הוועדה המחוזית: יקוצצו מקומות החנייה בפרויקט התעסוקה של 'גב ים' בתל-אביב

שתף כתבה עם חברים

ערר שהגישו תושבי נחלת-יצחק לוועדה המחוזית, גרם להם לאבד כאלף מקומות חנייה בפרויקט חדש שמוקם בסמוך לרחובות תוצרת הארץ ויגאל אלון * חברי וועדת המשנה ביקשו לקבל רשות לערער על ההחלטה

אחד ממבני התעסוקה. קווי המטרו ישנו את התמונה

בפרויקט שתוכנן להעניק 1,500 מקומות חניה במקום מרכזי בתל-אביב, יישארו רק 500 מקומות, בגלל ערר.

מדובר במבנה תעסוקה שנבנה על-ידי חברת 'גב-ים', הכולל שני בניינים; אחד בן כ-80 קומות והשני, שכבר נבנה, בן 33 קומות (בניין TOHA). הפרויקט ממוקם במפגש הרחובות יגאל אלון ותוצרת הארץ בנחלת-יצחק. בתכנית המקורית התחייב היזם להקים 900 מקומות חניה מוצמדים לעובדי הבניין, ועוד 645 מקומות חניה לטובת הציבור. חברי וועדת המשנה לתכנון ובניה בעיר אישרו בחודש אוגוסט 2018 את הפרויקט, בכפוף לתנאים של מקומות החניה.

לצד זאת, סירבה הוועדה לאפשר הקמת מקומות חניה נוספים, כפי שהגישו תושבים מוועד השכונה, בטענה שמדובר במקום מרכזי שכבר כיום נמצא בלב תחבורה ציבורית. לטענת חברי הוועדה, המתחם נמצא במרחק קצר מתחנת רכבת השלום והרחובות השלום ויגאל אלון, שם ישנן תחנות אוטובוסים רבות. בנוסף, מדובר בצומת שאמור בעתיד לכלול תחנה של שני קווי המטרו התת קרקעי.

על-כן הוגשו לוועדת המשנה מספר התנגדויות בדבר הפרויקט, בשם ומטעם ועד שכונת נחלת-יצחק. הטענה המרכזית היא, שמספר מקומות החניה המוצעים במתכונת הנוכחית אינם מספקים.
"אנו מבקשים להוסיף תקן חנייה של לפחות 15 אחוזים לחניות, אשר יהיה לשימוש של תושבי השכונה בלבד לכל שעות היממה", כך נכתב בין היתר בהתנגדות.

מנגד, תושבים אחרים בשכונת נחלת-יצחק הגישו התנגדות נוספת וטענו, ששני מגדלים כאלו יגרמו לעומסי תנועה כבדים באזור. בנוסף, בחלק מההתנגדויות טענו כי המבנים לא תואמים את אופי השכונה, מאחר ומדובר במגדלים גבוהים.

אתר בניית החניון. היזם יקבע את התעריף

רוב ההתנגדויות נדחו בוועדת המשנה לתכנון ובניה ועל-כן, לפני כשנה הוגש ערר לוועדה המחוזית. הועדה המחוזית לא רק שדחתה את רוב הערערים מלבד הסוגיה של מקומות החניה, אלא קבעה כי יופקע חלק ניכר משטח הבניין לטובת קו המטרו. כמו-כן, ביקשה ועדת הערר תחילה הבהרות מהיזם ומהועדה המקומית. ראוי לציין שתוך כדי פרק הזמן הופקדה תכנית המטרו 1M, שקבעה הפקעה עבור הקמת התחנה. זאת מאחר שמבנה התחנה שלח זרועו לשטח המגרש, היות ומדובר בחניון תת-קרקעי שאמור לקום בשטח תחנת המטרו המיועדת.

על-כן, החליטה הוועדה המחוזית להוריד את מספר מקומות החנייה מ-1,045 ל-545 מקומות, כולם מוצמדים (בבעלות המשרדים המיועדים). כלומר, וועדת הערר החליטה לבטל את מקומות החניה הציבוריים ולאפשר חניה של כלי-רכב ציבוריים במהלך שעות הערב על בסיס מקום פנוי.
"אילו התושבים לא היו מגישים ערר, הם היו מקבלים הרבה יותר מקומות חניה", אומר ל"פוסטה" גורם הבקיא בפרטי האירוע.

מהנדס העיר, אודי כרמלי, עדכן את חברי ועדת המשנה בשבוע שעבר אודות ההחלטה של הוועדה המחוזית (16 בדצמבר). חברי הוועדה קיבלו את דברי המהנדס בצורה אמביוולנטית.
"מי שנפגע זה היזם ולא הציבור", קבע סגן ראש העירייה, אסף הראל. ראובן לדיאנסקי, סגן מסיעת "חילונים ירוקים", הוסיף ואמר: "אנחנו מיטיבים עם מקומות חנייה ציבוריים. צריך לחבק את ההחלטה. איך נוריד את כמות כלי-הרכב באזור שסמוך לרכבת".
סגנית ראש העירייה, אופירה יוחנן וולק, הגיבה: "עם כל הכבוד, אנחנו מדברים על אזור שמתפתח ולא כולם יוכלו להגיע בתחבורה ציבורית לכל מקום". לדיאנסקי השיב: "האזור הזה עם 1,500 מקומות חנייה יסתום את השכונה. יש לא מעט אופציות לתחבורה ציבורית, ויש גם עניין זיהום אוויר". יוחנן וולק השיבה: "יהיו מכוניות חשמליות". לדיאנסקי: "גם יעופפו לנו מכוניות בקרוב, אנחנו רוצים להוריד כעיקרון את המכוניות. ואם לא כאן, אז איפה?".

המהנדס כרמלי התערב והגדיש כי למרות שמדובר בחניון ציבורי, בפועל היזם יוכל לקבוע את מחיר החניה. לדיאנסקי השיב: "אז יש מחיר שוק, יש שוק חופשי וכוחות השוק יכריעו". הראל ציין: "הציבור קיבל יותר מקומות חנייה".

הראל ולדיאנסקי. (ארכיון)

בסופו של דבר הוחלט, ברוב דעות, להגיש רשות ערר על ההחלטה לוועדה המחוזית. לדיאנסקי התנגד בעוד שהראל נמנע.
משמעות המהלך היא שוועדת המשנה החליטה לפנות ליו"ר ועדת הערר המחוזית, עו"ד הילה סירוטה לבנה (שנתנה את ההחלטה). לפי החוק, ניתן לפנות ליו"ר וועדת הערר המחוזית כדי לבקש רשות להגיש ערר ליו"ר הועדה מחוזית, דניאלה פוסק. החוק מתיר לעו"ד סירוטה לאפשר ולקיים דיון חוזר בפני פוסק, או לסרב להחלטה. אם עו"ד סירוטה תסרב לקיים דיון, החוק מתיר להגיש עתירה מנהלית כנגד החלטת הוועדה.

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות