ת"א: אושרה תוכנית התחדשות עירונית בנווה שאנן וגבעת שפירא

שתף כתבה עם חברים

התוכנית אושרה למרות ביקורת של חברת האופוזיציה ותושבת השכונה שולה קשת, הטוענת כי התוכנית תגרום לצפיפות איומה: "מתעלמים מהמחזור בשטחי ציבור ירוקים"

בתי מגורים בשכונות שפירא ונווה שאנן (צילום להמחשה)

כאשר ברקע מטח הטילים מעזה על גוש דן, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קיימה את ישיבתה כרגיל וקיבלה החלטה משמעותית בנוגע לדרום תל אביב (12 מאי).

הוועדה התבקשה לאשר תוכנית התחדשות עירונית בשכונות שפירא ונווה שאנן, הצמודות לתחנה המרכזית. לפי התוכנית, בין הרחובות גולומב, ההגנה, מסלנט, לבנדה וטורי הזהב, אמורים להיהרס בניינים קיימים בני ארבע קומות, ובמקומם ייבנו שמונה בניינים: אחד של 25 קומות, שניים בני 15 קומות, שלושה בני 12 קומות, שניים בעלי שבע קומות.
מהעירייה נמסר כי "התוכנית כוללת תוספת של שטחים למגורים, תעסוקה ומסחר, כ-300 יחידות דיור מתוכן 10 אחוז יוקצו לדיור בר השגה וכן שטחי ציבור ומרחבים ציבורים פתוחים. המרחב הדרומי כולל הקצאה של 1,000 מ"ר עבור שטח לבנייני ציבור ובסמוך לו 600 מ"ר שטחי ציבור מבנים ועוד למעלה מ-1500 מ"ר שטח פרטי פתוח בזיקת הנאה לשימוש הציבור. במרחב הצפוני מתוכנן שטח של כ-1,500 מ"ר לשימושים ציבוריים וכיכר עירונית. בנוסף, התוכנית כוללת הרחבת הרחובות הסמוכים על מנת לאפשר נטיעות ושבילי אופניים".

במהלך ישיבת הוועדה, מספר חברים העלו שאלות שונות, ביניהם חברת המועצה מהאופוזיציה שולה קשת, שאמנם אינה חברת בוועדה, אך השתתפה בדיון מתוקף היותה תושבת נווה שאנן ופעילה חברתית בדרום תל אביב וביפו. "יש נקודות חיוביות", אמרה תחילה קשת בנימה חיובית, "ראיתי שבוצע שיתוף ציבור. אני מקווה שזה ייעשה בכל תוכנית. מסמכי התוכנית הועלו מבעוד מעוד לאתר מנהל התכנון, וזה חשוב שזה יהיה פומבי".

לאחר מכן עברה קשת להסתייגות, בטענה כי התוכנית אינה כוללת קרקע ייעודית לטובת שטחים ציבוריים פתוחים וירוקים. "איך זה שאין שטחים ירוקים?", היא אמרה, "איך מתעלמים מהמחסור ומוסיפים עליו? אי אפשר לפתח ולצופף את נווה שאנן בלי לתת לאנשים שטחים ירוקים. להבנתי זה עומד בסתירה לתוכנית המתאר ועומד בניגוד למסמך התכנון".
קשת  הוסיפה: "התוכנית מתעלמת מכל נושא הזיהום מהתחנה המרכזית ואיילון. אין הנחיות איך מתמודדים עם זיהום האוויר. אני רוצה לשאול את היועץ הסביבתי למה אין הנחיות מחייבות מבחינת רעש וזיהום אוויר".

מפה אווירית של מיקום הבנייה המתוכננת

בנוסף מתחה קשת ביקורת על מדיניות החניה בפרויקט המתוכנן, על כך שבבניין הגבוה ביותר, 25 קומות כאמור, מוקצים כ-250 מקומות חניה בחניון. "בכך התעלמה התוכנית מכך שלטובת הפרויקט נגרעים מאות מקומות חניה כחול לבן. אנחנו באים ואומרים לתושבים: תם עידן הרכב הפרטי, אז למה נתנו כל כך הרבה מקומות חניה? יש פה תחנת רכבת צמודה. יהיה מטרו ובקרוב יהיה גם קו של הרכבת הקלה, אז למה להכניס מאות כלי רכב למגדל תעסוקה? מי שלא גר באזור – שלא יבוא ברכב פרטי".

לטענת קשת, חלקים מהותיים בתוכנית לא נכללו בתוכנית ההפקדה אלא רק בתוכנית העיצוב, ולכן יהיה קשה להתנגד לה, מפני שאינה מפורסמת בפומבי כפי שקורה עם תוכנית ההפקדה.

לאחר דבריה של קשת, חברי הוועדה לא נותרו חייבים והגיבו. "תקן החניה נקבע בהתאם למדיניות עירונית", אמר אחד מהם, "יש תקן שקובע את האזורים השונים של העיר. לגבי העדר שטחי ציבור, התכנית כוללת 35 אחוז הפרשות לטובת הציבור".
רון לשם, האחראי על זיהום אוויר מטעם החברה האדריכלית אורית אורנת רות שפירא אדריכלות ותכנון עירוני שאחראית על הפרויקט, הגיב אף הוא: "אנחנו ממליצים על מגורים בגבהים שונים בהתאם לרמה של זיהום האוויר".

קשת בתגובה: "התשובות שקיבלתי לא מספקות, ואני לא ממליצה על התוכנית".
יו"ר הוועדה דורון ספיר הגיב בעקיצה: "לא תיארתי שהן יספקו".

חברת המועצה שולה קשת

כאמור, התוכנית אושרה לבסוף, ואילו קשת לא נרגעה ואמרה בתגובה לאתר "פוסטה": "הולכת להיות צפיפות איומה בנווה שאנן. אנחנו מדברים על שכונה שיש בה מחסור בשטחי ציבור ירוקים ואין פתרון, ועכשיו הם מתעלמים מהמחסור ומוסיפים עוד יותר. התוכנית מתעלמת גם מהנושא של התחנה המרכזית. מדובר בקרקע ציבורית והם לא עושים דיור ציבורי בקרקע ציבורית. גם לגבי דיור בר השגה, אין בהוראות התוכנית דיור בר השגה… בתוכנית צריכות להיות הוראות המבטיחות דיור בר השגה".
מעיריית תל אביב יפו נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, תכנית 'גולומב- מסלנט' המקודמת בשכונות שפירא ונווה שאנן משפרת לעין ערוך את המצב הקיים ותאפשר התחדשות עירונית לאזור אשר מאופיין כיום בבנייה לא מסודרת, מוסכים, סככות ומבנים רעועים בשימוש בתי מלאכה, מכירה של חומרי בניין ומבני תעשיה אשר חלק מהשימושים הקיימים במבנים אלו מהווים מקור לזיהום. תוכנית ההתחדשות העירונית שאושרה אמש מהווה הזדמנות חד פעמית לשיפור המרחב הציבורי, הקמת דירות חדשות עבור תושבי השכונות, שיקום ושיפור התשתיות והגדלת מלאי הדירות בעיר".

בישיבת הוועדה אושרה בנייתו של "גשר המכנסיים", שאמור לקשר מגשר ההגנה (רחוב ההגנה במזרח העיר) לרחוב שלמה במערב העיר. הגשר יכלול חמישה נתיבי תחבורה.

 

השארת תגובה
הירשם
להודיע ​​על
0 Comments
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות