הפרקליטות מבקשת 14 חודשי מאסר לקבלן ששילם מיליון שקל למנכ"ל נתיבי ישראל

שתף כתבה עם חברים

סוכם כי המדינה תחלט 10 מיליון שקל מהקבלן יהודה בוזגלו מ"ביבי כבישים", אבל עורכי הדין שייצגו את החברה בהליכים אזרחיים ביקשו מהשופטת לשחרר את שכר הטרחה שלהם מהחילוט

אלכס ויז'ניצר (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד התקיימו טיעונים לעונש בתיק של קבלן התשתיות יהודה בוזגלו (69), בעל חברת "ביבי כבישים" שהודה במתן שוחד של 1.1 מיליון שקל לאלכס ויז'ניצר – מנכ"ל "נתיבי ישראל", מע"צ לשעבר.
בוזגלו וחברת "ביבי כבישים" קיבלו מנתיבי ישראל לביצוע עבודות בפרויקט מחלף אשדוד ובכביש 40, בשווי 230 מיליון שקל. ויז'ניצר, מפקידי הציבור הבכירים המושחתים ביותר שהיו כאן, מקורבו לשעבר של השר אביגדור ליברמן, דרש מבוזגלו כספי שוחד עבור קבלת העבודות ותשלומים חריגים. בנוסף, בוזגלו שילם לפי הודאתו שוחד של מאות אלפי שקלים לגורם אחר במע"צ עוד לפני כניסתו של ויזניצר ללשכת המנכ"ל, אבל על כך חלה התיישנות.

לפי הסדר הטיעון, לאחר משא ומתן ממושך שניהל הסנגור עו"ד יניב שגב עם המחלקה הכלכלית בפרקליטות, סוכם כי המדינה תבקש 14 חודשי מאסר לבוזגלו, וההגנה תטען כנגד עונש מאסר, עקב נסיבות אישיות וחילוט ענק של רכוש בשווי 10 מיליון שקל מהחברה ובעליה.

התובע, עו"ד ערן זלר, אמר: "לא לעתים קרובות יוצא לנו להיתקל בעבירה של מתן שוחד בהיקפים כל כך גדולים, מעל מיליון שקל, על מנת לזכות במכרזים בשווי של מאות מיליונים. "מתן השוחד לא היה חד פעמי, זה לא אירוע מקומי, אלא אירוע המשקף שגרת עבודה, במשך כארבע שנים עד סיום כהונתו של ויז'ניצר כמנכ"ל נתיבי ישראל. גיוס כספי השוחד נעשה על דרך של קבלת חשבוניות מנופחות מקבלני משנה".

עו"ד שגב ציין בטיעוניו מנגד את התיקון בכתב האישום נגד בוזגלו, שבמקור הואשם במתן שוחד גבוה עוד יותר של שלושה מיליון. בנוסף, נמחק אישום נוסף שיוחס לו בגין הלבנת הון של 230 מיליון שקל לכאורה – סך העבודות שביצעה החברה.
עו"ד שגב ביקש להתחשב בחלוף הזמן (העבירות מהשנים 2006-2010) ובחילוט הכספי הגדול. הוא גם ציין שויז'ניצר עצמו, שנשפט לשנתיים מאסר, הורשע בעבירות אחרות, אך קבלת שוחד מבוזגלו נמחקה במסגרת ההסדר שסוכם איתו. בנוסף, שני מעורבים אחרים מחברת "ביבי כבישים" זוכו בפרשה.

השופטת דנה מרשק מרום

החילוט ושכר עורכי הדין
השופטת דנה מרשק מרום תידרש בגזר הדין שיינתן לבוזגלו, בחודש הבא, להתייחס לעניין נוסף, שעלה עד לבית המשפט העליון ואשר בו לשכת עורכי הדין הגישה עמדה מטעמה.
מדובר בכספי שכר טרחה בסך מיליוני שקלים של עורכי דין אזרחיים שייצגו את חברת "ביבי כבישים" בתביעה אזרחית שהגישה החברה נגד רכבת ישראל. בית משפט אזרחי קבע כי הרכבת תשלם לחברה של בוזגלו מעל 10 מיליון שקל על עבודות – אבל המדינה הקפיאה את הכסף שחויבה הרכבת לשלם, עקב כתב האישום הפלילי נגד הקבלן. בתוך הסכום של 10 מיליון שקל שהוקפא בצו החילוט, נכללים גם כספי שכר הטרחה בסך 20 אחוז שהתחייבה החברה לשלם לעורכי דינה משה וינברג ואפרים וגדן שייצגו אותה מול הרכבת.

לפני מספר חדושים דן בית המשפט העליון בערעור של עורכי הדין על צו החילוט הזמני. העליון קבע כי שכר טרחת עו"ד אינו מוגן מחילוט – אך בכל זאת שחרר חלק מהכסף זמנית לעורכי הדין, וקבע כי לאחר הרשעתו של בוזגלו (כלומר עכשיו) יקיים בית המשפט המחוזי דיון בעניין החילוט הסופי, וכמה מהכסף שתפסה המדינה ישוחרר, אם בכלל, לעורכי הדין.

עו"ד ויינברג אמר היום לשופטת מרשק מרום, שדנה גם בעניין החילוט מול עורכי הדין הטוענים לזכות – כי כספי שכר הטרחה בסך 2.5 מיליון שקל אינם קשורים לעבירות שביצעה ביבי כבישים: "מדובר בכספים שונים, תקופות שונות".
נציגת לשכת עורכי הדין, עו"ד יעל גרוסמן, אמרה כי יש להעדיף את זכות עורכי הדין על המדינה בכובע החילוט, "על מנת שעורכי הדין לא יימנעו לתת שירות לציבור, שמא יסתבר ששכרם לא ישולם", כשמדובר בלקוחות שמסכמים על אחוזים, ואינם משלמים מראש. "10 שנות עבודה היו לעורכי הדין (בתיק מול הרכבת), כמות גדולה מאוד של דיונים, הם עשו את העבודה מבלי לקבל אגורה, ועכשיו הם עומדים מול שוקת שבורה".

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות