מבזקים+
פלילי | כלכלי | בינלאומי
0547577333 מידע מורחב
לשון הרע | הפרת פרטיות | זכויות יוצרים | תכנון ובנייה
מידע מורחב
פלילי | תעבורה | אסירים | מעצרים וחקירות
0546618438 מידע מורחב
פלילי | תעבורה | אסירים | משפחה | נוער
0505417090 מידע מורחב
פלילי | תעבורה | פשע חמור | נוער
0522350561 מידע מורחב
פלילי | צווארון לבן | מחש | תעבורה | מעצרים וחקירות
0506270283 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | אסירים | שירותים מיוחדים לעורכי דין
0505645022 מידע מורחב
פלילי | פשע חמור | מעצרים וחקירות
0525981800 מידע מורחב
כלכלי | מיסים | הלבנת הון
0506245512 מידע מורחב
עו"ד זיו קדוש
פלילי | פשיעה חמורה | סמים | מעצרים וחקירות | ייצוג אסירים
עו"ד דן באומן
פלילי | מעצרים | סמים | מין | אלימות | רכוש | צבא | נוער
עו"ד יאיר אבין
פלילי | תעבורה | כלכלי | אסירים

משבר האופניים: עו"ד דורון מורל מתכוון לתבוע פוליטיקאים על רקע התאונה בה נהרג אחיו

חצי שנה אחרי התאונה בה נהרג אחיו מוטי, עו"ד דורון מורל אינו יודע את נפשו, ודוחה את כל הפתרונות החלקיים. "נהגים ורוכבים לא אמורים להיות באותו מרחב, כמו שאי אפשר לשים בכלוב אחד אנטילופות וטיגריסים"
שיתוף ב email
שיתוף ב google
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print

"גם 50 שנות ניסיון לא עזרו לו". דורון ומוטי מורל

התאונה בה נהרג הנער ארי נשר, שרכב על אופניים חשמליים (הקורבן ה-16 מתחילת השנה, לעומת שבעה הרוגים על הכלי בכל 2017), תפסה את עו"ד דורון מורל עם עצב חשוף במיוחד. אחיו מוטי, איש יחסי הציבור והתקשורת, נהרג על אופניים חשמליים לפני כחצי שנה בלבד, ועו"ד מורל קורא לנקוט צעד דרסטי, להוציא אל מחוץ לחוק את הכלי ולקבוע פליליות ליבוא, שיווק, הפצה ומכירה שלו. "אופניים חשמליים = כסא חשמלי", הוא טוען.

מוטי מורל היה בן 66 כשנהרג בחודש אפריל מפגיעת משאית, תזכורת לכך שלא רק ילדים חסרי ניסיון נהרגים על אופניים חשמליים, כפי שנדמה לאחרונה, אלא גם נהגים מנוסים עם ותק של עשרות שנים על הכביש. מורל פנה באחד הנתיבים לשמאל, בדרך התחמושת סמוך למגדלי עזריאלי בתל אביב, ונמחץ ממשאית שפנתה לידו באותו הכיוון.

בתחום החקיקה והאכיפה, לא נעשה כמעט דבר בשנים האחרונות על ידי השרים האחראים, כדי לקדם את פני הסכנה. התיקון היחיד שנקבע לפני שנתיים, היה גיל מינימום של 16 לנסיעה על אופניים חשמליים, ומהירות מקסימלית של 25 קמ"ש. בנוסף נקבע איסור נסיעה על המדרכות, שייאכף לכאורה על ידי פקחים עירוניים. בפועל, אין כמעט אכיפה, ולהערכת משרד התחבורה, בינתיים נעים כ-250 אלף אופניים חשמליים מכל הסוגים בדרכים ובכבישי ישראל.

היעדר הכשרה. ארדן היעדר תיאוריה. כץ

בעקבות ריבוי הנפגעים מפילים הרשויות והשרים, כמקובל, את האחריות זה על זה. השר לביטחון פנים גלעד ארדן, אמר כי יקדם חובת רישוי בהליך מקוצר, וטען כי הבעיה העיקרית איננה בהיעדר אכיפה, אלא בכך שנפגעים רבים נעדרו כל הכשרה לנהוג בכלי רכב ממונע. שר התחבורה ישראל כץ, לעומתו, מתנגד לחובת רישוי שתהפוך את הכלי לעשירים בלבד, וטוען שהפתרון הוא לימודי תיאוריה בגיל צעיר בבית הספר.

עו"ד מורל אינו מאמין באף אחד מהפתרונות החלקיים להגברת הבטיחות של הכלי הקטלני. לדעתו, הבעיה איננה ברישוי וגם לא באכיפה. "פיקוח לא יפתור את הבעיה הפיזית הפשוטה: שני הכלים האלה, רכב מנועי ואופניים חשמליים, לא יכולים להתנהל באותו מרחב. במציאות התחבורתית הקטסטרופלית בישראל", טוען מורל. "האופניים החשמליים אינם תואמים כיום לשום מרחב: לא לכבישים, לא למדרכות ולא לשבילי האופניים. לכן, קודם כל, תאסרו על השימוש בהם לצורך עצירת ההרג".

כדי להסביר את הטענה ולסבר את האוזן, מצטט מורל נתון מדהים שהתפרסם ב-2017: כבישי ישראל הם הצפופים ביותר בעולם. לפי נתוני ה-OECD, בישראל יש 2800 רכבים לכל קילומטר כביש, יותר מבכל מדינה אחרת, בעוד ממוצע ה-OECD (המדינות המפותחות) הוא 800 רכבים לק"מ. כמו כן, על פי דיווח בגלובס, במטרופולונים עירוניים צפופים, כמו בניו יורק למשל, נאסר השימוש בכלי לחלוטין לפני שנה.

"עם תחבורה ציבורית נורמלית ורכבת תחתית, והוצאת רכבים פרטיים ממרכז העיר, אפשר היה למצוא פתרון מערכתי גם ל'צעצועים' הדו-גלגליים", סבור מורל, "אבל כל עוד זו אוטופיה, צריך לקבוע שהם אסורים. צריך בשבילם שביל ייעודי נפרד, ואיפה תעשה את זה בתל אביב? העיר צפופה גם כך".

"קודם כל, תעצרו את ההרג". משפחת נשר (צילום: רפי דלויה)

השאלה היא האם למישהו יהיה אומץ להוריד 200 אלף כלים מהכביש, ולגלגל את המצב לאחור?

"תראו את התוצאות, זה לא עובד. לאח שלי היה רישיון 50 שנה, והוא רכב עם קסדה. זה לא משנה. נהג המשאית נכנס בו מהצד תוך כדי פנייה, ואפילו לא הרגיש. הוא שוחרר אחר כך, ולמיטב ידיעתי אין נגדו טענה או הליך. האופנוע החשמלי זה רכב שאין לו שום שרידות. אני כנהג בכביש, רואה אופניים או קורקינט חשמלי ומת מפחד: פתאום הוא יזוז, פתאום יתנדנד. אין לו את כושר התמרון והבריחה ואת השרידות האקטיבית שיש לאופנוע. אופניים חשמליים הם כמו רכב רפאים על הכביש, אפילו לא מייצרים רעש. אני לא מאשים לא את הנהגים, ולא את הרוכבים, פשוט תפרידו ביניהם. הם לא אמורים להיות באותו מרחב.

"גם שבילי האופניים הם לא פתרון. מישהו מוכן שהילד שלו ירכב על אופניו הרגילים ויחטוף פגיעה מאחור של רוכב במהירות של 40-50 קמ"ש? בסוף יהפכו את הרישוי לעוד מחלבת כסף, מבלי לפתור את הבעיה, רק עם  תוספת משרות במגזר הציבורי ופעילות עורכי דין בבתי משפט לתעבורה. זו פצצה מתקתקת. לא ראיתי שמכניסים לכלוב אחד בגן חיות, יחד, אנטילופות וטיגריסים.

"אני חושב על אמצעים משפטיים שניתן לנקוט, לאו דווקא בטרגדיה הספציפית שלנו, אלא בעניין הכללי. מאחר שאני גם פליליסט וגם נזיקיסט, אני חושב על האפשרויות לתבוע אישית פוליטיקאים ואנשי מקצוע שאפשרו את המחדל. לדעתי, חלק מהעניין הוא אובדן הערך לחיי אדם בישראל, שחלחל גם לכך. למקבלי ההחלטות לא אכפת מכלום, רק מקריירה אישית".

אתר "פוסטה" עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

השארת תגובה

Comments icon

סמן כאן שאינך רובוט

נבנה על ידי אנגורה מדיה
דילוג לתוכן