברים לצד עצים ולהגן על החורשות של העצים הגדולים".

מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "תגובתנו תימסר לות"ל במהלך הדיון להתנגדויות שיתקיים בחודשים הקרובים".
מהות"ל נמסר בתגובה: "לצורך הקמת המטרו נדרשים שטחי התארגנות לכל אורך הקו בקרבה מרבית לתחנות. ללא שטחים אלו לא יהיה ניתן להקים את המערכת. שטחי התארגנות נקבעו ככל הניתן בשטחים ציבוריים פתוחים, על מנת לצמצם ככל הניתן הריסת מבנים וגינות. לכשיתבצע תכנון מפורט, ייערך סקר מפורט והיקף העצים שייפגעו יצומצם למינימום האפשרי. בתום פעולות ההקמה ישוקם השטח והמצב יחזור לקדמותו ואף יוטב. עוד יצוין, כי התוכנית הועברה להערות והשגות הציבור".

מעריית תל אביב נמסר בתגובה: לגן הכובשים אין עדיין תכנון מפורט ולכן עדיין לא ניתן לדעת כמה עצים יכרתו. עם זאת, כמו בכל פרוייקט תשתית הדורש העתקה או למצער כריתה של עצים, העירייה תעשה מאמץ גדול לשימור כמה שיותר עצים ולפיצוי על עצים בשתילות חדשות. נדגיש כי בתכנית האקלים העירונית שפורסמה לאחרונה, התחייבה העירייה לשתילה של 100 אלף עצים חדשים בשנים הקרובות, בנוסף ל-260 אלף העצים הקיימים כיום בעיר.

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות