פקחים עירוניים יוסמכו לאכוף איסור נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית

שתף כתבה עם חברים

וגם: אושרה העלאת תעריפי חניה בכחול-לבן, רשויות יוכלו להגדיל את הפער במחירי החניה בין תושבים מקומיים לתושבי חוץ

נתיבי תחבורה ציבורית (צילום להמחשה: נתיבי ישראל)

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק אשר תסמיך פקחים לאכוף את איסור הנסיעה של כלי רכב פרטיים בנתיבי תחבורה ציבורית (18 אוקטובר).
מטרת המהלך היא לאפשר הקמת יחידה מיוחדת של משרד התחבורה, שתאכוף את הנסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית (נת"צ), מה שנאכף עד כה רק באמצעות מצלמות.

בישיבות קודמות סוכמו שינויים שביקשה הוועדה להכניס בהצעת החוק, לפיהם משרד התחבורה יחל בתחילה לאכוף את העבירות בדרכים בין עירוניות בלבד – כדי לאפשר לרשויות המקומיות להתארגן ולהתחיל את המהלך החדש של אכיפה קולקטיבית ב-31 דצמבר 2022.

לפי החלטת הוועדה, שרת התחבורה תהיה רשאית לפנות לרשויות ולבקש שיבצעו אכיפה. רשות מקומית שתקבל פנייה מהשרה תחויב להתחיל לאכוף את החוק תוך שנה וחצי. במידה והרשות תתעלם מהפנייה או תסרב לה, משרד התחבורה יהיה רשאי לבצע את האכיפה במקומה.

לבקשת הוועדה הורחבו מטרות השימוש בכספי הקנסות, בין היתר יהיה ניתן להשתמש בהם להרחבת התפעול של התחבורה הציבורית, עידוד תחבורה שיתופית ופיתוח שבילי אופניים, הכל במטרה להפחית את השימוש ברכב פרטי.
חברי הכנסת יסמין פרידמן ובועז טופורובסקי (יש עתיד) דרשו לאפשר שימוש ב-15 אחוז לפחות מהכספים גם לטובת בטיחות בדרכים. יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), התייחס לדרישה ולבסוף הוחלט כי 50 אחוז מההכנסות ישמשו את הרשות לכל מטרה, 35 אחוז ישמשו לתפעול התחבורה הציבורית, ו- 15 אחוז לבטיחות בדרכים בתיאום עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. ביטון ביקש ממשרד התחבורה לבצע בדיקה מהירה של היקף כספי הבטיחות בדרכים המועבר לרשויות המקומיות, ולתת מענה לכך כבר בתקציב הקרוב, "הכסף הזה מציל חיים", לדבריו.

חבר הוועדה, ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת), אמר כי הוא תומך בתחבורה ציבורית אך מנגד הוסיף כי בישובים הערבים אין תשתיות לתחבורה ציבורית: "קודם תתנו כבישים ואז נחלק לתחבורה ציבורית", אמר סעדי, "אין ישוב ערבי שיכול ליישם את החוק הזה. כשנגיע למצב שנוכל לאחד הרבה נתיבים – נהיה בעד".
בנוסף ביקש סעדי להסדיר בחקיקה כי השלטים לנתיבי התחבורה הציבורית יהיו גם בשפה הערבית.
לאתר "פוסטה" אמר סעדי: "אין לנו כבישים, וגם הכבישים שיש לא מפותחים. חוץ מהכבישים בנצרת, אין אצלנו כבישים רחבים. אם יהיה אפשר לעשות נתיבים ציבוריים בישובים הערביים, אנחנו נהיה בעד החוק". חבר הקואליציה, ח"כ מאזן גנאים (רע"מ), ראש עיריית סכנין לשעבר, תמך בהסתייגות של ח"כ סעדי בנושא דלות התשתיות בחברה הערבית.

מה חדש במחירי החניה
ועדת הכלכלה אישרה  גם את הסעיפים לשינוי הסדרי החניה ברשויות המקומיות.
המחיר המרבי על חניה, שעומד היום על 6.30 שקל לשעה, יבוטל בתחילת השנה הקרובה והרשויות המקומיות יוכלו לקבוע מחיר בהתאם למדיניותן. עירייה שהחליטה לקבוע את מחיר החניה בהתאם למחיר המרבי, ולא נקבה במחיר מוחלט, תמשיך לגבות 6.30 שקל לשעה מקסימום, עד שמשרד התחבורה יקבע תקנות בעניין.

באשר לביטול חניה חינם לתושבים בכל רחבי העיר והגבלתה לאזור המגורים בלבד, נקבע כי ההוראה תחול רק ברשויות בהן יש מעל 40 אלף תושבים.
הרשויות הללו יצטרכו להסדיר תוך שלוש שנים אזורים בהם יוענק פטור מתשלום חניה לתושב אותו אזור בלבד. רשות שלא תסדיר את אזורי החניה לא תוכל לפטור את תושביה מתשלום, או לחילופין לא תוכל לגבות תשלום על חניה. לפי ההחלטה, שרת התחבורה, בהתייעצות עם שרת הפנים, תהיה רשאית לקבוע תנאים לקביעת אזורי חניה, ואלו יחולו על רשויות שלא יסדירו את הנושא.

ח"כ סמי אבו שחאדה ביקש להסתייג מההצעה לבטל את קביעת המחיר המרבי, ואמר כי "ישראל היא לא לונדון או ניו יורק, לא באיכות התחבורה הציבורית ולא ברמת ההכנסה לנפש". הוא הציע כי התעריפים ייקבעו לא על ידי הרשויות, אלא על ידי שרת התחבורה באישור ועדת הכלכלה.
רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל מלצר, אמר בתגובה כי רק בגלל שהחניה לא מתומחרת נכון – נוצר גודש במרכזי הערים. "אם נמתין עד שהתחבורה הציבורית תהיה מושלמת נפספס צעדים שיכולים להשפיע על המצב".
הצעתו של ח"כ אבו שחאדה לא התקבלה, והוא ביקש להעלותה במליאת הכנסת.

ישיבת ועדת הכלכלה (צילום מאתר הכנסת)

ח"כ אורי מקלב ביקש להתייחס לפער בין המחיר שישלמו תושבי העיר לבין מחיר שייגבה מתושבי חוץ, והזהיר מהפקעת מחירים ופגיעה בתושבי חוץ. הוא הזכיר כי הציע שהפער יעמוד על 20-25 אחוז. היו"ר ביטון אמר בתגובה כי נציגי הרשויות מעוניינים בפער גדול יותר, וביקש לקבוע אותו על 30 אחוז. לדבריו, ההצעה לא תפתור את כל בעיית הפקקים אך היא תסייע בהורדת עומסים ותאפשר חניה חינם לתושבי הערים בשכונות מגוריהם.
הוועדה קבעה כי רשות מקומית שתקבע הסדר חניה הכולל מחיר שונה לתושב ולמי שאינו תושב, תחויב להגדיל את הפער עד ל-30 אחוז.
רשות שתחליט שלא לגבות כלל תשלום על חניה – לא תוכל לגבות גם מתושבי חוץ
רשות שתיתן פטור לתושביה בחלק מהזמן, תעריף החניה שישלם תושב חוץ לא יעלה על תעריף המינימום שתקבע הרשות לתושב פנים.

ח"כ איתן גינזבורג התנגד ואמר כי זו התערבות גדולה מדי בסמכויות הרשויות המקומיות. הוא הציע לאפשר חופש לרשויות ואמר כי גם לרשות יש אינטרס שיבואו אליה תושבי חוץ, כדי להגביר את פעילות הכלכלה העירונית.
ח"כ אופיר כץ התייחס לכך שלרשויות ניתנו שלוש שנים להשלים את ההסדר, הוא הביע חשש שרשויות ישכחו לטפל בנושא והציע כי חצי שנה לפני תום המועד תישלח להן תזכורת.

בסיום הישיבה בירך היו"ר ביטון על עוד נושא בפרק התחבורה שאושר על ידי הוועדה מתוך חוק ההסדרים, לקראת אישור תקציב המדינה.

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *