
פרקליטות מחוז תל אביב הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד ארבעה נאשמים באסון קריסת החניון ברמת החייל (3 דצמבר).
עו"ד גיל קרן-רם ועו"ד אסף שביט מציינים בכתב האישום כי ב-5 בספטמבר 2016, במהלך השלמת עבודת הבנייה של חניון הברזל על ידי חברת "דניה סיבוס" וכשלושה שבועות לפני תאריך היעד לפתיחת החניון לציבור, תקרת החניון קרסה וכתוצאה מכך נהרגו שישה בני אדם, פועלים שעבדו במקום: אולג מישאלוב, אולג יעקובוב, רוסלן איסקוב, איעד מערוף, דאובשה מוחמד ודניס דיאנצו. 23 פועלים נוספים שעבדו בחניון נחבלו.
מכתב האישום עולה כי במהלך שנת 2008 נחתם חוזה לקבלת שירות ייעוץ בין חברת אחוזת חוף לבין משרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ (נאשמת מספר 4). במסגרת החוזה הוטל על המשרד התכנון והכנת אומדן מקדמיים להקמת חניונים ברחוב הברזל בתל-אביב.
בשנת 2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז, ובעקבות זאת נחתם הסכם בין עיריית תל אביב לבין חברת אפריקה ישראל להקמת חניון הברזל. לאחר מכן חברת אפריקה ישראל העבירה את עבודות ביצוע הפרויקט לדניה סיבוס, שהתקשרה בחוזה שותפות עם משרד מילר, שנבל, צחר ושות', כדי שיתכננו את החניון. במסגרת ההתקשרות זו נכלל תמריץ כלכלי, לפיו במידה והמשרד יחסוך בעלויות השפלת מי התהום ותכנון קונסטרוקטיבי של חניון הברזל, תוענק לו הטבה כספית של עשרים אחוז מדמי החיסכון.
בכתב האישום נטען כי המהנדס חנוך צחר (85), נאשם מספר 1 בכתב האישום, החל לתכנן את הקונסטרוקציה של חניון הברזל. נטען כי צחר – מנכ"ל משרד מילר, שנבל, צחר ושות' (נאשמת 2) – כלל לא ערך חישובים לבדיקת חדירה של תקרת חניון הברזל, ובכך סטה בצורה גסה מהסטנדרט המקצועי המתחייב. הפרקליטות טוענת כי ביסוד תכנון ליקוי זה עמד, בין היתר, רצונו לחסוך עד כמה שניתן בחפירה באזור מי תהום, על רקע התמריץ הכלכלי שאמור היה לקבל מדניה סיבוס.
בנוסף נטען בכתב האישום כי צחר "תכנן את תקרת החניון כתקרה מקשית ללא קורות וללא כותרות, הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של כשל חדירה". תכנון זה שהוביל, כך נטען, היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי שהוגש למכרז על ידי משרד ירון-שמעוני.
בהמשך לכך, ובהתאם לנוהל העבודה, הועברה על ידי מילר ושות' התוכנית הקונסטרוקטיבית של החניון לאישור משרד ירון-שמעוני, שהיה אמון על הבטחת איכות מטעם חברת אחוזת החוף. במהלך נובמבר 2014 נתן המהנדס אריאל בבג'נוב (נאשם מספר 3) אישור מטעם משרד ירון-שמעוני לביצוע תכנית הקונסטרוקציה של חניון הברזל, מבלי שבדק את יציבות המבנה בעומס הצפוי. מכתב האישום עולה כי אי ביצוע בדיקה זו הביא לכך שהתוכנית הקונסטרוקטיבית נותרה בעינה והמשיכה להיות תוכנית מסוכנת.
בשל ההתרחשות המתוארת, טוענת הפרקליטות, הפרויקט עבר משלב התכנון לשלב הביצוע, על יסוד תכנית לקויה וכושלת שערך צחר, שבגינה נגרמה לבסוף התמוטטות תקרת החניון.
העומס שהיתה התקרה צריכה לשאת היה גבוה במיוחד וכלל את המשקל העצמי של התקרה ועומסים קבועים נוספים, כגון שכבת בטון הגנה בעובי של כ-70 ס"מ, חצץ בעובי 20 ס"מ ואדמת חמרה. בנוסף לכך, תוכננה לנסוע מעל תקרת החניון רכבת קלה, ויועד בה אזור נפרד לחניית כבאית אש.
בפרקליטות מציינים כי "שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שיצרו הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, תוך הפרת חובות הנגזרות מתפקידם המקצועי, גרמה לאסון הכבד. כתב האישום הוגש לאחר הליך שימוע בפרקליטות המחוז, כפי שנחשף לראשונה באתר "פוסטה". "חומר הראיות בתיק הינו רב היקף ומורכב ומכיל חוות דעת מקצועיות בתחומים רבים", נמסר מהפרקליטות.
במקביל, הודיעה הפרקליטות לנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג; מנהל הפרויקט מטעמה של חברת קידן ניהול פרויקטים בע"מ, אילן דונסקי; והמהנדסת ליטל מרמוש ממשרד מילר ושות' כי התיקים נגדם בפרשה ייסגרו.
צחר בחר שלא להגיב וכך גם משרדו.
עו"ד תמי אולמן שמייצגת את בבג'נוב: "אין קשר בין העבודה אותה סיפק הנאשם לבין התוצאה המעציבה. אנחנו נפרט הכל בבית המשפט".
עו"ד שרון נהרי ועו"ד זאב לקט המייצגים את משרד ירון-שמעוני: "האחריות לאסון שקרה צריכה להיות מופנית כלפי המתכננים והקבלים שתכננו ואישרו את התכניות הסופיות של החניון ולא לפתחה של החברה".








