"את הכינוי מָנָאיֶיכּ לשוטרי מח"ש אני המצאתי"

שתף כתבה עם חברים

רועי עידן, היוצר והתסריטאי של "מָנָאיֶיכּ", חודר שוב לקרביים האפלים של המחלקה לחקירות שוטרים ומסביר בראיון ל"פוסטה" מדוע החליט לרפרש בעונה השנייה מהארדקור פשע לפרשות פוליטיות אקטואליות * ראש ממשלה תחת חקירה, הגברת מבלפור עושה בעיות לחוקרים, המפכ"ל בן ערובה של ארגון פשע, צביעות המאבק במגדלי הקנאביס, וזו המשטרה שהתקשורת מתמסרת אליה

"אנשים עוצרים אותי ברחוב ואומרים לי תודה". רועי עידן (צילום: עידית וגנר)

"הייתי מתנדב במשטרה כמה שנים טובות בלב תל אביב, שוטר סיור כזה, והיתה לי שם סיטואציה שקשורה למח"ש. הייתי אז תסריטאי בתחילת דרכי, ופתאום עלה לי: וואללה, אין סדרה על מח"ש בטלוויזיה". התובנה הזו של רועי עידן, הפכה אותו ליוצר ולתסריטאי של סדרת הפשע הסופר משובחת מָנָאיֶיכּ.
"היו סדרות משטרה עם עניינים על מח"ש", מספר עידן בראיון לאתר "פוסטה" לרגל עליית העונה השנייה בכאן 11, "אבל אף פעם לא עשו סדרת משטרה על מח"ש ממש, שהשוטרים הם הפושעים. ככה התחלתי להתגלגל עם זה. אמרתי לעצמי: יש פה פוטנציאל לדרמה. לא עשו דבר כזה עד היום, לא בארץ ולא בעולם. דבר ראשון עשיתי מזה סדרה באנגלית וניסיתי למכור אותה בחו"ל. היום יש את הסדרה הבריטית 'Line of Duty' ('בשירות החוק', נטפליקס). אבל כשהתחלתי לכתוב את 'מנָאיֶיכּ', היא עוד לא היתה. אמרתי לעצמי: וואללה, עליתי כאן על משהו… הסיטואציה הזאת, שיש מישהו שהוא השוטר של השוטרים, נראה לי כעולם מעניין ששווה לעשות עליו דרמה".

כל פרקי הסדרה מתחילים בכיתוב על כך שהסיפורים הדמויות והשמות דמיוניים, יחד עם זאת נותר דמיון רב בין הפרשיות בסדרה לבין הפרשיות בעולם האמיתי. בעונה הראשונה זה היה בהשראת פרשת האחים פריניאן ופרשת רות דוד ורונאל פישר, שוטר רוצח שנשלח לחסל עבריין בבית חולים, משפחת פשע שממנה מפכ"ל ופרקליטה בכירה שבוחשת, והסיפור ידוע.

"כשהתחלתי לעשות את התחקיר לסדרה קראתי הרבה חומר וגיליתי שיש המון פרשות ודברים מאד מעניינים", מודה עידן, וממהר לסייג, "פרשת האחים פריניאן זה לא בדיוק הסיפור בסדרה. השוטרים שהיו מעורבים שם, לא רצחו אנשים. אבל יש אלמנטים שאתה אומר לעצמך: וואללה, שוטר שעובד למען ארגון פשיעה, זה מגניב. או הסצנה שהולכים ומחסלים מישהו בבית חולים. אתה רואה דברים מהמציאות, ואומר לעצמך, אני אספר את הסיפור עם נגיעות מהמציאות. כשאנשים יראו את זה כדרמה הם יזהו את זה עם משהו שהם מכירים מהחדשות, זה יחזק את האפקט. וזה באמת עבד.
"אם מישהו יעשה יום אחד סדרה מהסיפור האמיתי של האחים פריניאן, הוא ימצא בו משהו יותר מגניב. כי שם מח"ש בכלל לא חקרו, הם התחילו לחקור רק אחרי אילנה דיין. שם היה סיפור מאוד מאוד מעניין על שוטר, שחשדו בו שהוא עובד בשביל האחים פריניאן, שחבר'ה שלו מאותו ימ"ר חקרו אודותיו. אבל זה לא התאים לי לסדרה. בהחלט יש רפרנסים לפרשות אמיתיות, אבל בסדרה הכל רחוק מהמציאות וכמובן מוגזם ומוקצן".

מה מעניין אותך יותר, המסר או המניפולציות העלילתיות שמייצרות מתח?
"תראה, בגדול, בסופו של דבר, זה בידור. המטרה היתה ליצור סדרה שתצליח, שאנשים ייהנו ממנה והמבקרים יאהבו אותה. בקיצור, לעשות משהו טוב. אבל בשביל לעשות משהו טוב, אתה צריך שתהיה לך איזשהי אמירה, מסר, או תמה, שהצופה מבין מה אתה מנסה להגיד, זה מתחבר אליו ומחזק את התחושה. אז באמת, לדבר על המקום הזה של שחיתות בתוך המשטרה, שיכולה להיות לפעמים מושחתת; פרקליטות שיכולה להיות לפעמים מושחתת; אינטרסים שהם לא באמת ענייניים במאה אחוז, אלא לפעמים פוליטיים, או כדי לשמור על המערכת. זה מסר חשוב ומעניין שמייצר דרמה טובה. אז הלכתי עם זה בגדול".

נראה המשטרה שתפה פעולה על מלא.
"המשטרה בכלל לא שתפה פעולה עם הסדרה. אולי חוץ מכמה פגישות שהם נתנו לשחקנים, אבל גם זה אני לא יודע אם היה עם המשטרה".
אז למה לא שתפו פעולה?
"לא חושב שבכלל פנינו אליהם".
אולי בגלל שאתה נכנס באם-אמא של המשטרה?
"אני לא חושב שאני נכנס באם-אמא של המשטרה. אני מראה שוטרים מושחתים. הצופה יודע שלא כל השוטרים רוצחים אנשים. יש גם שוטרים טובים בסדרה".
למעט איזי בכר (שלום אסייג) וטל בן הרוש (לירז חממי), נדמה כי כל השוטרים ב"מָנָאיֶיכּ" מושחתים.
"כי הסדרה עוסקת בשוטרים המושחתים, אבל זה לא אומר שכל המשטרה מושחתת. זה נכון שהדימוי של המשטרה בארץ הוא לא כל כך טוב, ואני בטוח שהסדרה הזאת לא תורמת בשום צורה כדי לשפר אותו. אבל הרבה פעמים הדימוי של המשטרה נוצר כתוצאה מהניסיון שיש לאנשים בחיים עם המשטרה, שלא קשור לסדרה. זאת כבר בעיה שהיא לא באחריותי ולא עליי".

מה הייתה תגובת המשטרה לסדרה?
"קיבלתי תגובות מכל מיני שוטרים ושוטרים לשעבר שאני מכיר, שהתגובות שלהם היו מאוד מאוד טובות. לא קיבלתי אף ריקושט שלילי. גם במשטרה מבינים שזאת סדרה על שוטרים מושחתים ומן הסתם גם במשטרה יודעים שיש שוטרים מושחתים. היה איזה שוטר שאמר לי: או קיי, השוטרים שם מושחתים, אבל הם לא מטומטמים. למשטרה יותר מפריע כשמציגים את שוטריה כמטומטמים. 'השוטר אזולאי' יותר מפריע להם. כשהם רואים שוטרים, אז אפילו אם הם מושחתים, הם אוהבים לראות שהם אינטליגנטים ומתוחכמים. בסוף זה סיפור טוב, וכמו שאתה יודע היו מקרים של שוטרים מושחתים. כמו שכבר אמרתי, אני מרפרש שם לדברים אמיתיים. זה לא שאני ממציא עכשיו פנטזיה שלא קשורה למציאות. השוטרים מתחברים לזה".
אתה מהווה לווין ריגול לעולם שהצופה המצוי לא ממש מכיר, אני לדוגמה לא מאמין למה שרואות עיניי בסדרה, השם ישמור וירחם.
"תשמע, היו שוטרים שרצחו ושוטרים שרצחו שוטרים. אני לא המצאתי כלום. היו סיפורים בלי סוף. בוא".

שלום אסייאג. הקצין איזי בתפקיד דון קישוט (הצילומים באדיבות כאן 11)

מרפרש לפוליטיקה
בעונה השנייה יש כבר כמה אמירות פוליטיות שמתכתבות עם המציאות היומיומית של כולנו, אפרופו פתיחת תיק שוחד נגד ראש הממשלה. לדוגמה: "הם הפסידו בקלפי, אז עכשיו פותחים לו תיק"; או, "הגברת עושה בעיות. היא רוצה שהחוקרים יגיעו לבלפור"; וגם, "המשטרה בלחץ נוראי מחקירות ראש הממשלה, אז היא עושה הכול כדי להשתיק פרשות שחיתות בתוכה".
החלטתם הפעם פשוט לרפרש לפוליטיקה?
"שאלתי את עצמי: מה אעשה בעונה השנייה? בעונה הראשונה אנשים הבינו את הרפרנסים – רות דוד וזה. סבבה. עונה שנייה אני גם צריך למצוא משהו, אבל משהו שונה. לא רציתי להמשיך עם הכיוון של פרשות פריניאן, או משהו כזה. מיציתי את האירוע. אז באמת יש ברקע חקירות של ראש ממשלה. אמנם העונה השנייה לא עוסקת בזה ישירות, אבל הן מרחפות ברקע, משפיעות על קבלת החלטות, ומראות דוגמה איך החלטות שמתקבלות בצמרת המשטרה והפרקליטות, הן או פוליטיות, או מתוך שמירה על המערכת.

"בעונה הזאת ראש הממשלה הוא, לכאורה, באמת מושחת. לא תופרים לו תיק. הקטע פה הוא להראות שבשם העובדה שהמשטרה חוקרת עכשיו את ראש הממשלה, יש במקביל פרשות אחרות שמטייחים. המשטרה שומרת על הפרקליטות. הפרקליטות שומרת על המשטרה, כי כולם מאוד רגישים לתקופה. אבל דברים ישתנו בהמשך העונה. לא רוצה לקלקל. כמי שכבר ראה את הפרק השני, אתה מבין לבד שאחרי שיורים בשוטרת, המשטרה לא יכולה להמשיך לשתוק ולטייח. היא חייבת לעשות משהו, אז אנחנו הולכים בין הטיפות".

לפי הפרק הראשון, הפעם אתה הולך לסגור חשבונות עם המשטרה.
"מי שכבר ראה את הפרק השני, יודע שמי שירה בשוטרת עשה את זה על דעת עצמו. זה לא שהמשטרה מחסלת אותה. מה שכן, הסדרה עוסקת בארגון פשע בתוך המשטרה, אבל זה לא אומר שכל המשטרה היא ארגון פשע".
אבל מי שמחפה בסדרה על ארגון הפשע הוא לא אחר מאשר המפכ"ל (דודו עיני, סמי סמוכה), שהתמנה על ידי ראש ממשלה מושחת בעסקה מושחתת.
"כי המפכ"ל הוא חלק מהארגון. בעונה הקודמת ראית איך הוא התמנה למפכ"ל. והנה, רגע אחרי שראש הממשלה חתם על המינוי שלו, הוא התהפך עליו כמו סטייק ופתאום הוא חוקר את ראש הממשלה שמינה אותו".
כלומר, זה כבר לא רק תפוחים רקובים. כל הסל רקוב.
"נכון, אבל אתה רואה שמצד שני יש לו אופוזיציה, אמנם בשושו, אבל זה כל הרעיון: להראות מה עושים כשמפכ"ל המשטרה הוא בעצם בן ערובה של ארגון פשע. זאת שאלה דרמטית, שכתסריטאי היא מאוד מעניינת".

עידן חוזר ומסביר שמדובר בסדרה בדיונית, וגם שבשורה התחתונה מדובר בבידור, אבל כל אזרח מהשורה שצופה בעלילה ובדמויות אמור להרגיש מאוד מודאג ממה שהולך בסדרה, ככל שהיא שמתכתבת עם המציאות.
"אמנות זה סוג של תרפיה, ואני מאוד חרד מהמצב של המשטרה ושמירת החוק בישראל, כמו הרבה אנשים, כולל שוטרים", הוא משיב על כך. "איך אני מתמודד עם החרדה שלי? אני כותב סדרה, שבה אני מראה, שלמרות שהמערכת רקובה והגיעה למצב הזה, יש את האנשים הטובים שנלחמים בכל מחיר ומוכנים לסכן את החיים והקריירה שלהם, והם נלחמים בשבילנו. אני רוצה להאמין שיש באמת אנשים כאלה במערכת. אפילו אם הם לא מנצחים, לפחות יש מישהו שנלחם בשבילי. אני רוצה לראות את זה ואני חושב שזה אחד מסודות הכוח של הסדרה. אנחנו מתפללים שיש שוטרים כמו איזי, טל בן הרוש, היבא ואיתן. בזכות זה אנחנו איתם בסדרה, למרות שאנחנו יודעים שזה כמו דון קישוט שנלחם בטחנות רוח, אבל לא משנה, העיקר שמישהו נלחם בשבילנו ויש סיכוי שהם יצליחו וינצחו במשהו.. איזי (שלום אסייג) נראה כמו דון קישוט וטל בן הרוש היא סוג של סנשו פנשה כזה. צדיקים בסדום? קצת.
"אתה לא רוצה שיהיה קל, בשביל דרמה אתה צריך לייצר סיטואציה של קונפליקט".

אתה יורד בסדרה גם על התקשורת, שבמקום להיות כלב השמירה הפכה לפודל.
"כן. נותן להם קטנה. כדי לקבל את הסיפור הגדול, שזה הדלפות מחקירות ראש הממשלה, התקשורת מוכנה לעשות דילים", הוא משיב, מה שמלמד אולי על העמדה שלו לגבי חקירות נתניהו והנוכחות המוגברת שלו בערוץ 14.

ששי סמוכה. המפכ"ל דודו עיני בשירות ארגון פשע

חלאס עם זה כבר
המאבק חסר התכלית של המשטרה בקנאביס מיוצג אף הוא בסדרה. בפרק הראשון יש סצינה של תפיסת חממה לגידול של "גראס רפואי" אצל הבדואים, וגם חממה מקצועית ומפוארת לגידול "קנאביס רפואי" אותה מנהל ניצב בדימוס שאול כץ (רמי הויברגר), מספר 2 במשטרה שפרש אחרי שמינויו למפכ"ל טורפד, ועכשיו הוא מכהן כמנכ"ל חברת "קנאבר". האם היוצרים ניסו להגיד כאן שוב משהו על הסטנדרט הכפול ומחזה האבסורד של המציאות, או שעידן פשוט תומך בלגליזציה של הקנאביס?

"בוודאי אני תומך בלגליזציה", הוא מגיב ישר. "יש כאן דיסוננס מטורף שאני לא מצליח להבין, מצד אחד מוציאים הודעות דוברות של המשטרה על כל חממה מסכנה שתופסים איפשהו. מצד שני יש כאן תעשייה שמגלגלת מיליונים, שקציני משטרה בכירים בדימוס ממלאים בה תפקידים. אני חושב שזאת סיטואציה הזויה וחאלס עם זה כבר.
"הגיע הזמן לעשות סדר בתחום הזה. שהמדינה תרוויח מזה כסף, והכסף הזה יילך לשפר את המשטרה שלנו. מספיק עם הצביעות הזאת. זה מגוחך. מחזה האבסורד הוא חלק מהמציאות".

אי אפשר לסיים ראיון כזה ללא עיסוק בשם הסדרה, "מָנָאיֶיכּ". מושג בסלנג העברי המשמש בפי חיילים לתיאור השוטר הצבאי השנוא עליהם, ובעיקר בפי עבריינים לתיאור שוטרים וסתם מלשינים עדי תביעה וכדומה. בסדרה משמשת המילה בפי השוטרים לתיאור חוקרי מח"ש השנואים עליהם. אחרי תחקיר קצר מתברר שהשורש בערבית למילה "מָנָאיֶיכּ" משמש לתיאור מין אנאלי בגבר. מדוע עידן בחר דווקא ב"מָנָאיֶיכּ" כשם לסדרה, שם מוצלח ביותר לכל הדיעות.
"את הכינוי מָנָאיֶיכּ לשוטרי מח"ש אני המצאתי", הוא מגלה, "שוטרים לא קוראים ככה לשוטרי מח"ש. זה שילוב של המצאה שלי, עם איך שבארה"ב קוראים בסדרות משטרה לאנשי מח"ש: RATS (עכברושים), שזה בעצם מָנָאיֶיכּ. אזרחתי את הכינוי. רוב האנשים בכלל לא יודעים מה משמעות המילה בערבית".
מה התגובה השכיחה ביותר שקבלת על "מָנָאיֶיכּ"?
"אנשים עוצרים אותי ברחוב ואומרים לי תודה".

"מָנָאיֶיכּ", ימי ראשון וחמישי, 21:15, כאן 11 ובדיגיטל. העונה תכלול 10 פרקים ותשודר עד 24 יולי 2022.
הטריילר של הסדרה ביוטיוב

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
1 Comment
הוותיק ביותר
החדש ביותר הכי הרבה הצביעו
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות