גינת לוינסקי תופקע והעצים ייכרתו לטובת מרכז תפעול של הרכבת הקלה

שתף כתבה עם חברים

חברת המועצה שולה קשת לוועדה לתשתיות לאומיות: "אל מול עינינו נחפרת 'תעלת בלאומילך' ברחוב הראשי של השכונה, עוול אורבני כלפי שכונת נווה שאנן, תושביה והמבקרים בה מידי יום" * העירייה: "התכנון שאושר בוועדה לתשתיות לאומיות מהווה פשרה בין רצונות העירייה ובין עמדת המדינה"

הרכבת הקלה (צילום להמחשה מתוך סרטון של חברת נת"ע ביוטיוב)

ישנם תושבים המתגוררים באזור ברחוב לוינסקי בדרום תל אביב, החרדים מפני הרגע שבו תכנוני חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) ימומשו הלכה למעשה בשטח.
זאת, לא רק בשל הטענות להריסת חלק מהגינה הציבורית לטובת הקמת מרכז התארגנות של החברה, אלא גם מאחר שלפי התכנונים – ברחוב שלהם צפויה להיבנות מנהרה לא מקורה (בעגה המקצועית – פורטל) אשר תחצה את הרחוב לשניים ותביא לכאורה לפגיעה קבועה באיכות חייהם.

תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה אמור להיסלל מהרצליה ועד לאזור רחוב משה דיין בראשון לציון. אורכו הצפוי 39 ק"מ, מתוכם ארבעה ק"מ בתוואי תת קרקעי. הקו כולל 62 תחנות, ארבע מתוכן תת קרקעיות. לפי נת"ע, בקו זה צפויים להשתמש 65 מיליון נוסעים בכל שנה.

כאמור, הקו אמור לעבור גם לאורכו של רחוב לוינסקי המגיע מרחוב הרצל ועד לאזור התחנה המרכזית. מאחר שהחברה המבצעת, נת"ע, זקוקה למרכז התארגנות לביצוע העבודות בשטח, תופקע לשם כך גינת לוינסקי הידועה, ולטובת המהלך הזה ייכרתו גם העצים.
על רקע דאגה ציבורית פנתה חברת מועצת העיר תל אביב, שולה קשת, לוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), בטענה כי בזמן העבודות וגם אחריהן יהפכו חייהם של תושבי האזור לבלתי נסבלים, משמעות הקמת המנהרה, כך לדבריה של קשת, היא שבמהלך העבודות ייפער בור באמצע הרחוב, שיפצל אותו לשני חלקים – בור שיישאר גם לאחר שהרכבת הקלה תתחיל לפעול.
קשת מבקשת גם לא להרוס את הגינה הציבורית לצורך בניית מרכז התפעול.

במכתב למתכננת נאוה אלינסקי רדאי מהות"ל כותבת קשת: "אל מול עינינו נחפרת 'תעלת בלאומילך' ברחוב הראשי של השכונה, שד' הר-ציון, פורטל רכבת ארוך שכל גורם מקצועי יודע כי הוא עוול אורבני כלפי שכונת נווה שאנן, תושבי השכונה, העובדים והמבקרים בה מידי יום. לצד הפורטל, באופן שיעצים את הפגיעה בשד' הר-ציון, החליטה נת"ע כי תחנת הרכבת התת-קרקעית שתשרת את השכונה לא תהיה מקורה, ותייצר פצע נוסף במרקם העירוני".

"לצערנו הרב, אף כי הוכחנו למוסדות התכנון, לעיריית תל אביב-יפו ולמשרד התחבורה כי יש מקום לבחון מחדש את מיקום הפורטל ואת עיצוב התחנה באופן פחות מזיק מבחינה אורבנית, מסרבת המערכת השלטונית להכיר בטעות שנעשתה בעת אישור הות"ל, ומעדיפה את קידום התכנון על פני איכות התכנון", מוסיפה קשת וכותבת. לדבריה, ניתן לסלול את קו הרכבת הקלה בשולי השכונה, ובנוסף ניתן לקרות את השטח שבו צפויה לעבור הרכבת בשכונה. לטענתה, נת"ע בחרה שלא לקרות מקטע זה מטעמי חיסכון.

באשר להקמת המרכז הלוגיסטי טוענת קשת, כי הדבר יהווה פגיעה קשה בנוף ובאיכות הסביבה. היא מזכירה כי גם כך נכרתים עצים רבים בדרום תל אביב – ביד אליהו למשל, כפי שפורסם באתר "פוסטה".

בשיחה עם קשת היא אומרת, כי מרחוב לוינסקי וצפונה תהיינה ארבע תחנות תת קרקעיות, כולן מקורות. "כל שאר התחנות שהן לא מקורות הן תחנות עליות, ממש כמו תחנת אוטובוס", אומרת קשת, "משמע, זו התחנה התת-קרקעית היחידה שלא מקורה. "מדובר בתכנון מזעזע שיהרוס את השכונה", אומרת קשת.

קשת אומרת כי אינה מתנגדת לסלילת הקו הירוק. עם זאת היא מציינת כי בעבר הציעה להקים את מרכז ההתארגנות של נת"ע בחניונים הסמוכים לגינת לוינסקי. לטענתה, הבעיה היא שבנת"ע מתעקשים למקם את חדרי המכונות של התחנה ממערב לצומת לוינסקי/הר ציון, על חשבון הגינה הציבורית.

גורם הבקיא בפרטים אומר לאתר "פוסטה": "ככה נת"ע חוסכת כסף, כי זה פחות בטון, יותר קל לאוורור, לא צריך מזגנים ואפשר להתקין פחות תאורה. מה שבטוח, מבחינת השכונה זה מכה. אנשים שמחכים בתחנה יסבלו בחום ובגשם. זה יהיה דומה לתחנת רכבת השלום, שם אנשים מחכים לרכבת למטה וסובלים מזיהום האוויר שמגיע מאיילון".
מנת"ע נמסר בתגובה: "נת"ע תגיב למכתב בדרכים המקובלות. נציין כי הנושא נדון ב-ות"ל עם המלצת חוקרת".

תגובת העירייה
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "פרויקט הרכבת הקלה הינו פרויקט לאומי אשר מטרתו בין היתר לאפשר נגישות תחבורתית ולשדרג את איכות חיי התושבים ובעלי העסקים, כולל בשכונת נווה שאנן. לצורך ביצועו נדרשים שינויים משמעותיים ברחוב.
"תוואי הקו הירוק אושר על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות לפני מספר שנים. העירייה מברכת על כך שבשנים האחרונות המדינה הבינה את נחיצות ההשקעה בתשתית מסילתית רבת קיבולת, כולל בפתרונות מינהור, ומשקיעה כעת משאבים משמעותיים לקידומם.
"בעבר, העירייה עשתה מאמצים להאריך את המינהור ולהעתיק את מיקום הפורטל מדרום לצומת קיבוץ גלויות. בסופו של דבר, התכנון שאושר בוועדה לתשתיות לאומיות מהווה פשרה בין רצונות העירייה ובין עמדת המדינה בשלב התכנון המוקדם.
"ראוי לציין כי בתכנון הנוכחי, עם הפורטל מדרום לרחוב מטלון, נשמרים מעברי חציה להולכי רגל.
"לגבי העצים, אנו מצרים על כל עץ שנכרת בעיר ועושים הכל על מנת למנוע כריתות עצים, כפי שעשינו גם במקרה המדובר. במאמץ משותף עם חברת נת"ע והמתכננים מטעמה, הצלחנו להשאיר את רוב שטחי ההתארגנות בגן פנויים לשימוש הציבור במשך העבודות ולהציל עשרות עצים מכריתה.
"העצים שיכרתו נמצאים בתוך תוואי הרק"ל במצב סופי ולא בתוך שטח התארגנות לתקופת העבודות. חשוב לציין כי המידע בנוגע לעבודות הרק"ל, ככל שקיים בידי העירייה, שקוף ונגיש לציבור, כולל מידע לגבי היתרי הכריתה המאושרים על ידי פקיד היערות הארצי במסגרת עבודות הרק"ל".

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות