"רצח ממבט ראשון": מותחן על רומן עם שטן בשר ודם

שתף כתבה עם חברים

סטוץ לילי בין גבר ואישה שהופך למסע רציחות קטלני-סדרתי, עומד במרכזו של מותחן אקשן-אימים סוחף, מתעתע והזוי, המחולק לשישה פרקים לא לפי הסדר הכרונולוגי, כשלכל אירוע על המסך יש יותר ממשמעות אחת

זיון מזדמן או מלכודת מוות. קייל גאלנר ו-וילה פיצ'ג'רלד (צילום: באדיבות יונייטד קינג)

במחוז הוד ריבר הכפרי באורגון, אישה ושמה "הגברת" פוגשת באקראי גבר ושמו "השד" בבר לילי מבודד ושכוח אל אי-שם במערב ארה"ב.
למרות האווירה המנוכרת, האפלה והמפחידה, הקליק ביניהם ניצת והם הולכים למוטל מקומי לבליינד דייט.
לפני שהם משכירים חדר, הגברת מסבירה לשד את הסיכונים שנשים לוקחות ברומן מזדמן, ושואלת אותו ברוב חוצפתה אם הוא רוצח סדרתי או לא.

אחרי שהוא שולל על הסף את השאלה הפוגענית, הגברת מסכימה להמשיך, ומבקשת שהיא והשד יעסקו במשחק תפקידים סאדו-מזוכיסטי היפר-ריאליסטי, שבו הוא מעמיד פנים שהוא רוצח, והיא הקורבן.
הוא חונק אותה יעני בכל הכוח, כשידיה קשורות למעקה המיטה, והיא מחייכת בסיפוק חושני, כשאישוני עיניה מתרחבות בהנאה גלויה. אחרי שעות של חילופי תפקידים, הגברת מתעקשת על המשחק המקדים שלה: הסנפת קוקאין לפני הסקס. "זה הופך אותי לחרמנית", היא מודה בחיוך מרושע.
השד, שנלכד ברכבת השדים של הגברת, מסכים. כשהגברת מתחילה להתנהג בקור רוח ומתכחשת למין עם השד, היא מגלה לצופה שהיא נתנה לו להסניף קטמין, שהרדים אותו לקאנטים.

יום הדין של זוג היפים מזדקנים. אד ביגלי ג'וניור וברברה הרשי (צילום באדיבות יונייטד קינג)

ביער ביער
הגברת, הנחשבת על ידי המדיה ל"גברת החשמלית" (ELECTRIC LADY), חורטת את ראשי התיבות של כינויה EL על חזהו של השד בעודו בתרדמה קטמינית כבדה. בעודה מפשפשת בחפציו, היא מגלה תג של אכיפת החוק, וחושפת לתדהמתה שהשד הוא שוטר. היא מתכוננת לדקור את השד למוות, אך בשנייה האחרונה הוא משחזר באינסטינקט חייתי את יכולותיו, מצליח לשלוף את אקדחו החבוי ולירות באוזנה.
הגברת בורחת מהמוטל במכונית גנובה אחרי שהיא דוקרת למוות את פקיד הקבלה, ונרדפת על ידי השד במשאיתו. בקטע כביש כפרי הוא יורה לעבר מכוניתה מטווח אפס, גורם לה להתהפך ולברוח רגלית כל עוד נפשה לתוך היער.

ביער נתקלת הגברת החשמלית בחווה של פרדריק וג'ניבייב, שני היפים אקסצנטריים מזדקנים והזויים לחלוטין, שמתכוננים בשיא הרצינות ליום הדין. היא דופקת להם על הדלת וצורחת בקולי קולות שיפתחו לה, כי מישהו רוצה רודף אחריה והם אכן מכניסים אותה לביתם ומעניקים לה מקלט.

בזמן שג'נבייב הולכת להביא תרופות ותחבושות כדי לטפל בגברת המדממת, פרדריק מנסה להתקשר למשטרה, אך הגברת יורה בו במצח ומאלצת את ג'נבייב לברוח מהבית.
מהר מאד השד מגיע למקום עם הרובה שלו. ג'נבייב מנצלת את ההזדמנות לברוח ליער, בעוד הגברת נסוגה חזרה לבית החווה ומתחבאת באחד ממקפיאי הבשר.

בסופו של דבר מצליח השד למצוא אותה, להכות אותה, ולאזוק אותה באזיקים למקפיא, לפני שהוא מזעיק את עמיתו השריף פיט וסגניתו גייל, לגיבוי.
הגברת מספרת לשד שהיא תמיד קיוותה למות כמו גארי גילמור (פושע אמריקאי נודע שזכה לתשומת לב בינלאומית, כי דרש ליישם את גזר דין המוות שלו בעוון שני רציחות שהודה בביצועם. א"ש), ומתוודעת בדמעות שבמהלך הסקס הקודם שלהם, הרגישה רגע חולף של אהבת אמת כלפיו.
לאחר מכן מתפתח ביניהם מאבק איתנים, במהלכו הליידי נושכת בצווארו של השד, קורעת לו את ורידי צווארו, מרססת עליו תרסיס דובים וגורמת לו לדמם למוות. כשהוא מת, היא גונבת את אקדחו החבוי.

רוצח סדרתי או קרבן? קייל גאלנר (צילום באדיבות יונייטד קינג)

יורה בשריף
כשהשריף וסגניתו מגיעים לבית הדמים, הם מוצאים את הגברת שוכבת אזוקה למקפיא, כשמכנסיה מופשלים כלפי מטה.
היא טוענת להגנתה שהשד, עתיר קוקאין, חטף אותה ולקח אותה לחווה כדי לאנוס ולרצוח אותה, בלי לדעת שהבית תפוס על ידי זוג פריקים מזדקנים.
השריף סקפטי לגבי הסצנה, ומתעקש שיחידת הרצח תחקור לפני שתשוחרר, אך סגניתו משכנעת אותו שהגברת צריכה לקבל טיפול רפואי מיידי.

כשהשריף וסגניתו מלווים את הגברת במכונית לכיוון העיר, ג'נבייב מופיעה לפתע לאורך הכביש ומתחננת שיעצרו, אך הגברת יורה בה לפני שהיא פוצה את פיה. לאחר מכן מאלצת הליידי את השריף וסגניתו להפקיד בידיה את רוביהם, לפני שהיא מצווה על סגנית השריף לצאת מהמכונית.

השריף מסיע את הגברת בהמשך הדרך לפני שהיא מבקשת ממנו לעצור, כדי שתוכל לשקול את הצעד הבא שלה. כשהשריף שואל אותה למה היא הורגת בסיטונות, היא אומרת לו שלפעמים היא "לא רואה בני אדם, רק שדים", לפני שהיא יורה לו בול במצח.

"לא רואה בני אדם, רק שדים". וילה פיצ'ג'רלד כגברת (צילום: באדיבות יונייטד קינג)

היה או לא היה
עד כאן סיפור המסגרת בגדול של רצח ממבט ראשון. מדובר במותחן אקשן-אימה סוריאליסטי, החורג בהרבה מכל גבולות הז'אנר, שאין לצופה הגנרי, הבלתי מוגן, מספיק כלים כדי להתמודד עם אתו באזורים הבלתי מוגנים שלו בתודעה, כדי לדעת אם כל מה שמרצד על המסך בתזזיתיות חסרת מנוח, אמיתי הוא או הזיה. היה או לא היה.

נחסוך מכם ספוילרים. בכל מקרה, כל התייחסות למה שקורה בסרט מעבר לחמש הדקות הראשונות, היא על תקן ספוילר מהותי. אלא שגם הספוילרים שנחשפו עד עתה, הם אפס קצהו של סרט הבנוי כולו על הטעיה ותעתוע מכוונים, מתוזמנים, מתוזמרים ומניפולטיביים, אינספור טוויסטים עלילתיים, שעל פניהם לא ממש מתחברים אחד לשני, ונועדו מראש להכניס את הצופה לוורטיגו תודעתי, להעלות אותו על רכבת הרים רגשית בלי ברקסים, בלי חגורת בטיחות, הממריאה לגבהים קלושי חמצן ומסרבת לנחות על קרקע המציאות.

טייזר למוח
"רצח ממבט ראשון" מחולק לשישה פרקים פלוס אפילוג, המסודרים באופן לא כרונולוגי, כשכל אחד מהם ממוספר ונושא כותרת.
השעה הראשונה של הסרט מקיפה את פרקים 3, 5, 1, 4 ו-2, בסדר הזה. במהלך העלילה אותו חלק עשוי להופיע יותר מפעם אחת, כשהשיא מגיע בחשיפה המטלטלת: הגברת היא למעשה רוצחת סדרתית מבוקשת ושטנית.
כדי להגיע לנקודה הזו, "רצח ממבט ראשון", משתמש בכמה תפניות מזעזעות, כולל כמה סצנות ארוטיות מחשמלות, המתארות משחק תפקידים ללא הסכמה, שנראה בהתחלה כשימוש באלימות מינית. חובבי שילובים בין קולנוע ז'אנרי ותחכום נרטיבי, בהחלט עשויים למצוא כאן הזדמנות פז.

את התוצאה הסופית ביציאה מהסרט אפשר להגדיר בשתי מילים: שוק חשמלי. כאילו מישהו הכניס לי טייזר למוח. סרט כזה לא ראיתי בחיים, ותאמינו לי שמאז גיל ארבע – אז ראיתי לראשונה את "הבלון האדום" – ראיתי אוקיינוס של סרטים, כולל מותחנים ארוטיים מחשמלים סטייל "חיזור גורלי", "אינסטינקט בסיסי" ו"גוף הראיות", שהיו רחוקים שנות אור מהתקינות הפוליטית המאפיינת את הוליווד השמרנית של היום, קמפיין מי טו וכו'.
לכן המלצתי היא: אל תקראו את הביקורות על "רצח ממבט ראשון". תבואו אליו בלנקו, על בליינד, על הבאב-אללה, תתכוננו לנוק-אאוט על הסיפתח, לאחריו תאלצו לשחרר את כל חגורות הבטיחות בתודעה ולהשתחרר לחלוטין מכוח המשיכה.

"רצח ממבט ראשון". STRANGE DARLING.
במאי: ג'יי טי. מולנר.
שחקנים: וילה פיצ'ג'רלד (הגברת), קייל גאלנר (השד), ברברה הרשי (ג'ניבייב), אד ביגלי ג'וניור (פרדריק), סטיב מייקל קוויזאדה (פיט), מדיסן ביטי (גייל). עכשיו בבתי הקולנוע בכל רחבי הארץ.

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *