
עיריית חיפה מתחייבת לסגור את "ממגורות דגון" – מסוף הגרעינים הנמלי של מדינת ישראל האחראי ל-75 אחוז מכלל ייבוא הגרעינים במדינה.
נושא סגירת "בניין הגרעינים" כבר עלה בעבר כאפשרות רצויה, אך עד כה לא בוצע מהלך אופרטיבי. כעת מתברר שההתחייבות "קובעה" בתמ"א 13 שהוגשה לוועדה הארצית לתכנון ובנייה. התוכנית אמורה להסדיר את פיתוח חזית הים בדרך העצמאות צפונה.
הפיתוח כולל את נמל חיפה (המערבי) והמתקנים הביטחוניים במזרח, עד מסוף הדלק.
המשמעות היא זו: לאחר שסגירת הבניין עוגנה בתוכנית פיתוח מכריעה כל כך, אין ממנה חזרה.
"ממגורות דגון" ממוקמות בפינת דרך העצמאות, בצד המערבי של נמל חיפה. הן קולטות 75 אחוז מכמות הגרעינים המיובאים לישראל. הדגנים נפרקים מהאניות ברציף ייעודי סמוך לממגורות, ומשם מועברים למבנה שבו הם מאוכסנים.
מה חדש בנדל"ן בארץ >>>
כל מה שמעניין בתחום רישוי עסקים >>>
מה קורה בוועדות תכנון ובנייה >>>
בנמל חיפה כבר מתארגנים כעת לחלופה שתוקם במבנה מודרני ומתקדם, שיוצב ברציף המטענים המזרחי בנמל. מספר אדריכלים המתחרים על הזכות לתכנן את הפרויקט החדש כבר הגישו להנהלת נמל חיפה סקיצות לקראת השינוי שיקרה בעתיד.
בתוך כך, היועצת המשפטית של עיריית חיפה, עו"ד ימית קליין, ענתה בישיבת מועצת העירייה על שאילתה בנושא סגירת הממגורות, והתחייבה שהעניין מתקדם: "תמ"א 13 3א' מפרטת את סגירת ממגורת דגון… לדעתי זה לא השלב המיידי ולא שלב ראשון, בשלב ב' שלה, היא כבר היתה אמורה (להיסגר), אבל יש אפשרות למועצה הארצית להאריך את המועד לסגירת הממגורה, בפירוש זה מופיע בתמ"א. יש גם מועד ויש גם אפשרות הארכה".
בהמשך להערת ביניים של אחד מחברי המועצה שטען שהסגירה היא "לא סופית", היועצת המשפטית ענתה: "זה כן סופי, זה מופיע בתוכנית".
הדיון על סגירת הממגורה התפתח בעקבות טענה על מפגע קשה של עשרות אלפי יונים הנאספות בעיר התחתית.







