דניאל חקלאי – משרד עו"ד
פלילי | צווארון לבן | דין משמעתי
עו"ד שני מורן
פלילי | מעצרים וחקירות | ייצוג אסירים | נוער
עו"ד אייל בסרגליק
פלילי | כלכלי | אזרחי | עסקים ונדלן | אסירים
עו"ד אלון דוידוב
פלילי | כלכלי | צבאי
עו"ד ג'וליאן חדאד
עבירות מס | הלבנת הון | יצוג מול רשויות המס וחקירות

חומרי הנפץ של ההסכם הקואליציוני עולים לבג"ץ

שינוי חוקי היסוד של המשטר, סידור עוקף הלכת דרעי-פנחסי לנתניהו, שני ראשי ממשלה, חצי שנה נוספת למ"מ פרקליט המדינה ומ"מ מפכל המשטרה, החלשת הכנסת ומניעת חקיקה למשך חצי שנה * עו"ד פלדמן הצטרף לבג"ץ נגד נתניהו וגנץ
מהמחאה בפתח תקווה למחאת הדגלים השחורים נגד הקואליציה (צילום: מוטי קמחי)

עו"ד אביגדור פלדמן הצטרף לצוות עורכי הדין של העמותות "חוזה חדש" ו"משמר הדמוקרטיה", הדורשות בעתירה לבג"ץ למנוע את הטלת הרכבת הממשלה על הנאשם בפלילים, בנימין נתניהו, ולבטל את ההסכם הקואליציוני בין כחול לבן הליכוד עקב השינויים הדרסטיים שהוא כופה על חוק יסוד: הממשלה, ושיטת המשטר בישראל, הכל בהתאמה למידותיו של ראש הממשלה.

עמותת חוזה חדש מזוהה עם קבוצת מפגיני פתח תקווה, מהימים בהם המחאה נגד היועמ"ש אביחי מנדלבליט הגיעה מהשמאל. מפגיני פתח תקווה שהתארגנו על רקע פרשת הצוללות טבעו את הביטוי crime-minister. עמותת משמר הדמוקרטיה היא מעין עמותה אחות. את שתי העמותות מייצגים דרך קבע עורכי הדין יובל יועז, דורון ברקת ואוהד שפק. עו"ד אביגדור פלדמן שיתף פעולה והצטרף לייצוג העמותה בכמה עתירות קודמות, בין היתר בתיק הצוללות.
עתירות נגד המשך כהונת נתניהו וההסכם הקואליציוני הוגשו בימים האחרונים גם על ידי התנועה לאיכות השלטון, התנועה לטוהר המידות וקבוצות נוספות. הליכוד וכחול לבן ימסרו את תגובתן לעתירות מחר (שלישי 28.4). היועץ מנדלבליט ביקש מבג"ץ למסור את עמדתו רק לאחר הגשת התגובות של המפלגות.
הנשיאה אסתר חיות קבעה כי בג"ץ ידון בעתירות בהרכב מורחב של 11 שופטים.

מינויים זמניים מחלישים את מערכת
שתי העמותות טוענות כי ההסכם הקואליציוני שנחתם בין נתניהו לבין גנץ בלתי חוקי ודינו להתבטל. ההתנגדות הראשונה בעתירה היא לסעיף הקובע את הקפאת המינויים הזמניים של מ"מ פרקליט המדינה ומ"מ מפכ"ל המשטרה למשך חצי שנה נוספת. לפני שבוע ההסכמה הזו נראתה "תמימה", אבל כעת, כאשר מתבררת הבעייתיות במינויו של עו"ד דן אלדד כמ"מ פרקליט המדינה מטעמו של שר המשפטים עויין הפרקליטות אמיר אוחנה, הכל מקבל צורה שונה לחלוטין.

אותו אוחנה, יד ימינו של נתניהו בכל הקשור למערכת אכיפת החוק, אמור לעבור בממשלה החדשה לתפקיד השר לבטחון פנים, שם תהיה לו השפעה על בחירת מפכ"ל המשטרה וצמרת הארגון אשר אמור לבצע את החקירה הבאה של נתניהו – בפרשת המניות. כבר עכשיו הצליח אוחנה לתקוע טריז בצמרת הפרקליטות באמצעות המינוי של אלדד, שנראה כמי שחותר לערעור מעמדו האישי והציבורי של מנדלבליט והמשנים שלו. לצד האי אמון של בכירי הפרקליטות באלדד ובאוחנה, מתברר שבמהלכים הללו הצליח אוחנה להשיג את שלו, להגביר עוד יותר את אי האמון של ציבור תומכי נתניהו במערכת אכיפת החוק כולה.

מעמד משטרי חדש: ראש ממשלה חלופי, גנץ ונתניהו (יונתן זינדל, פלאש 90)

"תכליתה האמיתית של מניעת מינוי מפכ"ל ופרקליט מדינה במינוי קבע, והותרת התפקידים הללו של ראשי מערכת אכיפת החוק בישראל, מאוישים על ידי ממלאי מקום, מטרתה להחלישם ולהותירם כבעלי אינטרס להיטיב עם השלטון כדי לזכות במינוי הקבוע", נכתב בעתירה. "הדבר פוגע בחריפות בתקנת הציבור נוכח העובדה שפרקליט המדינה מתווה את התנהלות צוות התביעה במשפטו של נתניהו, ומפכ"ל המשטרה עשוי להידרש לחשדות נוספים הנדרשים להיחקר בעניינו של המשיב".

לטענת העותרים, הסדר פסול אחר בהסכם הקואליציוני שיוכנס כתיקון לחוק יסוד: הממשלה, הוא זה העוקף את הלכת דרעי-פנחסי, אשר מחייבת שרים הנאשמים בפלילים להתפטר מהממשלה. לפי הסעיף שהתגבש על ידי נתניהו וגנץ, הנאשם נתניהו יוכל להישאר חבר בממשלה ואף לכהן כממלא מקום ראש הממשלה אחרי הרוטציה עם גנץ. הסעיף יוצר מעמד משטרי חדש של "ראש ממשלה חלופי", שיחול הן על גנץ והן על נתניהו אשר יושבעו כראשי ממשלה חלופיים עם הקמת הממשלה. המעמד יבטיח לכאורה את הרוטציה לגנץ, בעוד נתניהו יזכה ב"חסינות" מהלכת דרעי-פנחסי המחייבת את פיטוריו.

עו"ד יובל יועז

"ההסכם הקואליציוני", כתבו עורכי הדין פלדמן, יועז, ברקת ושפק, "הוא תכתיב סחטני של נאשם בפלילים. חוקי היסוד בישראל משמשים מעין חוקה, ועליהם לשקף הסדרי יסוד קבועים ויציבים. חקיקת היסוד אינה אמורה לשמש חומר גלם לתפירת חליפה המותאמת למידותיהם של נתניהו וגנץ".
סעיפים אחרים בהסכם הקואליציוני שדינם להתבטל, לטענת העותרים, הם הפקעת סמכותה של הכנסת לחוקק חוקים שאינם קשורים לקורונה במשך שישה חודשים; דחיקת האופוזיציה מהוועדה לבחירת שופטים בניגוד לנוהג רב שנים המקצה לאופוזיציה נציג בועדה (אף שהיו תקדימים שלא נשמר); יצירת מנגנון אוטומטי לפיזור הכנסת וכפיית בחירות במקרה של פסק דין שיפסול לכהונה את נתניהו, או את ההסכם בין נתניהו לגנץ, מה שפוגע בעצמאות השפיטה והפרדת הרשויות.

עו"ד פלדמן (פלאש 90)

פלדמן: שני ראשי ממשלה
"ההסכם הקואליציוני קובע הוראות שונות ומשונות שאי אפשר לקיים אותן, אלא בשינוי חוקי יסוד שישנו למעשה את המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל", אומר בשיחה עם "פוסטה" עו"ד פלדמן. "עד עכשיו היה לנו ראש ממשלה אחד, עכשיו יהיו לנו שניים, כאשר אחד כובל את השני. אחד הסעיפים למשל קובע שראש ממשלה אחד לא יכול לפטר את השרים של ראש הממשלה השני. זה דבר חדש לגמרי.
"יתכן שסעיף כזה היה בממשלת האחדות של שמיר-פרס, אבל הוא נקבע רק בהסכמה ולא בחקיקה. עכשיו, בגלל החשדנות העמוקה בין נתניהו וגנץ, מאחר ואף אחד לא מאמין לנתניהו והם לא סומכים אחד על השני, קובעים את שלילת סמכות ראש הממשלה לפטר שרים בחקיקה, וזה עניין שונה. נתפרים חוקים ושינוי סדרי משטר שאין להם שום קשר לצורך אמיתי, אלא לצרכים של שני האנשים האלו בלבד".

"אסור לשנות את המצב המשפטי בתיקי ראש הממשלה"

שחיתות המתגרה בשלטון החוק
בשלב זה, היועמ"ש מנדלבליט ומ"מ היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק, לא הציגו חוות דעת משפטית על הצעת חוק ממשלת החילופים. עמותת "משמר הדמוקרטיה" פנתה אליהם בדרישה כי יניחו חוות דעת על שולחן ועדת הכנסת המקדמת את החקיקה.

מי שכבר הניחו חוות דעת לעיון חברי הכנסת הם חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה, ד"ר אסף שפירא וד"ר עמיר פוקס. החוקרים התייחסו לתיקונים בלתי חוקתיים נוספים בהסכם הקואליציוני, למשל קיצור כהונת הכנסת לשלוש שנים בהוראת שעה. גם סעיף זה נולד כפשרה עקב דרישת כחול לבן לקיצור כהונת נתניהו, ודרישת הליכוד לקדנציות שוות לו ולגנץ. "מדובר בתקדים מסוכן", אמר ד"ר פוקס. "הסעיפים בחוק יסוד: הכנסת, הקובעים את תקופת הכהונה של הפרלמנט בין בחירות לבחירות הם סעיפים שנכון לייחס להם נוקשות מיוחדת, ולשנות אותם רק בנסיבות חריגות ביותר.

"השוואת מעמדו של ראש הממשלה החלופי לראש הממשלה, הוא מעשה חקיקה פסול מקדם שחיתות מהסוג שמהווה התגרות כלפי שלטון החוק. עושה רושם כי לשיטת מציעי הצעת החוק, ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום חמור רשאי להמשיך לכהן. מדובר בהצעה בעלת אופי פרסונלי מובהק. כמו כן, משום שהיא מוחלת ביחס לתיק פלילי שכבר מנוהל, יש בה אלמנט של רטרואקטיביות. במקום לפעול לביעור השחיתות השלטונית, שולח התיקון מסר הפוך. אסור לכנסת לשנות רטרואקטיבית ופרסונלית את המצב המשפטי הנוגע לתיקיו הפליליים של ראש הממשלה, וסעיף זה אכן טומן בחובו שינוי שכזה".

השארת תגובה

Comments icon

סמן כאן שאינך רובוט

נבנה על ידי אנגורה מדיה
דילוג לתוכן