
מנהרת קרליבך-לינקולן בתל אביב, שנפתחה לתנועה בחודש ינואר האחרון בהשקעה של כ-170 מיליון שקל, עוררה התרגשות רבה. בטקס שבו השתתפו שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש עיריית תל אביב רון חולדאי יחד עם בכירים נוספים, אמרה שרת התחבורה כי "פתחנו היום עוד אפשרות לכולנו לנוע".
אך האם מיכאלי לקחה בחשבון בדבריה את תושבי שכונת לב תל אביב? כנראה שלא. פתיחת המנהרה שיבשה את חיי התושבים שגרים בשכונה ברחובות המלך כורש, אוליפנט, וילסון והמגיד, רחובות שעד לפני כחודשיים היו רחובות שקטים למדי.
יומיים לאחר פתיחת המנהרה הפכו הרחובות להיות אחד האזורים הרועשים בת אביב. "בעבר שמענו רק את הציפורים, היום שומעים אזעקות, מריבות, מכות וצפצופים", אומרת מיכל ברזל-כהן שמתגוררת בשכונה ב-30 שנים האחרונות.
רבקה מזרחי, תושבת השכונה, כתבה לפני מספר ימים בעמוד הפייסבוק שלה: "טבע עירוני חדש. מאז שפתחו את השיקוע של גשר מעריב חיי התושבים ברחובות הקטנים הסמוכים ללינקולן הפכו לסיוט. זיהום רעש, זיהום אויר, סכנה לילדים בדרך לבית הספר ובכלל.
"איך הפכה שכונה שקטה וירוקה לכביש ראשי מבלי שהיא ידעה שהיא כזאת? רחוב לינקולן צר מלהכיל את כל הרכבים היוצאים מתל אביב. פקקים המתחילים ביהודה הלוי ושינקין במשך כל היום. לא ברור איך רחוב לינקולן הפך למסלול אחד צר, לכל כיוון. המסלול רצוף איי תנועה לא קשורים. איך נתיב צר כזה יכול להכיל אוטובוסים של תלמידי בית ספר לאומניות, משאיות אספקה או סתם רכבים שרוצים לצאת מהעיר? התוצאה – צפירות, פקקים וזיהום אוויר".


גם עמי יעקובס, שמתגורר בשכונה בשש השנים אחרונות, סובל ומספר לאתר "פוסטה": "רק בשבועות האחרונים ראיתי שלוש תאונות. תאונה אחת הייתה בין טוסטוס לרכב. זה יצר בעיה רצינית ומסוכנת". מיכל ברזל מוסיפה: "יש תאונות על בסיס יומי".
"המשאיות מכסחות את הרכבים החונים"
אחת הסיבות לבלאגן הוא רחוב לינקולן, אחד הצירים המרכזיים בשכונה שהיה חסום בשבע השנים האחרונות בגלל עבודות המינהור. מאז נפתח "שיקוע לינקולן" בשמו הרשמי, נוצרו פקקים אדירי מיימדים בשעות העומס.
גם רחוב יהודה הלוי מהווה ציר מרכזי. המצב החדש יצר מצב שבו אפליקציית "ווייז", בגלל עומס ברחוב יהודה הלוי עד לינקולן, מכווין את כלי הרכב לכיוון רחוב אוליפנט ולאחר מכן לרחוב המלך כורש, כדי לעקוף את הפקק על רחוב לינקולן – מה שיוצר עומסים נוספים במקומות שלא ערוכים לכך.
תופעה נוספת שמתרחשת כתוצאה מהשימוש ב"וויז" היא שכאמור מדובר ברחובות צרים ועל כן, משאיות נכנסות לרחובות הצרים ולא תמיד מצליחות לעבור. יעקבוס אומר כי "בעבר זו הייתה שכונה מאוד שקטה. המפגע היחידי היה מטאטא רחוב…זה קורה על בסיס יומי שמשאיות מכסחות רכבים. הרכב של השכנה שלי נפגע ממשאית לאחרונה". ברזל כהן, תושב נוסף, אומר לאתר פוסטה: "אנחנו לא ישנים בלילות, כי משאיות כל הזמן עוברות ברחוב".


תושבי השכונה לא שוקטים ובכל הנוגע לשיתוף המפגעים – הם משתפים. כך למשל הקימו קבוצת וואטסאפ בה הם מעבירים סרטונים של הפקקים והתאונות, וגם הפייסבוק לא נותר מיותם. ראוי לציין כי התושבים מציעים פתרונות אלטרנטיביים. כך למשל, ישנה הצעה להפוך את רחוב אוליפנט רחוב חד סטרי בכדי שכלי הרכב ייכנסו מרחוב וילסון עד רחוב יהודה הלוי.
יעקבס מספר שהוא אף פנה בטופס מקוון למחלקת פניות הציבור בעיריית תל אביב-יפו. פניות הציבור השיבו במענה לקוני: "עומס תנועה בערבים בקרליבך בגישה לצומת אבן גבירול ועומס תנועה ברחוב מרמורק באזור רחוב ביל"ו בגלל החזרת פעילות מלאה בהבימה והיכל התרבות, שגורר עומסים בהגעה לחניון כיכר תרבות (3,000 מקומות חניה)". בתגובה לכך טוען יעקבס כי מדובר במענה מנותק מהמציאות מאחר והאזור לא קרוב לתיאטרון הבימה.
מעיריית תל אביב- יפו נמסר בתגובה: "מנהרת קרליבך, הכוללת שיקוע לרכבים תחת צומת בגין –קרליבך – לינקולן (צומת מעריב) נפתחה לתנועה לפני כחודש והביאה לשינויים במערך התנועה. זוהי סנונית ראשונה של שיפור עצום במרחב הציבורי לקראת כניסת הרכבת הקלה: במקום גשר מאסיבי שחוסם את הנוף – כלי הרכב והרכבת הקלה יורדים אל מתחת לפני הקרקע, והמרחב הציבורי נפתח להולכי הרגל והרוכבים. העירייה עוקבת אחר התנועה באזור ומבצעת שינויים בזמני הרמזורים בהתאם. נוסיף כי התנועה באזור תשתנה עם פתיחת צומת מעריב לתנועה, על כן לגבי שינויים משמעותיים יותר כגון שינוי סטריות רחובות – יהיה נכון להמתין לאחר פתיחת הצומת שאמורה לקרות בחודש הקרוב".










תודה על הכתבה. יש לשנות את כיוון התנועה כבר מעכשיו ולחסוך מכל האזור את הסרט הרע הזה. הפתרון פשוט ועם רצון טוב אפשר לחסוך עוד תאונות דרכים ולהוריד את רמת זיהום האויר כולל רעש נורא וצרחות של נהגים אלה על אלה ועל תושבים'ות הולכי'ות רגל שמנסות'ים לחצות את הרחובות הצרים, הקטנים, החד סיטריים בחלקם ושבכולם חניות משני הצדדים. שכנה מבוגרת הותקפה באיומים קשים ומפחידים בגלל שגוננה על בעלה שחנה לאט מדי לדעת נהגים קצרי רוח וחמומי מוח. הרבה רכבי תושבים ניזוקו.
די כבר לכל הבולשיט שלכם , רק אתם קיימים, בואי נפתח לכם במיוחד ברחובות גל מדרגות נאות כדי לגב המבוגרת לא יהיה קשה ללכת ברחוב , די לבכות – אנשים שעובדים בתא ונתקעים כ30-40 דק רק על הפס של יהודה הלוי ולמה? כדי שלך חס וחלילה לא יצפרו מתחת לבית?
תתמודדי גברת את לא היחידה בעיר שעוברות לה מכוניות מתחת לבחת