כלכלי | מיסים | הלבנת הון
0506245512 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | אסירים | שירותים מיוחדים לעורכי דין
0505645022 מידע מורחב
פלילי | תעבורה | אסירים | מעצרים וחקירות
0546618438 מידע מורחב
פלילי | תעבורה | פשע חמור | נוער
0522350561 מידע מורחב
פלילי | צווארון לבן | מחש | תעבורה | מעצרים וחקירות
0506270283 מידע מורחב
לשון הרע | הפרת פרטיות | זכויות יוצרים | תכנון ובנייה
מידע מורחב
פלילי | פשע חמור | מעצרים וחקירות
0525981800 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | בינלאומי
0547577333 מידע מורחב
פלילי | תעבורה | אסירים | משפחה | נוער
0505417090 מידע מורחב
עו"ד שאדי דבאח
פלילי | תעבורה
עו"ד זיו קדוש
פלילי | פשיעה חמורה | סמים | מעצרים וחקירות | ייצוג אסירים
עו"ד חיים שטנגר
משפחה | אזרחי | כלכלי | עסקים | נזיקין | פלילי
עו"ד שני מורן
פלילי | מעצרים וחקירות | ייצוג אסירים | נוער
עו"ד יאיר אבין
פלילי | תעבורה | כלכלי | אסירים
עו"ד סימון חדאד
משפט פלילי | פשיעה חמורה | צווארון לבן

דו"ח תאונת האוטובוס במנהרות הכרמל: אחריות על הנהג ועל גופי הפיקוח והחירום

אמבולנסים ורכבי חירום אחרים לא שותפו בתרגילים במנהרות, חוסר בפיקוח ובקרה לאורך שנים, היעדר קריטריונים בהכשרת נהגים מקצועיים * בין ההמלצות: פיקוח הדוק יותר של משרד התחבורה, עדכון נהלי חירום, שלוש מצלמות בכל אוטובוס, וחונכים צמודים לנהגים מקצועיים
שיתוף ב email
שיתוף ב google
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
האוטובוס המרוסק בזירת התאונה (צילום: כיבוי אש)

ב-21 באפריל 2016, סמוך לשעה 20:20, אוטובוס שנסע במנהרות הכרמל סטה מנתיבו, התנגש בקיר המנהרה ונעצר. אור אלבז, נערה בת 17 שהיתה בין נוסעי האוטובוס, נהרגה בתאונה. 55 נוסעים אחרים נפצעו, 10 מהם באופן קשה. בעקבות התאונה בכביש החדש יחסית, הוקמה ועדת בדיקה על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד). לאחר עבודת בדיקה רציפה, בשנה שעברה החלה כתיבתו של הדו"ח ולפני כחודשיים היא הסתיימה. עיקרי מסקנות הדו"ח והמלצותיו נחשפים כאן לראשונה.

הדו"ח סוקר נתונים סטטיסטיים משנים עברו, ומפרט נתונים כלליים שונים. כך למשל עולה ממנו, כי בין השנים 2014-2018 היו במנהרות הכרמל 74 נפגעים, בהם שלושה הרוגים, 19 פצועים קשה ו-52 פצועים באורח קל. אלה נפגעו ב-16 תאונות, שלוש מהן קטלניות, שתיים קשות ו-11 קלות.

בין מסקנותיו קובע הדו"ח, כי הגורם הישיר לתאונה היה נהג האוטובוס של "אגד", שמסיבה לא ברורה ולא מובנת סטה מנתיב נסיעתו. הוועדה קבעה כי היו גם גורמים תורמים לתאונה: בין היתר, טעויות מקצועיות של הנהג, והעובדה שדעתו הוסחה כתוצאה מכך שהאוטובוס היה עמוס בנוסעים, שחלקם עמדו בקדמת האוטובוס, ביניהם אלבז המנוחה.

אבל לפי הדו"ח היו גם גורמים תורמים לתאונה שאינם קשורים לנהג. מחברי הדו"ח ציינו למשל, כי קיים בכביש מפרץ עצירה באורך כ-25 מטר, המופרד מהנתיב הימני באמצעות סימון קו צהוב, שאינו ברור דיו. כמו כן נקבע בדו"ח, כי סימון זה אינו תואם את לוח התמרורים שאושר לכביש. "הוועדה סבורה כי יש צורך בסימון ברור שיבחין בין מפרץ החירום (נתיב וקירות המפרץ) לבין נתיב הנסיעה", צוין בדו"ח. כמו כן צוין, כי בעת הבדיקה תאורת מפרץ העצירה לא פעלה כראוי.

הוועדה הוסיפה ומתחה ביקורת על כך ש"מנהרות הכרמל נפתחו לתנועה ללא הסדרי תנועה מאושרים בתוך המנהרות", ולכן "הסדרי התנועה הקיימים בתוך המנהרות סומנו ללא תוכנית".

ממסקנות הדו"ח: אמבולנסים ורכבי זק"א לא שותפו בתרגילי חירום. זירת התאונה (צילום: מד"א)

מהדו"ח עולה עוד, כי קיים חוסר בפיקוח ובקרה על הכביש לאורך שנים, מצד כלל הגורמים, מה שיכול אולי להסביר את העובדה שבעת הבדיקה שנערכה בכביש, תאורת מפרץ החירום לא פעלה כראוי. על רקע זה נבדקו גם נוהלי סגירת המנהרות בשעת חירום, והתברר כי בנוהל חסרה התייחסות למספר נושאים חשובים:

  • פיקוד ושליטה על אירוע, גורם אחראי ומיקומו.
  • דרכי השליטה ותקשורת כריזה, טלפונים.
  • סדר פעולות בקרות אירוע על פי תרחישים שנבנו מראש.
  • אופן ניהול אירוע רב נפגעים.
  • הולכי רגל – אופן פינוי הולכי רגל מאזור האירוע.
  • 'משמעת צירים' – אחריות לבטיחות משתמשי הדרך לאחר קרות אירוע.
  • תרגולים – ביצוע תרגולים באופן עיתי מול גורמי החירום.
  • הוצאת רכבים או מטען חריג עקב תאונה.

זאת ועוד, הוועדה מתריעה על חוסר בקרה ופיקוח על המנהרות לאורך שנים מצד כלל הגורמים. כמו כן היא מבקרת את העובדה שאמבולנסים ורכבי זק"א לא שותפו בתוכניות ובתרגילי חירום שהתקיימו במנהרות.

בסעיף המסקנות נכתב כי הנהג הוא שהיה אשם בתאונה. "מסיבה לא ברורה ולא מובנת סטה ימינה בפעולה אקטיבית מנתיב נסיעתו, הנתיב הימני לתוך מפרץ העצירה, המשיך בנסיעה לאורך המפרץ, התנגש בקיר המנהרה עם חזית צד ימין של האוטובוס. הוועדה סבורה כי נראה לכאורה שדעתו של הנהג לא היתה ממוקדת בנסיעה ולכן סטה מנתיבו, זאת בשילוב של מספר גורמים תורמים אפשריים. בעיות נהיגה מקצועיות: חוסר שליטה בהגה, חוסר משמעת נתיבים וחוסר זהירות המלווים את הנהג לאורך כל תהליך הכשרתו כנהג בחברת אגד".

עמדה בקדמת האוטובוס. אור אלבז ז"ל

הוועדה הגיעה למסקנה לפיה תהליך ההכשרה בחברת "אגד" חסר בקריטריונים, ובדו"ח צוין בין היתר כי נהג האוטובוס שהיה מעורב בתאונה עבר טסט חמישי בלבד, והיו לו קשיים מקצועיים שונים, מה שהיה אמור להדליק "נורה אדומה" באגד. עוד נכתב: "חניכה וליווי נהגי אוטובוס, בדגש על קווי נסיעה חדשים ובייחוד על צירי נסיעה בעלי מאפיינים הדורשים התייחסות נפרדת, הינו נדבך קריטי וחשוב ובמקרה דנן לא התבצע".

עוד נכתב לגבי "אגד", כי חרף הדרכה בנושא כרטוס ותשלום, "המציאות מראה כי נהגים בחברה עדיין מתעסקים בתשלומים ובכרטוס תוך כדי נהיגה".

הדו"ח ממליץ למשרד התחבורה לוודא שהליקויים והפערים השונים יטופלו ויוטמעו, לא רק במנהרות הכרמל אלא גם במנהרות שעוד יתוכננו וייבנו בישראל. בין היתר, הדו"ח ממליץ למשרד לעדכן את תוכנית נוהל חירום, לקבוע קריטריונים ברורים בתהליך הכשרת נהגי אוטובוס מקצועיים, ולבחון התקנת אמצעי בטיחות באוטובוסים עירוניים, כגון משענות ראש, חגורות בטיחות וכדומה.

זאת ועוד, הדו"ח ממליץ למשרד התחבורה כי חומר הלימוד לקראת בחינה עיונית (תיאוריה) שתיערך לנהגי אוטובוס יכלול גם חומר נהיגה במנהרות. בהקשר זה ממליץ הדו"ח כי לאחר מעבר של מבחן מעשי, לנהג יינתן רישיון נהיגה זמני לשישה חודשים, שבמהלכם ינהג בליווי מלווה.

על משרד התחבורה לבחון את האפשרות לחייב את חברות התחבורה הציבוריות להתקין בכל אוטובוס שלוש מצלמות: אחת שתצלם את הנהג וסביבתו, שנייה את הנוסעים ושלישית את הדרך בקדמת האוטובוס.

לרלב"ד ממליץ הדו"ח לבצע בקרת תשתיות במנהרות הכרמל. לאגד ממליץ הדו"ח, בין היתר, לבחון את תהליך חניכת הנהגים בשירות החברה, בעיקר בקווי נסיעה בעלי מאפיינים ייחודיים.

מנכ"ל "אור ירוק", ארז קיטה, התייחס בשיחה עם אתר פוסטה למנהרות הכרמל: "בסך הכל מדובר בכביש בטוח. לא מדובר בכביש אדום עם מאפיינים  לא בטיחותיים. מדובר בכביש חדש יחסית ובטוח, עם גדר הפרדה ושני נתיבים לכל כיוון. משנת 2011 נהרגו בסך הכול שלושה אנשים בכביש, שמאופיין בעומסי תנועה רבים בשעות השיא שהן הבוקר ושעות אחר הצהריים. התאונות בכביש מתרחשות לא בגלל העדר תשתית אלא בשל התנהגות אנושית כגון חריגה ממהירות, אי שמירת מרחק, ושימוש בטלפון נייד".

בדיקה מקיפה ושיתוף פעולה מלא. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

יו"ר הוועדה מציין ש"המנהרות מתוחזקות היטב" אך "חלק מהליקויים לא תוקנו"

מי שעמד בראש הוועדה לבדיקת התאונה במנהרות הכרמל הוא שניר זיידל, מנהל מרחב צפון ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רךב"ד). הוא מציין כי הוועדה זכתה לשיתוף פעולה מלא מהחברה המתפעלת את מנהרות הכרמל.

בהתייחסו למנהרות הכרמל אמר זיידל, כי מבחינת תשתית "מדובר בדרך עירונית שמתוחזקת במצב טוב". עם זאת, הוא מדגיש כי המנהרות אושרו לפני שפורסמו ההנחיות לתכנון מנהרות בשנת 2012, ופורמו לפני שהמנהרות נפתחו לתנועה. לכן ישנם סממני תנו עה שאינם תואמים את התכנון.

לדברי זיידל, ישנם ליקויים בדו"ח שכבר תוקנו, כמו למשל מפרץ החירום שהיה מופרד מנתיב הנסיעה על ידי קו צהוב משונן, שתוקן לקו הפרדה רציף. "מה שחמור בקו מקווקו הוא שנהג האוטובוס היה יכול לחשוב שמדובר בנתיב נסיעה רגיל", אומר זיידל ומוסיף כי ליקוי שעדיין לא תוקן הוא התאורה בנתיב העצירה. הוא מציין כי בזמן התאונה, התאורה במפרצי החירום החלה לפעול כמה דקות לאחר קרות התאונה. ליקוי נוסף שלא תוקן עדיין הוא הבדלי הגובה הגדולים מדי בין השוליים (מדרכות) לבין הכביש. "זה דבר מאוד בעייתי, כי כאשר נתקלים במדרכה גבוהה, הדבר יכול להיוות גורם לאיבוד שליטה", אומר זיידל ומסכם: "אנחנו יושבים עם מנהרות הכרמל בצורה קבועה ולכן נדון איתם בנושא זה בשבועות הקרובים".

כביש מתוחזק ברמה טובה. קבוצת כרמלטון

קבוצת "כרמלטון", בעלת הזיכיון להפעלת מנהרות הכרמל, מסרה בתגובה: "תכנון והקמת הפרויקט בוצעו בהתאם לתקנים ולהנחיות הקיימים והרלוונטיים והפרויקט קיבל את כל האישורים הדרושים לפתיחתו. גם לאחר סיום התחקיר המקצועי שנעשה על ידי משטרת ישראל לא נמצאו גורמים ישירים בין התאונה המצערת לתשתיות במנהרות. יצוין כי החברה העבירה לרלב"ד התייחסות מלאה לממצאי הדו"ח".

דובר אגד, רון רטנר, מסר בתגובה: "הנהג עבר את כל מסלול ההכשרה כנדרש בחוק. מדובר בהכשרה מקיפה ורחבה שכללה 74 שיעורי נהיגה וביצוע מבחן נהיגה ממשלתי לנהיגת אוטובוס ציבורי אותו עבר בהצלחה. בשל אירוע משפחתי מצער נאלץ הנהג לנסוע לאתיופיה ולטפל בבת משפחה אשר חלתה במחלה קשה. כאשר חזר לארץ לאחר שנה וחצי, התבקש בטרם התחיל לנהוג בקו, לעבור מבחן פנימי חוזר באגד חיפה, וזאת בנוסף ל-19 שעורי נהיגה שעבר על מנת לרענן ולחזק את כושר הנהיגה. כמו כן, הוא עבר השתלמות נהיגה בפיקוח בליווי נהג ותיק. כל זאת, על אף שהיה ברשותו רישיון נהיגה ישראלי כחוק באותה עת.

"על פי נתוני הדו"ח לא קיים קשר בין הכשרתו של הנהג לתאונה עצמה. מן הדו"ח עולה כי 'נהג האוטובוס, מסיבה לא ברורה ולא מובנת – סטה ימינה בפעולה אקטיבית, מנתיב נסיעתו'. הנהג טען בתחילה כי הסטייה נבעה מליקוי טכני אולם טענה זו נבדקה על ידי המשטרה והוכחה כשקרית. כמו כן, מן הדו"ח עולה כי 'הוועדה סבורה כי נראה לכאורה שדעתו של הנהג לא היתה ממוקדת בנסיעה'. הנהג הודה במעשיו והורשע. עניין נוסף שעולה מן הדו"ח, הוא הביקורת הרבה בנושא התשתיות במקום התאונה, דוגמת סימון בניגוד ללוח התמרורים, חוסר סימון במקום, חוסר בתאורה במקום ועוד. אגד מחבקת את משפחת אלבז ומצרה על האובדן הכבד".

תגובת משרד התחבורה תובא לכשתתקבל.

אתר "פוסטה" עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

השארת תגובה

Comments icon

סמן כאן שאינך רובוט

נבנה על ידי אנגורה מדיה
דילוג לתוכן