התוכנית שתעשה סדר במסוף הטייסים בתל אביב

שתף כתבה עם חברים

למרות שבמקום עוברים מדי יום עשרות קווי אוטובוסים ומאות נוסעים, מעמדו של המסוף מעולם לא הוסדר רשמית, ותושבי האזור רואים בו כ"פצע פתוח" * כעת, במסגרת התוכנית הכללית לשדרוג האזור, מחפשים בעירייה פתרונות

מסוף הטייסים הנוכחי, מפגע בטיחותי, עמוס ברעש ובזיהום אוויר

כפי שכבר דווח ב"פוסטה" לאחרונה, חברי הוועדה לתכנון ולבניה בעיריית תל אביב מנסה לקדם תוכנית כוללת לקידום מיזם "פינוי בינוי" באזור כפר שלם, המסתמכת על מסמך מדיניות. הדיונים בנושא העלו גם את השאלה על מעמדו של מסוף הטייסים, המשמש תחבורה ציבורית. זאת לאחר שהתברר כי השימוש בו לא הוסדר באופן סטטוטורי.

במהלך ישיבת הוועדה שהתקיימה לאחרונה, במסגרתה דנו החברים בתכנית הכוללת לכפר שלם, אמרה סגנית ראש העירייה, אופירה יוחנן וולק, כי מסוף הטייסים הוא בגדר בעיה ופצע פתוח של השכונה במשך שנים רבות. בדבריה התייחסה בין היתר יוחנן כי התושבים המתגוררים בסמוך למסוף טוענים למפגע סביבתי הן מבחינת זיהום האוויר והן מבחינת הרעש שעולה ממנו.
"אני רוצה לספר לחברי הוועדה שאנשים בכפר שלם סובלים בצורה בלתי רגילה מהמסוף, ורוצים שנוציא אותו משם", דברי יוחנן.

יש לציין כי על אף שמעמדו של המסוף, שהוקם אי אז בשנות ה-90, מעולם לא הוסדר, עיריית תל אביב אכן מתייחסת לטייסים כמסוף תח"צ לכל דבר. גורם הבקיא בפרטים אומר לאתר "פוסטה": "המילה 'מסוף', משמעותה שלנקודה המדוברת יש שני תפקודים עיקריים; אחד שיהיה בטוח להולכי הרגל ושיהיה מקום מסודר בו נהגים ונהגות יוכלו לרדת מהאוטובוס להפסקה, והשני הוא מקום שיש בו נקודה של התחלה ושל סיום של קו הנסיעה. המסוף אמור להיות מגודר, עם שלטים ומאובטח. בפועל, מסוף הטייסים לא כזה".

ואכן, במסוף הטייסים לא מוסדרות לפי התקן התאורה, הגדר, המעבר להולכי הרגל, עמדת כרטוס, ועמדת טעינה לאוטובוסים חשמליים. על כן בנוסף לזיהום האוויר שנגרם מהמקום, המסוף מהווה גם מפגע בטיחותי.

למרות הכל, מסוף הטייסים תמיד נמצא בתפוסה מלאה, מעניק שירות מאוד מהותי למשתמשי התח"צ ולא מדובר בתחנת אוטובוס רגילה. אם כך, מדוע לא מתאפשרת נגישות בצורה בטוחה למקום? מדוע אין לנהגים נקודה מסודרת במסוף  למנוחה, למשל תאי שירותים, כמו שעומדים לרשותם במסוף ארלוזורוב.
"אפילו העובדה שאין שירותים במסוף, גורמת לנהגים ואנשים שמגיעים לטייסים לעשות את הצרכים מסביב למסוף", מציין הגורם. "בקיץ כשהנהגים מסיימים את הקו המנוע דולק כי המזגן צריך לפעול, גם זה מפריע לשכנים. יש היבטים לא נורמטיביים".

בתי המגורים בסמוך למסוף. מעוניינים למכור

בעיריית תל אביב עלתה בעבר המחשבה להעתיק את מסוף הטייסים למקום מוסדר באזור, דוגמת פארק אריאל שרון (חירייה לשעבר). עם זאת, חברי הוועדה המחוזית לא הסכימו לצעד זה, מאחר והפארק השתקם בשנים האחרונות וזכה למוניטין של אתר תיירותי.

בדיון שהתקיים לאחרונה בוועדה לתכנון הבניה בנוגע למסמך המדיניות המדובר, עלה גם הפתרון להוריד את המסוף לתת הקרקע, בדומה למנהרת הר הצופים בירושלים. בפועל, יוקם מסוף תת קרקעי מוסדר.
"האוטובוסים בעתיד יהיו יותר חשמליים ופחות מזהמים", מוסיף הגורם שדיבר השבוע על הנושא עם "פוסטה". "כל מי שיתגורר בבניינים באזור, ייהנה מיתרון. תהיה להם תחנה נגישה מתחנת לבית".

בסופו של יום, כרגע עומדת על הפרק תכנית אחת מרכזית, לפיה יוקם מסוף הטייסים החדש במתחם שיוקצה לו בין הרחובות מחל, צלילי חנינה וצלע יעקב. מדובר בנקודה הממוקמת מספר מטרים מהמסוף הנוכחי. למרות זאת, עדיין נדרש אישור סופי של הוועדה, לאחר הגשת התנגדויות, והתכנון יכול להיות נתון לשינוי.

 

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות