
מאבק הנהגים תושבי תל אביב נגד העירייה: לאחר שהפגינו מול ביתו של חבר מועצת עיריית תל אביב, אסף הראל, ולאחר הפגנה נוספת בכיכר רבין במוצאי שבת האחרונה, מובילי מאבק בעלי הרכבים הודיעו כי זו "רק ההתחלה", וכי בכוונתם להחריף את ההפגנות ויתכן שאף להגיש עתירה מנהלית נגד העירייה.
המאבק נפתח לפני מספר שבועות. עד אז, בהוראת העירייה התעלמו הפקחים ולא רשמו דוחות לכלי רכב שחנו על מדרכות רחבות הצבועות ב"אדום לבן" בין 19:00 בערב ועד הבוקר למחרת, לכאורה מתוך הבנה למצוקת החניה ב"עיר ללא הפסקה". אלא שלפני מספר שבועות, פקחי העירייה החלו לרשום דוחות גם בשעות הללו, מה שהוביל לתחילת המחאה הנוכחית.
כחלק מהמאבק החדש הוקמה קבוצת פייסבוק חדשה תחת השם "חניה ותחבורה לתל אביבים". בין היתר, חבריה מאוכזבים מפוליטיקאים מקומיים – חברי מועצה שהבטיחו לבטל את מיזם התחבורה השיתופית "אוטותל" – עליו יצא קצפם של תושבים כבר בעבר, כפי שפורסם בין היתר באתר פוסטה. המפגינים מפנים אצבע מאשימה: "שלושה חברי מועצה – הראל, ציפי ברנד ומיטל להבי (סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, ד"א) – הבטיחו והצהירו כי אוטותל הוא מיזם כושל ולכן יש לבטלו. כולם יודעים שצריך לבטל את המיזם אבל כולם חוששים לפעול נגד חולדאי".
"הראל הבטיח לבוחריו שיילחם בתופעת האוטוטל, כדי להחזיר את המדרכות לתושבי תל אביב. היו ציפיות ממנו, כי המיזם נותן פתרון לבעיה לא קיימת ומאפשר נסיעה רק בתוך תל אביב ולא מחוצה לה, בעוד שחלק נכבד מהציבור שגר בתל אביב רוצה לצאת מהעיר… משתמשים במיזם כמה מאות אנשים ביום בלבד, אבל אף אחד לא מעז לומר שהמלך עירום. להבי כתבה בעמוד הפייסבוק שלה לפני הבחירות כי המיזם לא רק גוזל כמה מאות חניות מתושבי העיר, הוא פשוט לא מקטין את השימוש הפרטי ברכב באופן יחסי להשקעה הציבורית הגדולה בו, וכנראה שאפילו מגדיל את השימוש ברכב פרטי במרכז העיר… צריך תחבורה שיתופית בעיר, אבל אוטותל מסתמן לא רק כהשקעה לא כדאית אלא גם כפתרון לא סביבתי".
יריב אופנהיימר, ממובילי המחאה, אמר לאתר פוסטה כי "עד לפני כחודש היה סטאטוס-קוו לפיו בעלי כלי רכב שגרים בתל אביב יכלו להחנות את רכבם במהלך הלילה במקומות אסורים המסומנים באדום לבן. עיריית תל אביב מנסה להוביל מדיניות מוצהרת ולהפחית את כמות הרכבים שמחזיקים תושבי תל אביב, ולכן הסטאטוס-קוו הופר. מעבר לכך, עיריית תל אביב מצמצת את כמות החניה בכחול לבן לטובת מיזם אוטוטל, חניה לאופניים וקורקינטים ולטובת פחי מחזור. הדבר מכביד את מצוקת החניה".
אופנהיימר טוען עוד, כי המגמה מסכנת את הולכי הרגל ומגבירה את זיהום האוויר: "רכב שמחפש חניה הוא רכב נוסע. לעיריית תל אביב יש חזון שנשמע יפה על הנייר, כדי לאפשר עיר ללא מכוניות, אבל החזון לא ישים, מאחר ואין תחבורה ציבורית הולמת שפועלת בשבת, ולכן מדובר בחזון שקרי… תושב תל אביב שכל חייו עובד בתוך העיר וכמעט ולא יוצא ממנה יכול לחיות בלי רכב, אבל מי שצריך לצאת מהעיר במיוחד בשבתות וחגים אין עבורו אלטרנטיבה מלבד הרכב. לכן המדיניות החדשה משרתת אנשים שלא רוצים לצאת מתל אביב".
פעילי המחאה החדשה אומרים כי הם חשים שההתמודדות היא "מול לובי מאוד חזק", שכולל בין היתר קבלנים, בעלי חניונים ועובדי עירייה. "נכון שחניה על מדרכות רחבות אינה מהווה פתרון אידיאלי וגם לא אסתטי, אבל זה פתרון מאוזן. אנחנו לא מבקשים לנצח ולא לאמלל אף אחד, אלא לאזן בין הרצון של הולכי הרגל לבין הרצון שלנו".
טענה נוספת של הפעילים היא שיותר מ-5,500 עובדי עירייה מקבלים הטבות של דמי אחזקת רכב וחניה בחינם בתל אביב, מה שפוגע לכאורה בבעלי רכבים פרטיים: "מדובר בשערורייה, במיוחד כאשר חלק מהעובדים באים לעבודה מחוץ לתל אביב. הם מייצרים מצב קטסטרופלי שלא מאפשר לתושבי העיר לשרוד".

בהקשר הזה, הפעילים הפיצו לאחרונה פלאיירים שהוצמדו לשמשות כלי רכב של עובדי עירייה החונים במדרכות "כחול-לבן". לפי העלונים מדובר בכלי רכב שתופסים מקומות חניה של אזרחים ומבקשים "החל ממחר לא להחנות כאן יותר". פלאיירים נוספים הודפסו כמודעות אבל לזכרה של "החניה העירונית ז"ל".
הפעילים מוסיפים ומציינים כי מחירי החניה בחניונים מוסדרים עולים כל הזמן, מאחר שהביקוש למקומות חניה גובר בעוד שההיצע אינו גדל. "מחיר מנוי של חניון לחודש יכול לעלות 1,000 שקל, אבל לפעמים גם מי שמוכן לשלם את המחיר לא מוצא מקום בחניון".
אחד מהמוחים נגד מדיניות העירייה הוא שרון עידן, כתב בערוץ "כאן 11" שהפנה שאילתא לעירייה. לדברי עידן, בשבועיים האחרונים העירייה חילקה כ-30 אלף דוחות, מהם כ-12 אלף דוחות על חניה סמוך למדרכות הצבועות באדום-לבן. "חישוב מהיר מגלה שרק באדום-לבן הרוויחה העירייה שלושה מיליון שקל", כתב עידן בפייסבוק.
מה מטרת המחאה בשלב זה? נטע עדני, מיוזמי המחאה, אומרת כי "אי אפשר ביום אחד לשנות מדיניות שבה סוגרים חניות. המדיניות של העירייה היא שהולך הרגל עומד בראש, אבל כל תושב הוא בסופו של דבר הולך רגל. מי שחי בתל אביב ועובד מחוץ לעיר חייב להחזיק רכב". לדבריה, המחאה צריכה להתמקד בשלב זה בהחזרת הסטאטוס-קוו למצב שבו יהיה אפשרי להחנות רכב באדום לבן בשעות הערב: "כשתהיה תחבורה ציבורית ראויה שפועלת בשבת יכול להיות שאפשר יהיה לדבר על ויתור שימוש ברכב הפרטי. האג'נדה של העירייה היא שאנשים יפטרו מהרכב שלהם, אבל בינתיים אין חלופות ראויות".
מה הלאה? במוצאי שבת הקרובה מתוכננת הפגנה נוספת, בהתאם לאישור שיתקבל מהמשטרה. כמו כן שוקלים הפעילים להגיש עתירה מנהלית, בטענה שצעדי העירייה אינם מידתיים.

תגובות
מיטל להבי מסרה בתגובה לגבי מיזם האוטותל: "אכן בקדנציה הקודמת סברתי שאוטותל הינו שירות שיש לבחון אותו מחדש, וכבר בחודש פברואר האחרון נערכו בדיקות מקיפות עם גורמי המקצוע על מנת לבחון את רמת השימוש בו, הכדאיות והמשך הפעלתו ומימונו בעיר. מהבדיקות עלה כי אלפי אנשים מתניידים באמצעותו על בסיס קבוע, ומחציתם הפחיתו בעקבותיו את השימוש ברכב הפרטי וכ-20 אחוז אף מכרו בעקבותיו את הרכב שהיה בבעלותם. אין ספק שלכלים השיתופיים יש מקום מרכזי במהפכה התחבורתית, שמתבססת על שינוי התפיסה מבעלות על רכב לניידות כשירות. אוטותל הוא כלי אחד מתוך סל של פתרונות תחבורתיים – שיתופיים ואנו בוחנים את מידת יעילותם ופועלים לשפר ולייעל אותם תוך כדי תנועה".
לגבי נושא אחזקת רכב על ידי עובדי עירייה: "בשנים האחרונות אני מקדמת במרץ ובגיבוי ראש העיר את האפשרות להמרת סעיף 'אחזקת רכב' בתלוש השכר בסעיף של 'הגעה ירוקה לעבודה', מבלי לפגוע בהטבה הכלכלית שהוא מקנה לעובדים ומבלי להשית הוצאה נוספת על המעביד. אכן, עובדי המגזר הציבורי נהנים, מתוקף הסכמי שכר ארציים, מהטבת אחזקת רכב אשר מותנית בבעלות על רכב לעובד וגוררת בעקבותיה בחלק מהמקרים, גם הקצאת חניה. על פי הצעתי העובד יוכל לוותר על הרכב ולשמור על המשכורת והרשות המקומית תוכל לבטל את הקצאת החניה בהתאמה. פניתי שוב רק לאחרונה לממונה על השכר באוצר, ליו"ר ההסתדרות ולבנק ישראל ואני נערכת לעורר את הדיון בנושא בכנסת כדי להביא לחיסול ה'ישראבלוף' ולהמרתו ב'אקותלוש' כפי שאני קוראת לזה".
לגבי תחבורה בשבת: "כמחזיקת תיק התחבורה אני פועלת בנחישות ליישום הרפורמה במוניות השירות, שנאבקתי עליה בשנים האחרונות, ואשר עם השלמת יישומה תפרוס רשת של עשרות קווי שירות בכל רחבי העיר וממנה לערים השכונות. אנו רואים במערך השירות מענה בר-קיימא, יעיל זמין, תדיר וזול שעתיד לספק פתרון ראוי. יחד עם זאת, אנו בוחנים אפשרות ליישום מערך שירות עירוני משלים לאור הצורך המתגבר שייתן מענה לצורך ההולך וגובר לתחבורה בסופי השבוע".





