
נהגים שבין ה-26 בדצמבר 2014 ועד 25 בדצמבר 2016 החנו את רכביהם במקום אסור בתל אביב ובמקביל שילמו אגרות חניה באמצעות אפליקציות (כגון פנגו, סלופארק וכדו'), יקבלו החזרי אגרה מהעירייה.
כך עולה ממודעה שפרסמה העירייה בעיתונים, בה היא היא "מזמינה את מי שחנה או חנתה במקום אסור לחניה ("אדום לבן", "פריקה וטעינה" וכדומה), שילם אגרת חניה וגם קיבל קנס בגין העבירה (במועדים שצוינו) לפנות לעירייה לצורך השבת אגרת חניה". המועד האחרון לפניית נהגים: 19 במאי 2022.
כדי להבין מדוע העירייה מבקשת להחזיר כספים לנהגים, צריך לחזור אחורה ל-23 ביוני 2016, אז החנה אזרח בשם ירון אלון את רכבו במרכז תל אביב. הוא הפעיל את אפליקציית "פנגו" לתשלום אגרת החניה וחויב בתשלום של 10.38 שקל. עם חזרתו לרכב מצא דו"ח בסך 250 שקל על שמשת הרכב. כיוון שהתברר לו שאכן חנה במקום אסור, הוא שילם את הדו"ח, ומאחר שכך – ציפה מהעירייה להשיב לו את אגרת החניה ששילם באמצעות האפליקציה.
לאחר שהעירייה לא השיבה לאלון את אגרת החניה, הוא שוחח עם נציג מחלקת החניה, שמסר לו כי מדיניות העירייה לא לבצע החזר יזום במקרים כאלה, אלא רק בהמשך לפנייה לעירייה.
בשל כך החליט אלון להגיש את הבקשה לתובענה ייצוגית, באמצעות עו"ד גור אוזן ממשרד הורוביץ, אבן, אוזן ושות'. אלון עתר שהעירייה תשיב אגרות ששילמו נהגים במקרים בהם החנו את רכביהם במקומות אסורים ונקנסו.
לאחר מספר דיונים בבית המשפט, הצדדים הודיעו במרס 2020 על הסדר פשרה שבמסגרתו יינתן פיצוי לציבור באמצעות פרויקט שיבוצע על ידי העירייה. בית המשפט ביקש לתקן מספר סעיפים בהסדר, שאושר סופית בנובמבר 2020. לפי ההסדר, כל מי ששילמו אגרת חניה באמצעות אפליקציה בין ה-26 בדצמבר 2014 עד 25 בדצמבר 2016, וקיבל דו"ח, יוכל לקבל החזר אגרה מהעירייה.
העירייה ציינה כי מספר חברי הקבוצה הזכאים להחזר עומד על כ-13 אלף בשתי חברות האפליקציה (פנגו וסלופארק). הסכום הכולל להחזר עומד על כ-160 אלף שקל.
על הסדר הפשרה הוגשו התנגדויות. רוב המתנגדים טענו בהליכי ההתנגדות כי ההסדר שהוצג לא פועל לטובת הקבוצה. לכן ביצוע פסק הדין התעכב, עד שהשופטת מיכל אגמון-גונן דחתה את כל ההתנגדויות ואישרה את פסק הדין. השופטת ציינה בהחלטתה כי המתנגדים לא הוכיחו שהם פועלים לטובת חברי הקבוצה.









