השרה להגנת הסביבה מתמהמהת עם הכרזת התחנה המרכזית בת"א כמוכת זיהום

שתף כתבה עם חברים

תמר זנדברג הגישה טיוטה להערות הציבור בנוגע להכרזה כאזור נפגע זיהום. תשובי השכונה ופעילים חברתיים חוששים שהמהלך נועד למסמס את היוזמה

מבנה התחנה המרכזית תל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, מתקדמת עם ההכרזה על התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר, ומפרסמת את טיוטת הצו להערות הציבור הרחב. ואולם, גורמים הבקיאים בפרטים טוענים בפני אתר "פוסטה" כי ראוי היה שלא תפרסם טיוטה אלא תכריז ישירות על מבנה התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום.

המהלך של השרה זנדברג מגיע לאחר שלפני כחודשיים פורסם על כוונתה בנושא. "במרכז מטרופולין גוש דן, נמצאת התחנה המרכזית תל אביב, שאליה מתנקזת תנועה של כלי רכב רבים מידי יום, ובפרט אוטובוסים הנכנסים ויוצאים מהתחנה בקווים עירוניים ובין-עירוניים", כתבה השרה בהודעת דובר והוסיפה: "התנועה הערה של כלי רכב מלווה בפליטות של מזהמי אוויר אשר מתבטאת בריכוזים גבוהים של מזהמים".

עוד נכתב בהודעה כי בחודש יוני 2022 פנתה השרה אל ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי ואל שרת התחבורה מירב מיכאלי, וציינה כי בכוונתה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כנפגע זיהום אוויר, לאחר שנוכחה כי קיימת בו חריגה מתמשכת או חוזרת ונשנית מערכי סביבה. השרה נתנה פתח לגורמים השונים להציג לה תוכנית מפורטת ובצידה מחויבות ברורה ליישומה, כמו גם שאבני הדרך אכן יישומו בלוחות הזמנים הקבועים בתוכנית.

"ואולם", מוסיפים במשרד להגנת הסביבה, "עד היום, לא הועברה אל המשרד תוכנית מפורטת ומתוקצבת כנדרש ועל כן, ממילא, לא יכלו גורמי המקצוע האמונים על זיהום האוויר במשרד לבחון את התוכנית ולחוות דעתם על היתכנותה. לאור זאת, המשרד להגנת הסביבה מפרסם את טיוטת הצו להערות ציבור, וכן השרה להגנת הסביבה העבירה את טיוטת צו ההכרזה להתייחסות ראש עיריית תל אביב בתוך 21 יום".

בפנייה של השרה אל עיריית ת"א, היא מציינת כי זו מסרה לה לאחרונה על "התקדמות משמעותית בהבנות לקראת הסכמות בין משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו על מתווה להפחתת זיהום האוויר באזור התחנה המרכזית".

השרה כתבה לבמכתב לעירייה כי "אני שבה ומדגישה שפעולה משותפת ומוסכמת של כלל הגורמים היא המפתח להצלחה. ככל שנקדים לאשר את התוכנית בקרב גורמי המקצוע, ולהביאה לידיעת הציבור, כך ניטיב כולנו עם איכות האויר, הבריאות והסביבה בסביבתי התחנה המרכזית ובעיר תל אביב – יפו".

ביקורת נגד ההחלטה לערב את הציבור
גורמים הבקיאים בפרשת הזיהום בתחנה המרכזית, אומרים השבוע  ל"פוסטה" כי ראוי היה כי השרה תכריז באופן סופי על התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר – ולא תפרסם טיוטה.

מארגון "אדם טבע ודין" נמסר כי "תושבי התחנה המרכזית בתל אביב, מחכים כבר שנים להכרזה ולפתרון בעיית הזיהום החמורה באזור. חשוב לציין כי אין חובה בחוק לערוך שיתוף ציבור, אך ככל שהשרה בוחרת לעשות זאת, עליה לתחום קבלת החלטה בזמן קצר וקצוב".

ד"ר אריה ונגר, ראש תחום איכות אוויר ואנרגיה באדם טבע ודין, מתפלא על עצם העברת הצו להתייחסויות. "עמדת ראש עיריית תל אביב המכחישה את קיום הזיהום – ידועה לשרה", הוא אומר ומוסיף: "אנו מקווים שהפניה לשיתוף הציבור לא תשמש ככלי נוסף לדחיית הכרזה חיונית זו וממשיכים לעמוד בבג"צ על זכותו של הציבור להסרת מפגע בריאותי חמור זה".

השרה זנדברג בביקור בתחנה המרכזית ב-2021

שולה קשת, חברת מועצת העיר ("אנחנו העיר") ויו"ר ועד שכונת נווה שאנן אומרת לאתר "פוסטה": "אנו מברכות את השרה להגנת הסביבה על פרסום הטיוטה להכרזה, ואנו מצפות שלאחר שמיעת הערות הציבור השרה תכריז על על התחנה כמפגע זיהום אוויר. כלל פעילות האוטובוסים צריכה להתפנות משטח התחנה המרכזית, ולא רק 60% מפעילות האוטובוסים כפי שמתוכנן על ידי עיריית תל אביב ומשרד התחבורה. שלושה עשורים שהתושבות והתושבים החיים/ות סביב התחנה סובלים וסובלות מזיהום אוויר והזנחה. זו העת לעשות עמם/ן צדק סביבתי וחברתי".

מוטי כ"ץ, מנהל קבוצת "דרום תל אביב בקריז" אמר השבוע לאתר פוסטה כי השרה זנדברג מודעת למצב העגום לדבריו באזור, לאחר שהקבוצה ערכה איתה לפני כשנה סיום במקום. "הראינו לה את פני השכונה ואת ההזנחה הפושעת ואת הפשיעה", אומר כ"ץ, "סיימנו את הסיור קינחנו בתחנה המרכזית, סיירנו שם כדי להראות לה שהתחנה המרכזית היא סמל ומשל לכל מה שהיא ראתה לפני כן. תמר זנדברג הבטיחה שהיא תבחן את הנושא. קיווינו שאנו מצפים מהשרה שתעמוד במילתה מאחר ושהיא מכירה את כל הנתונים ותכריז על התחנה המרכזית כאתר מזהם ומפגע בריאותי מהסוכן לציבור ובכך תעמוד במילתה".

מה קורה כרגע?
"כרגע השרה מתפתלת ובקרוב היא מסיימת את תפקידה. אנו מצפים שתעמוד במילתה ותגרום לכך למען שלום הציבור ובריאותו ותסגור את התחנה".

השאלה האם ניתן לסגור את התחנה בין רגע? לאן יועברו בהתרעה כזאת קצרה?
"יש מסופים שעומדים כמו מסוף פנורמה ומתחם החרש בדרום תל אביב. אין שום היגיון לרכז את כל זיהום האוויר בשכונה אחת ולסכן אלפי התושבים. הפארסה של התחנה המרכזית החדשה שהיא סמל להזנחת השכונה וקיבועה כחצר האחורית של העיר תל אביב חייבת להיפסק. על השרה לעשות מעשה ולעמוד במילתה ולהכריז על התחנה כגורם מזהם ומחליא".

ומה לגבי הטיוטה לציבור? תגיבו?
"נקרא את הטיוטה ונגיב בהתאם".

תגובת עיריית תל אביב יפו
"כפי שהצגנו בעבר, על פי נתוני תחנת הניטור של המשרד להגנת הסביבה באזור התחנה המרכזית לא נמצאו חריגות בno2 , המזהם העיקרי מתחבורה, כל שנת 2021 ועד סוף מאי 2022 . באותה שנה הייתה חריגה קטנה ולא משמעותית של חלקיקי pm2.5 מזיהום אבק- של 13 ימים בלבד, המהווה 3.5% בלבד מסך ימי השנה מעבר לתקן המותר. נציין כי הנתונים דווקא מצביעים על ירידה עקבית בערכי זיהום האוויר ב-6 השנים האחרונות. בכל מקרה, האחריות על התחנה המרכזית ובכלל על התחבורה בישראל, על כל היבטיה, מוטלת על משרד התחבורה, ולכן הוא זה אשר צריך לספק את הפתרונות.
"בנוסף, נזכיר שהכלי היעיל ביותר להפחתת מזהמים באוויר היא החלפת צי האוטובוסים לחשמליים- נושא שנמצא בסמכות הממשלה. העירייה מצידה פועלת בכלים שברשותה להפחתת ריכוזי המזהמים בעיר ולראייה מסייעת למשרד התחבורה בחשמול מסופים בעיר כגון: וולפסון ואוניברסיטה מערב ובקרוב יתווספו מסופים נוספים. בנוסף, פועלת העירייה לקידום תכנית "עיר אוויר נקי" להגבלת כניסת רכבים מזהמים בכל רחבי העיר, סלילת שבילי אופניים  וסגירת רחובות לרכבים, הפעלת מערך שיתוף רכבים, שתילת עצים ועוד".
השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *