השרה להגנת הסביבה רוצה להעביר את התחנה המרכזית מדרום תל אביב

שתף כתבה עם חברים

לפי הודעת השרה גילה גמליאל, היא הנחתה את צוות משרדה לקדם את הצעד על רקע נתוני זיהום האוויר באזור זה * היעד: סוף שנת 2023

מבנה התחנה המרכזית תל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"דרום תל אביב לא יכולה להיות החצר האחורית של מדינת ישראל, גם בתחומי הסביבה ואיכות האוויר", הדגישה השרה להגנת הסביבה, ח"כ גילה גמליאל בהודעה רשמית שפרסמה ולפיה ביקשה מצוותי משרדה לקדם החלטת ממשלה שתוביל להעברת מתחם התחנה המרכזית מדרום תל אביב (17 נובמבר).
לדברי גמליאל, בשנים האחרונות סובלים תושבי אזור זה מזיהום אוויר חזק ובלתי סביר שמקורו בפעילות האינטנסיבית של התחבורה הציבורית בתחומי התחנה המרכזית וסביבתה. "אין סיבה מוצדקת לכך שתושבי דרום תל-אביב יסבלו מזיהום אוויר גבוה המסכן את בריאותם, ועלינו לקחת אחריות ולנקוט בצעדים לצמצום הזיהום באזור, למען בריאות התושבים", הוסיפה. גמליאל בהודעתה.

בניטור שביצע המשרד להגנת הסביבה ברחוב לוינסקי בשנת 2019 נמצא ריכוז חנקן דו-חמצני הגבוה בכ-30 אחוזים מערך הסביבה המותר על-פי החוק. לטענת אנשי המקצוע במשרד, מלבד ההשפעות הבריאותיות והסביבתיות של זיהום האוויר הכבד באזור התחנה המרכזית, איכות האוויר הירודה מונעת קידום תכניות בינוי חדשות ופיתוח כלכלי. "צמצום הזיהום והפחתת התחלואה יביאו לפיתוח אורבני מואץ, ויביאו עסקים וגופי מסחר חדשים לאזור. בכך, דרום תל-אביב תוכל להפוך למשגשגת ופורחת", לשון ההודעה.

זה המקום להזכיר כי עד שנת 2010 מבנה התחנה המרכזית בתל אביב נחשב לתחנה המרכזית הגדולה בעולם של תחבורה ציבורית. באותה שנה נחנכה התחנה המרכזית של ניו דלהי, ועד היום למעשה מדובר בתחנה המרכזית הגדולה בעולם.

בסוף החודש שעבר עלה הנושא על שולחן הדיונים במסגרת ישיבת מועצת העיר תל אביב. חבר המועצה ארנון גלעדי (הליכוד), הדגיש כי חייבים למצוא פתרון חלופי לתחנה: "התחנה המרכזית היא מפגע. בקרב תושבי השכונות הסמוכות נמדדו 55 אחוזי תמותה מוקדמת. מדובר במבנה התחנה החדשה, בן שבע קומות שרוב חלקיו סגורים, צריך למצוא לכך פתרון".

ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, השיב לדבריו ואמר: "האחריות היא בידי משרד התחבורה. אנחנו פועלים מול המשרד לקדם פתרונות נוספים, בין היתר בניית מסוף חדש ויתווספו אוטובוסים חשמליים חדשים".

הפגנה נגד התחנה המרכזית בתל אביב, אפריל 2018 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

שולה קשת, חברת מועצת העיר (אנחנו העיר) ויו"ר שכונת 'נווה שאנן', אמרה לאתר "פוסטה" כי הבעיה העיקרית היא שבמרוצת השנים כל גורם גלגל את הנושא לפתחו של אחר. "אני מברכת על ההירתמות של השרה גמליאל למאבק למען פינוי התחנה המרכזית מלב שכונת נווה שאנן, ולהעברת תנועת האוטובוסים לחלופות שמוצעות על ידי גורמים מקצועיים", אמרה קשת, "בעקבות הפעילות שלנו מזה שנים, של תושבות ותושבים, פעילות ופעילים במטה המאבק לפינוי התחנה המרכזית, עוד ועוד גורמים מבינים כי לא יתכן שבדרום תל אביב ימשיכו לסבול מזיהום האוויר החמור, או מהמפגעים האורבניים והחברתיים שהתחנה המרכזית מייצרת באזור".
"אני קוראת לשרת התחבורה, מירי רגב, לחולדאי ולכלל הגורמים המעורבים לפעול בדחיפות לפינוי התחנה כולה, ולקדם את הקמת המסופים החלופיים כך שעד סוף שנת 2023, תצא התחנה מדרום תל אביב".
מבנה התחנה המרכזית שייך לאיש העסקים קובי מימון. משרד התחבורה רצה בעבר לחתום על הסכם להאריך את הזיכיון של האחרון ל-24 שנים נוספות, אך לפני שנתיים קשת הגישה בנושא עתירה לבג"ץ בנושא, יחד עם תושבי תל אביב ופעילים חברתיים. בעקבות העתירה נחתם הסכם המחייב לפנות את מתחם התחנה עד שנת 2023.

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות