מחלוקת בין עיריית ת"א למשרדי הממשלה על עצירת פינוי התחנה המרכזית

שתף כתבה עם חברים

אחרי ועדת הפנים, הנושא עלה גם בוועדת הכלכלה, אולם בעוד שתושבי דרום תל אביב סופרים את הזמן לאחור, שרות התחבורה והגנת הסביבה לא מסבירות מדוע הן לא משתמשות בסמכויותיהן כדי לפנות את התחנה ולהפסיק את פעילותה באופן חד צדדי

חולדאי, זנדברג ומיכאלי על רקע התחנה המרכזית (צילומים: פלאש 90)

בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה בכנסת, עלה לדיון שוב נושא הפינוי המתוכנן של התחנה המרכזית בתל אביב (22 דצמבר). זאת, יממה לאחר שבוועדת הפנים והגנת הסביבה התקיים דיון לגבי אותה סוגיה בדיוק (21 דצמבר).
כפי שפורסם באתר "פוסטה", במהלך הדיון בוועדת הפנים התברר כי העירייה דחתה את הצהרתה הרשמית בנושא, משום שמסוף פנורמה באזור שדרות בן צבי ליד אבו כביר, אליו אמורה לעבור פעילות האוטובוסים, מוכרז כאתר טבע עירוני ולא יוכל לשמש ליעוד שנקבע לו (21 דצמבר).

כרקע יש לציין, כי בסיכומים אליהם הגיעו משרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), עיריית תל אביב-יפו וחברת נצבא (הבעלים של מתחם התחנה), נקבע כי עד סוף 2023 תפונה תנועת האוטובוסים מהמתחם עצום הממדים. עוד לפי הסיכום, עד סוף חודש דצמבר העירייה אמורה להכריז על פינוי התחנה, אחרת נצבא בראשות איש העסקים קובי מימון אמורה לקבל את המשך השליטה בתחנה לשנים רבות.

עוד לפני הדיון שהתקיים בוועדת הפנים, השרה זנדברג פנתה במכתב לשרת התחבורה מרב מיכאלי ולראש עיריית תל אביב רון חולדאי, על רקע נסיגת העירייה מפינוי התחנה, וכתבה כי היא רואה חשיבות רבה בפינוי. "מפגע זיהום האוויר שנוצר בסביבת התחנה, המסכן את בריאות תושבי האזור והסביבה, נובע בעיקרו מפעילות אוטובוסי דיזל", כתבה השרה, "בשנים האחרונות נמדדו בתחנת הניטור הסמוכה לתחנה חריגות מתמשכות מערכי הסביבה, המעידות על חשיפה כרונית של התושבים והשוהים באזור לזיהום אוויר גבוה – החורג מהוראות החוק וגבוה פי 4 (!). מהמלצות ארגון הבריאות העולמי. נזכיר, שהנזקים הבריאותיים כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר גבוה כוללים תמותה מוקדמת, תחלואה בסרטן ומחלות לב-ריאה. זיהום האוויר פוגע באופן קשה אף יותר באוכלוסיות רגישות הכוללות ילדים, קשישים, נשים בהיריון וחולי לב-ריאה".
השרה התייחסה גם לנושא מסוף פנורמה: "המשרד להגנת הסביבה רואה חשיבות רבה בשימורם של אתרי טבע עירוניים ופועל ללא לאות לקידום השמירה על הטבע העירוני ברחבי המדינה, אך במקרה זה מדובר באתר טבע שרובו ברגישות סביבתית נמוכה יחסית, כשלמולו עומדים ערכים סביבתיים ובריאותיים אקוטיים לא פחות, ובמקרה הזה, אף יותר".

בדיון שהתקיים אתמול בוועדת הכלכלה אמרה מיכאלי: "אנחנו עובדות על זה. כשנכנסתי למשרד האצתי את העבודה על זה כדי שזה יקרה כאן ועכשיו, לצערי אנחנו נתקלות בקשיים שלא תלויים בנו ואנחנו עובדות קשה כדי שזה יקרה. לא ויתרנו".
ההתייחסות הזו לא סיפקה את חברת מועצת העיר תל אביב מהאופוזיציה, שולה קשת (אנחנו העיר) ויו"ר מטה המאבק לפינוי התחנה, שהעלתה בפני השרה שוב את הנושא: "השרה מיכאלי בחודש אוקטובר הצהירה שהתחנה תפונה. נותרו פחות מ-10 ימים שצריך להודיע לחברת נצבא שלא מאריכים את ההסכם. התחנה היא גזר דין מוות לתושבים… את צריכה להפעיל את הסמכות שלך. מדובר במפגע הקשה ביותר במדינת ישראל".
קשת העלתה בפני השרה מיכאלי גם את סוגיית הקו הירוק של הרכבת הקלה, שאמור לעבור בשכונת נוה שאנן: "את יודעת היטב שהקו הירוק בנווה שאנן הוא מפגע לא פחות מהתחנה המרכזית בנווה שאנן. מדובר בקו שיפצל את השכונה ויעשה גטו. יש שני פתרונות: אחד, להקים את הפורטל ולהעביר אותו דרומה. השני, להעביר אותו צפונה". על שאלה זו קשת לא קיבלה מענה מהשרה.
"כל ההתנהלות של רון חולדאי היא לא מוסרית", אמרה קשת לאתר "פוסטה", "זו פעולה שבאה להחמיר את המצב שנווה שאנן ושפירא".

הפגנה נגד התחנה המרכזית בתל אביב, אפריל 2018 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

שעון החול הולך ואוזל
על פינוי התחנה המרכזית הוחלט בעקבות עתירה שהגישו בשנת 2018 תושבי נווה שאנן יחד עם תנועת אחותי והאגודה לזכויות האזרח, בדרישה שבית המשפט יפסול את הסכם ההתקשרות ארוך הטווח של משרד התחבורה עם חברת התחנה המרכזית להמשך הפעלת התחנה כמסוף תחבורה. העתירה אמנם נמחקה בהמלצת שופט בג"ץ, אולם בעקבותיה נחתם הסכם חדש שצמצם את משך ההתקשרות בין הצדדים.
אז אמנם תקופת ההתקשרות קוצרה, אלא ששמונה ימים נותרו עד לסוף שנת 2021, אז כאמור העירייה אמורה להכריז על פינוי התחנה, או שחברת נצבא תקבל את המשך השליטה בתחנה למשך שנים רבות. או כפי שאומרים זאת תושבים המתגוררים סמוך לתחנה – "שעון החול הולך ואוזל".
על רקע זה נשאלת השאלה מדוע שתי השרות הרלוונטיות, מיכאלי וזנדברג, אינן משתמשות בסמכויותיהן ומורות באופן חד צדדי על פינוי התחנה והפסקת פעילותה.

גדי טונס, תושב שכונת נווה שאנן ופעיל בולט במאבק לפינוי התחנה המרכזית, אמר לאתר "פוסטה": "השרה תמר זנבגרג יכולה להחליט לסגור את התחנה המרכזית גם אם עיריית תל אביב מתנגדת. על סמך החוק היא יכולה להכריז על אזור התחנה המרכזית כאזור נפגע אוויר, ובכך להכריז על סגירת התחנה. לגבי השרה מיכאלי, היא יכולה לשלוח לנצבא הודעה לפיה הסכם השכירות נגמר עד סוף שנת 2023".

אתר "פוסטה" פנה לשרות זנדברג ומיכאלי בשאלה – מדוע לא תשתמשנה בסמכויותיהן כדי להפסיק על פעילות התחנה.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסרה תגובה שלא התייחסה לשאלה: "המטרה של הכרזה על אזור כנפגע זיהום אוויר היא לגרום לרשות המקומית שבתחומה קיים המפגע להכין תוכנית לצמצום זיהום האוויר באזור. המשרד קורא לעיריית תל אביב ולמשרד התחבורה לבצע את העתקת התחנה, ולפי התקדמות התהליך ישקול את הנושא".
מטעמה של השרה מיכאלי לא נמסרה תגובה.

מעיריית תל אביב יפו נמסר בתגובה: "אנו ערים למצוקת תושבי השכונה ונמשיך לפעול בשיתוף המשטרה בכדי לשפר את איכות החיים והביטחון האישי של התושבים, ללא כל קשר לפינוי התחנה המרכזית המתוכנן. העירייה משקיעה ועוד תשקיע עשרות מיליוני שקלים בשנה בכדי לסייע ולקדם את הפיתוח והטיפול הנדרשים בשכונה בכל תחומי העשייה העירוניים. את מועד פינוי המסוף התחבורתי מהתחנה המרכזית החדשה קובע משרד התחבורה והנושא מקודם מולם".

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *