תושבי מרכז ת"א: "הפכנו למובלעת דה פקטו"

שתף כתבה עם חברים

העירייה מרחיבה את היקף התחבורה הציבורית ברחוב הירקון ובטיילת הרברט סמואל, במקביל לחסימת חלק מרחוב בן יהודה ורחוב אלנבי. המשמעות: פקקי ענק ו"כליאת" תושבי מרכז העיר. המתנגדים: "עוד פרק בהתעללות הכללית בתושבי מרכז העיר"

העבודות בטיילת (צילום מדף הפייסבוק של מיטל להבי)

לאחר דיזנגוף, אבן גבירול ובוגרשוב, הליך הרחבת נתיבי האופניים ונתיבי התחבורה הציבורית (נת"צ) בתל אביב הגיע גם לטיילת הרברט סמואל. בפוסט בדף הפייסבוק שלה, שכותרתו "תחבורה ציבורית בקו ראשון לים", כתבה סגנית ראש עיריית תל אביב הממונה על תיק התחבורה, מיטל להבי (17 ינואר): "לכל השואלים על מהות העבודות שמבוצעות בהרברט סמואל, הרחוב שנמצא בקו ראשון לחוף הים, אז שמחה לבשר, שלראשונה יהיו קווי אוטובוס ברצועת החוף! בימים אלו אנו מקימים ארבע תחנות אוטובוס חדשות בהרברט סמואל ועוד תשע תחנות ברחובות הירקון".

"הקמת התחנות באה על חשבון נתיב נסיעה, מה שחייב הצרת נתיבים, קיצור זמן חציית מעברי חצייה, והעלאת הבטיחות בדרך להולכי הרגל ברחוב המאוד פעיל הזה, שגדוש גם בימי קורונה באנשים ומהווה את אחד מצירי צפון-דרום", כתבה להבי, "כבר שנים שאני מבקשת לתעדף שירות ציבורי (אוטובוסים ומוניות שירות) על רצועת החוף והנה סופסוף – משתמשי התחבורה הציבורית ייהנו מנגישות ישירות לחוף הים ולטיילת התל אביבית – אחד ממקומות הבילוי המועדפים ביותר על תושבי העיר והמטרופולין".

משמעות הקמת תחנת האוטובוס על חשבון נתיב נסיעה – הרסנית בכל הקשור לכלי רכב פרטיים ותואמת את מדיניות העירייה להקשות על בעלי הרכבים בניסיון לדחוק אותם לעבר שימוש בתחבורה ציבורית או רכבים דו גלגליים.

מיטל להבי

אבל לביצוע העבודות בעיתוי זה משמעות נוספת. רחוב בן יהודה במקטע שבין רחוב גורדון ועד בוגרשוב, הנחשב לעורק מרכזי, אמור להיסגר לתנועת כלי רכב החל מהחודש הבא לטובת עבודות הרכבת הקלה המבוצעות על ידי חברת נת"ע. כך גם רחוב אלנבי. כבישים אלה שימשו עד כה כעורקים ראשיים לתחבורה הציבורית מצפון לדרום ולהפך. בפועל, עקב חסימות אלה, מהזמן הקרוב והלאה רחובות הירקון וכביש הטיילת יהפכו לצירים ראשיים של תחבורה ציבורית, וההשלכות ברורות: עומסי תנועה בלתי נסבלים ופקקי ענק, לא רק באזור הטיילת, אלא ברחבי העיר כולה.

עו"ד דנה סנדר, מפעילי קבוצת הפייסבוק "חניה ותחבורה לתל אביבים", התייחסה למהלך של העירייה: "חסימת ציר אלנבי בן יהודה, שהוא נתיב התחבורה העיקרי במרכז העיר לתחבורה ציבורית ולרכב פרטי, בגלל עבודות הקו הסגול והעברת הקווים ממנו לירקון והרברט סמואל – תוך צמצום הנתיבים לרכב פרטי משלושה לאחד – חונק את שכונות לב העיר ובפרט את כרם התימנים".

"הפכנו למובלעת דה פקטו", מוסיפה סנדר, "הכניסה והיציאה לשכונה כבר עכשיו בלתי אפשריות ואף מונית כבר לא רוצה להתקרב לשכונה. עם סגירת הנתיבים בהרברט סמואל, לא נוכל לצאת – לא צפונה, לא דרומה ולא מזרחה. כל זה לתקופה כמעט בלתי מוגבלת ללא פתרונות הולמים לקטסטרופה התחבורתית שהם יצרו. הגם שהשקעה בתשתיות של הסעה במונית היא מטרה ראויה, הדרך שבא מתבצעים הדברים הופכת את הפגיעה בתושבי העיר ללא מידתית ולא סבירה".

עו"ד דנה סנדר

לדברי סנדר, "באחריות העירייה להקל על התושבים בזמן העבודות אבל במקום לעבוד עם התושבים למצוא פתרונות להקלה על העומס – העירייה רק מכבידה בלי כל מחשבה על פתרונות. יש פתרונות, אבל הם מעדיפים לעבוד בצורה שרירותית ולא מקצועית בעליל. כל זה רק עוד פרק בהתעללות הכללית בתושבי מרכז העיר, עם סגירת מדרחובים שהופכים לרחובות נטושים, ביטול חניות שרירותי וסלילת נתיבי אופניים גם ברחובות שהאטת תנועה עדיפה בהם".

שמעון מורי (נוני), יו"ר ועד שכונת כרם התימנים, מותח אף הוא ביקורת נוקבת על המהלך של העירייה: "מה שאני רואה זה המשך של המגמה של חולדאי לגרום לתושבי מרכז תל אביב הלא רצויים לעזוב את המרכז. הוא (חולדאי, ד.א) מכוון את מרכז תל אביב או לצעירים או לתיירים שיגיעו בתקופות יותר טובות, לאחר הקורונה. אנחנו במקום הזה לא יכולים לגדל משפחות. ילדים למשפחות – או שעוזבים לצפון תל אביב או לערים אחרות, למקומות שיכולים לגור בהם עם רכב. יש מגמה שלמה שמטרתה לגרום לכך שלא תוכל להיכנס לאזור הזה עם רכב ולא תוכל לצאת ממנו. אני כתושב תל אביב כלוא. זה לא שאני לא יכול להיכנס, אני כבר לא יכול לצאת".

מעיריית תל אביב- יפו נמסר בתגובה: "הקמת תחנות התחבורה הציבורית לאורך תוואי הטיילת נעשית על מנת לשמש את ציבור הנוסעים בזמן סגירת רחוב בן יהודה לתחבורה ציבורית בשל עבודות הקמת הקו הסגול של הרקבת הקלה. מעבר האוטובוסים וסלילת והנת"צ במקום יאפשרו את חיבור ציר הים לתחבורה ציבורית ויגדילו את הנגישות המהירה והזולה אל הים. חשוב לציין כי התחנות הוצבו בצורה בה יישמרו שני נתיבי נסיעה לרכבים פרטיים לאורך כל רחוב הרברט סמואל".

השארת תגובה

2 תגובות על “תושבי מרכז ת"א: "הפכנו למובלעת דה פקטו"”

  1. לא העיירה מחליטה על עבודות הרכבת הקלה – אלה הממשלה. העיירה מנסה להתמודד עם זה כמיטב יכולתה – לדוגמה על ידי עידוד שימוש בתחבורה ציבורית. קשה לקדם נסיעה בתחבורה ציבורית כאשר אתה מתייחס לנוסעים שם כאילו הם אשפה. אוטובס או שביל אופניים יכולים להעביר הרבה יותר אנשים בשעה לעומת מכוניות. אתם יכולים לקטר או יכולים לסייע לעיירה לקדם שינוי שיעזור לכולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *