מרב"ד הקסמים

שתף כתבה עם חברים

רישיונו של בעלי חברת משאיות נשלל לאחר שכשל בבחינה הפסיכולוגית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד). פרקליטו מערער: לשלילה אין בסיס חוקי כי המדינה לא הגדירה מיהו "נהג מקצועי"; יש צורך בפסיקה תקדימית שתבחין בין נהגי משאיות כבדות לנהגי משא קל

masait bemahsom 200
צילום ארכיון

שאול אלידטוב (35) מחדרה, הבעלים של חברת משאיות, נפסל לאחרונה מלהחזיק ברשיון נהיגה C1 (משא קל עד 12 טון) ו-D1 (מונית), בגלל מבחן מחמיר שעבר במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד). פרקליטו, עו"ד אמיר מסארווה, מבקש בערעור שלדבריו הוא תקדימי, לחייב את משרד התחבורה להבחין בין נהגי משא קל – כמו אלידטוב, לבין נהגי משא כבד מעל 12 טון, כך שהראשונים לא יהיו כפופים לאותם קריטריונים נוקשים הנדרשים מבעלי הרישיון של המשאיות הכבדות יותר.

בשנה האחרונה נפסל רישיונו של אלידטוב מנהלית לתשעה חודשים עקב 72 נקודות שצבר תוך ארבע שנים, והוא נדרש למבחן עיוני ומעשי חוזר ולמבדקים במכון הרפואי כדי לחדש את הרישיון. אולם, ב"מבחן גורמי סיכון אישיותיים לנהיגה" במרב"ד נמצא, כי הוא לוקה בחסר בתחום של ציות לכללים ולנורמות, ורישיונו לרכב משא לא חודש עקב "אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה". זאת, אף שהחזיק ברישיון נהיגה מקצועי במשך 12 שנה, למרות שלא היה מעורב לדבריו בתאונות עם נפגעים, ואף שבסעיפים אחרים בחוות הדעת הפסיכולוגית נכתב שאורח חייו נורמטיבי, ושהוא אינו אימפולסיבי וללא ליקויים בשיפוט או בחשיבה.

יחד עם זאת, רישיונו של אלידטוב לרכב פרטי נותר בתוקף. זאת בשל תקנות משרד התחבורה, המבחינות בין נהגים פרטיים לבין נהגים מקצועיים ואשר שמות את המקצועיים כולם "בסל אחד" – ללא קשר לגודל הרכב. כך, לדברי עו"ד מסארווה, רישיונו של נהג פרטי עומד בסכנת שלילה, אם במבחן שנעשה במכון הרפואי נמצא גורם סיכון שמוגדר בדרגת חומרה קשה. לעומת זאת, מנהג מקצועי או ציבורי נדרש רף גבוה יותר, כאשר גם ליקוי שיוגדר בדרגת חומרה קלה או בינונית בסעיף אחד במבחנים עשוי להביא לאי-חידוש הרישיון – כמו שקרה לאלידטוב. כאמור, ללא הבחנה אם מדובר בנהג משא קל או כבד.

בערעור שהגיש עו"ד מסארווה לבית המשפט המחוזי בחיפה, נגד אגף הרישוי, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ו-ועדת הערר, טוען עו"ד מסארווה כי המונח של "נהג מקצועי" מעולם לא הוגדר כראוי בתקנות, ולפיכך הגישה המחמירה של משרד הרישוי כנגד בעלי רישיון משא קל אינה מעוגנת. עו"ד מסארווה טוען, כי המחוקק דווקא הבחין בין סוגי הרישיונות, כך שלקבלת רישיון לרכב כבד נדרש אישור של המכון הרפואי וגיל המינימום לקבלתו גבוה יותר, בעוד שלהוצאת רישיון לרכב פרטי או משא קל לא נדרש אישור כזה. מכאן מסיק הפרקליט כי "רישיון פרטי ורכב קל הם בני משפחה אחת מבחינת הדרישות ורמת המיומנות, בעוד שרישיון נהיגה על מונית ומשא כבד הם בני משפחה אחרת" – בניגוד להבחנות הנהוגות על ידי המדינה.

od masarwa amir
עו"ד אמיר מסארווה

עוד טוען עו"ד מסארווה בפנייתו לבית המשפט, כי ועדת הערר של משרד הרישוי מסרה החלטה שרירותית ולקונית, בניגוד לסעיף 51 לפקודת התעבורה הדורש "החלטה מנומקת" כדי לפסול רישיון – והתוצאה היא "גדיעת פרנסתו של המערער".

"אין בבחינותיו (של אלידטוב) הצבעה על ליקוי בדרגת חומרה קשה, ומשכך מגיע לו לקבל בהתאם לפקודת התעבורה רישיון מסוג משא קל", אומר עורך הדין, “מה עוד שלאחרונה ניתן לו רישיון מוביל לאחר שעבר קורס מובילים מטעם משרד התחבורה (רישיון הנדרש למי שבבעלותו חמישה כלי רכב ומעלה – ז"ק). "האם אין בעמידתו במבחנים ובתנאים לקבלת רישיון מוביל כדי לקעקע ולפקפק באותם מבחנים, עת מדובר באותו גוף שנתן מחד רישיון מוביל, לאחר שעבר את כל המבחנים הקשורים לנהיגה בטוחה, ומאידך שלל מהמערער לקבל רישיון משא קל ומונית בעקבות מבחנים דומים?".

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות