
ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, ניצל את ישיבת מועצת העיר שהתקיימה אמש כדי למחזר את ההחלטה שלו להתמודד שוב על ראשות העיר, ולמעשה פתח את קמפיין הבחירות שלו (28 פברואר).
בנאום ארוך התגאה חולדאי בכל מה שהוא מגדיר כהישגיו בקדנציה הנוכחית, כולל פירוט רב על משבר החניה, נושא בו נמתחת על העירייה ועליו באופן אישי ביקורת ציבורית נוקבת.
חולדאי (77) מכהן כראש העירייה משנת 1998. לאחר שנחל אכזבה כאשר לא הצליח להיבחר לכנסת בבחירות האחרונות, בשבוע שעבר הוא הצהיר בכלי התקשורת כי יתמודד פעם נוספת לתפקיד ראש העירייה, ובישיבת המועצה אמש החל להנע את הקמפיין.
"חברי המועצה הנכבדות והנכבדים", פתח את נאומו, "השבוע דנו בתוכנית להקלת יוקר המחיה דרך הוזלת השירותים העירוניים. חשוב שאוכלוסיות שונות ימשיכו לחיות בעירנו אבל אנחנו לא יכולים לעמוד ביוקר המחיה… אני לא יכול להשפיע על המזון, טואלטיקה ואפילו לא על הדיור. אנחנו יכולים להוזיל את השירותים העירוניים בתשלום, ונביא את זה לוועדת הכספים העירונית. המטרה היא להקל בסכומים שיכולים להגיע לאלפי שקלים למשפחה".
בנוסף התגאה חולדאי באופן הטיפול של העירייה בחסרי בית אשר הולכים ומתרבים באזורי לב העיר – פתיחת גגון חדש לדרי רחוב. "בתחילת חודש אפריל עתיד להיפתח מקום לדרי רחוב ברחוב אליזבט ברגנר ביפו", אמר ראש העירייה, "הגגון שמיועד ל-80 איש נבנה בסטנדרטים הגבוהים ביותר ולעירייה משתלם לשכור שם חדר לדרי הרחוב. לאחר הפתיחה אני ממליץ לכל אחד מכם לראות איזה סטנדרט מכבד".
אולי בגלל "הרווחה" הצפויה שם, חולדאי רמז שבמקום יותבו מיטות קומתיים, כך שאוכלוסיית הגגון תכפיל את עצמה לכדי 152 דרי רחוב.
לפני המעבר לנושא המרכזי, משבר החניה, חולדאי התייחס לזווית המקומית שלו במלחמת רוסיה אוקראינה: "העיר שלנו ממשיכה להוביל בקליטת עלייה, בשנת 2021 קלטנו 3,000 עולים מברית המועצות, אנחנו מברכים את העולים החדשים אבל עכשיו נצטרך לקלוט עוד עולים בגלל המלחמה באוקראינה".

חולדאי והמועצה נגד מקומות החניה
בתל אביב כמו בתל אביב, אי אפשר לפסוח על נושא מדיניות התחבורה הציבורית של עיריית תל אביב, ובהקשר לכך – גם לנתיבי התחבורה הציבורית (נת"צ).
חולדאי התגאה בנושא זה ובין היתר בהקמתו של קו מהיר מרחוב המלך ג'ורג' ועד רחוב סבידור, שכונת כפר שלם ותל השומר. "אם מוסיפים נתיבי תחבורה ציבורית צריך להוסיף גם אוטובוסים", אמר והתכוון לכך שבתקופה האחרונה הוכשרו מספר רב של נתיבי תחבורה ציבורית לאורך העיר, מה שגם מעורר תרעומת לא מעטה של נהגים, רבים מהם תושבי העיר.
עוד התגאה חולדאי ב"מאבקים" של העירייה מול הנהלת הרכבת הקלה (רק"ל), "יש מולם וויכוחים קשים", אמר וטען כי הוא נלחם ברק"ל כדי לקצר את משך תקופת סגירת הרחובות לצורך עבודה.
בנוסף סיפר חולדאי על פתיחת רחוב הרכבת על דרך בגין, שם כבר אין כביש המפצל את דרך בית המכס. "בית המכס נכנס למרחב הציבורי של השכונה", אמר, "עד עכשיו המקום שימש את המשטרה לאחסן אופניים גנובים. עכשיו הוא ישופץ. כל זה הוא חלק מהסיפור של דרך בגין מתגבשת. תספרו לילדים איך רחוב בגין היה רחוב אפרורי והיום הוא רחוב שהתחדש".
חולדאי דיבר גם על הסוגייה הכואבת של מקומות חניה ברכבי העיר, מה שעורר אי נחת בקרב חברי מועצת העיר אשר מודעים היטב לטרוניות הציבוריות בתחום הזה.
ראש העירייה דיווח כי באמצע חודש מרס החניות הענק במתחם רוטשילד 1 פינת הרצל יהפוך להיות חניון ציבורי במחירי אחוזת חוף – מוזלים לקהל הרחב, ומוזלים עוד יותר לתושבי העיר. "הייתי בישיבה שהיו בה צעקות על הסכם הזה של בניית החניון שם, היו הרבה התנגדויות למכרז אבל היום היזם סיים את תפקידו והחניון עבר לבעלות עיריית תל אביב. מעכשיו יהיו שם מחירים מוזלים".
חולדאי גם התייחס ל"בייבי" שלו, מיזם התחבורה השיתופית השנוי במחלוקת, אוטותל, "המיזם ממשיך לרשום שיאים, ב-2021 היה שיא בנסיעות… אז במהלך השנה ייכנסו כלי רכב חדשים, הנה, יש בשורה לשמרנים שנוהגים ברכב פרטי".
בישיבת המועצה עברה החלטה משמעותית בנוגע לנושא החניה: הסמכות הבלעדית בנושא תווי חניה תהיה בסמכותו של חולדאי. עד היום, כל תושב תל אביב היה זכאי לתו חניה בחינם, לפי המתווה החדש אותו יוביל חולדאי, תו לחניה בחינם ברחבי העיר ינתן לכל משק בית, אבל על הרכבים האחרים באותו תא משפחתי בני המשפחה ייאלצו לשלם – משמע, על כל מכונית נוספת בבית ייגבה תשלום.
התוכנית כבר זכתה ללא מעט התנגדות וביקורת.
חבר המועצה אסף הראל, עד לא מזמן סגן ראש העירייה, דווקא הביע תמיכה במהלך שיגביל עוד יותר את החניה בעיר, ובמיוחד ייקר אותה: "אני מקווה שראש העירייה יעשה שימוש בסמכות הזאת ויגביל את מספר התווים. אבל זה לא מספיק, יש עוד הרבה כלים ברשותנו על מנת להפוך את הפירמידה של מקומות החניה בעיר: צריך להפסיק לחייב יזמים לבנות חניות, להעלות את מחירי החניה בכחול לבן, לגבש מדיניות בנוגע לחניונים בשימוש חורג. בקיצור להפוך את הפירמידה גם במעשים, לא רק בהצהרות".
חברי מועצה רבים מתחו ביקורת על הנאום של הראל, ביניהם חבר המועצה רועי אלקבץ (יש עתיד), שאמר שהמעבר צריך להיות מדורג, במיוחד לנוכח העובדה שבשבתות אין תחבורה ציבורית בתל אביב.
גם סגנית ראש העירייה, מיטל להבי, שהביעה תמיכה מסוימת בדבריו של הראל, אמרה שהמעבר צריך להיות יותר מדורג.
על רקע התמיכה הרבה במועצה, בהפחתת מקומות החניה והגבלתם, באופן שהוא מרחיק לכת אף יותר מהגישה של חולדאי, גורמים אלה מביעים ספק אם חולדאי ימהר להפעיל את סמכותו לגבי הפחתת תווי החניה בחינם בשנה הקרובה, שהרי מדובר בשנת בחירות.
בהקשר זה נשאלת השאלה, האם באמת בוער לחולדאי להעביר את נושא תווי החניה בשנת בחירות, והאם הציבור יתמוך בכל אותם חברי מועצה המבקשים להחמיר עוד יותר את מצב החניה והשימוש בכלי רכב בעיר. מן הסתם, הסוגייה הזו תעמוד במרכז מערכת הבחירות הקרובה.

עץ עירוני
חלק מדבריו הקדיש חולדאי לנושא העצים ברחבי תל אביב, שרבים מהם נקטעים לטובת פרויקטים של בנייה ופיתוח, מה שגורם לעירייה לקדם מדיניות של גרין וואש, הלבנת פשעי הכריתה באמצעות יחסי ציבור על טיפוח עצים ברחבי העיר. "בעמותת צלול צועקים לי 'עצים, עצים'", אמר חולדאי בסגנונו המחוספס, "אבל נטיעת העצים בעיר נמשכת, הצבנו יעד של נטיעת 100 אלף עצים עד 2030".
בהקשר זה של עקירת עצים אפשר לציין ביקורת מצד פעילי איכות סביבה נגד פרויקטים ברחבי העיר:
עשרות עצים ביד אליהו נכרתו לטובת פרויקט נדל"ן
עיריית ת"א "מוחקת" חורשת עצים לטובת הקמת בריכה לגלישת גלים
גינת לוינסקי תופקע והעצים ייכרתו לטובת מרכז תפעול של הרכבת הקלה





