כתבי אישום בתיק הייבוא המקביל בפרשת אלבר

שתף כתבה עם חברים

חברת אלבר, המנכ"ל לשעבר ינון עמית ושותפיו העסקיים נאשמים בזיוף מסמכי הסוכן המורשה של יצרניות הרכב טויוטה והונדה בארה"ב, ובהקמת חברות קש באמצעות עד המדינה איש עסקים ישראלי-אמריקאי, לשם הונאת משרד התחבורה ורשויות המס

מכוניות מיובאות בנמל אילת (צילום להמחשה: מתניה טאוסיג, פלאש 90)

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד כתב אישום נגד חברת אלבר; חברות חיים לוי-טרייד אין וגלובל אוטומקס, ונגד בעלי תפקידים בחברות ינון עמית, חיים לוי ודני לוי בגין קבלת דבר במרמה, הלבנת הון, הברחה ועבירות מס. מנהלות נוספות באלבר, אירית פרנקו, סמנכ"לית הכספים ורעות בנודיס, מנהלת הרכש, נאשמות בגין הברחה ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

כפי שפורסם בפוסטה, נאשמים בפרשה גם עורכי הדין ירון גולדמן וגיל אייזנברג שייצגו את מנכ"ל אלבר, בגין עבירות של שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה, בידוי ראיות וקשירת קשר לביצוע פשע ועוון. המנכ"ל עמית נאשם בעניין זה בגין הדחה בחקירה וקשירת קשר לביצוע פשע ועוון.

לפי כתב האישום, עניינה של הפרשה בתוכנית מרמה רחבת היקף לקבלת היתר לייבוא מקביל של כלי רכב ורישיונות יבוא ממשרד התחבורה – תוך שימוש בהסכמים מזויפים לכאורה עם סוכני רכב בחו"ל ובמסמכי תקינה מזויפים. על פי כתב האישום, אלבר הבריחה 1,828 מכוניות טויוטה והונדה לישראל בהיקף של 176 מיליון שקלים בין השנים 2013-2015.

על פי כתב האישום, בשלהי שנת 2013 התקבלה באלבר, בשיתוף חברת חיים לוי אשר היתה בקשרים עסקיים עם אלבר, החלטה על הקמת תחום פעילות של יבוא מקביל. לנוכח מגבלות שנקבעו בחוק על ייבוא מקביל, פעלו לכאורה מנכ"ל אלבר ינון עמית ושותפיו כדי להונות את משרד התחבורה ולהציג לכאורה מצגים כוזבים על מנת לקבל את ההיתר ליבוא מקביל של מכוניות הונדה וטויוטה.

על פי כתב האישום, למנכ"ל אלבר הסתבר כי קשה למצוא סוכן מורשה אמריקאי אשר יסכים להתקשר בהסכם העונה על דרישות משרד התחבורה, שכן על פי הצו, על היבואן להמציא הסכם עם סוכן מורשה של יצרן הרכב. בין אלבר לבין חברת חיים לוי – טרייד אין נחתם הסכם, במסגרתו התחייבה חיים לוי לספק לאלבר הסכם חתום עם התאגיד האמריקאי אוטוניישן, הסוכן המורשה של הונדה וטויוטה.

בכתב האישום נטען כי הנאשמים זייפו, באמצעות ה"ג, איש עסקים ישראלי-אמריקאי הפועל בתחום הרכב, הסכם למראית עין הנחזה להיות עם הסוכן המורשה של היצרניות טויוטה והונדה בארה"ב. בפועל, נטען כי את כלי הרכב וחלקי החילוף רכשה אלבר בארה"ב מספקים אחרים. על פי כתב האישום, איש העסקים האמריקאי ה"ג הוא מי שסיפק את המסמכים המזויפים לאלבר, ובמשרדו זויפו עיקר המסמכים מול הספק המורשה כביכול. על שמו של ה"ג, שגוייס כעד מדינה, הוטל צו איסור פרסום.

הפרקליטות טוענת כי בפועל לא עמד איש מהנאשמים בקשר עם תאגיד "אוטוניישן", הסוכן המורשה האמריקאי של יצרניות הרכב היפניות, למרות שחתימות מנהלי אוטוניישן התנוססו על גבי המסמכים. על פי הנטען, הרכבים נרכשו מסוכנויות מקומיות וספקים בארה"ב באמצעות מספר רב של חברות, חלקן חברות קש שהוקמו רק לצורך רכישת כלי הרכב על ידי עד המדינה.

ינון עמית (צילום: יח"צ)

עוד נטען כי לאחר קניית והגעת כלי הרכב לישראל, הגישה אלבר למכס 1600 הצהרות ייבוא ותעודות מקור כוזבות, כאילו סופקו כלי הרכב על ידי התאגיד האמריקאי "אוטוניישן", וכן הוגשו חשבוניות מזויפות, על מנת להתחמק ממסי יבוא, ולשלם מס מופחת על עלויות רכישה שהופחתו ב-4 מיליון שקלים.

כתב האישום מתאר ביצוע עבירות הלבנת הון לכאורה על ידי המעורבים, בין היתר באמצעות העברת למעלה מ-180 מיליון שקל על ידי אלבר לאיש העסקים האמריקאי על מנת שיקים עבור חברת אלבר חברות קש אמריקאיות לכאורה, וירכוש באמצעותן כלי רכב תוך הצגת מצג כוזב. חברת אלבר מכרה ללקוחות בישראל קרוב ל-1000 כלי רכב מאלה שייבאה תמורת סך למעלה מ-168 מליון שקל.

עוד מתאר כתב האישום, כי בתחילת שנת 2015, עזב ינון עמית את חברת אלבר והקים בשותפות עם עד המדינה האמריקאי ה"ג ועם חיים ודני לוי את חברת "גלובל אוטומקס". בחברה זו, לכאורה, המשיכו בביצוע פעילות של יבוא מקביל, תוך מצגים כוזבים. הפעם, לפי הנטען, איש העסקים האמריקאי סיפק להם מסמכים מזויפים של התאגיד האמריקאי המשמש כסוכן מורשה של יצרנית הרכב ג'יפ. על בסיס אותם מסמכים והונאת משרד התחבורה לכאורה, הבריחה החברה לכאורה 58 כלי רכב מתוצרת ג'יפ לישראל. כלי הרכב נרכשו מספקים שונים בארה"ב באמצעות חברות אמריקאיות בשליטת עד המדינה, וזאת לכאורה במטרה להסתיר מהיצרנית ג'יפ את העובדה שכלי הרכב נועדו לייצוא מחוץ לארה"ב.

עו"ד ירון גולדמן

האישומים נגד עורכי הדין
עו"ד ירון גולדמן ועו"ד גיל אייזנברג אשר היו שותפים במשרד עורכי דין, ייצגו את ינון עמית בשלב החקירה, החל משנת 2015. על פי כתב האישום, עמית וסנגוריו קשרו לכאורה קשר, לנסות ולהכשיר בדיעבד את החוזה והמסמכים המזויפים שהוגשו על ידי אלבר למשרד התחבורה, ולנסות ולהדיח את מי מאנשי אוטוניישן לתת לכאורה עדות שקר ולפיה החוזה המזויף נחתם על ידם. על פי כתב האישום, למטרה זו לכאורה נסעו עורכי הדין בשליחות עמית לארה"ב וניסו להגיע לאנשי אוטוניישן באמצעות אנשי קשר שונים.
עוד נטען כי עורכי הדין גולדמן ואייזנברג פעלו לכאורה לערוך ולשנות הקלטות, שנמסרו על ידי עו"ד אייזנברג למשטרה במסגרת השלמת חקירה שהתקיימה לאור בקשת עורכי הדין למסור גרסה לאחר שזומנו לשימוע. הפרקליטות טוענת כי קבצי הקלטות שנמסרו על ידי עו"ד אייזנברג משיחותיהם של עורכי הדין בארה"ב עם גורמי-אמצע שהתבקשו לתווך מול חברת אוטוניישן, נערכו לכאורה והושמטו מהם קטעים באופן שיתאים לגרסת הנאשמים.

כן על פי כתב האישום, עורכי הדין גולדמן ואייזנברג יעצו לינון עמית שלא למסור למשטרה הודעה בחקירתו בקשר לנסיעתם לארה"ב ולשיחותיהם שם, בנימוק של חיסיון עו"ד-לקוח, כאשר לטענת הפרקליטות חסיון זה אינו עומד כאשר מדובר לכאורה בהדחת עדים.

על כתב האישום חתומים עורכי הדין נעם עוזיאל, יפעת גדנקן, הילה מנשה ז'בנר ויותם גולדשטיין מפרקליטות מיסוי וכלכלה, לאחר חקירה של מכס ומע"מ חיפה ויחידת ימ"ר חוף.

תגובות
עו"ד ירון גולדמן מסר בתגובה: "אני מופתע ומצר על ההחלטה. האמנתי כי הפרקליטות תראה את הדברים נכוחה. הפעילות היתה במסגרת מרחב התמרון הסניגוריאלי החוקי, מרחב אשר נראה כי כתב האישום פוגע בו ומצמצם אותו. יחד עם זאת אני סבור כי עם הצגת הראיות, יידע גם בית המשפט עד כמה פעילות הייצוג המשפטי נעשתה במסירות ובמסגרת החוק".

כפי שכבר פורסם, הפרקליטות סגרה לאחר שימוע את התיק נגד בעל השליטה בחברת אלבר, אלי אלעזרא, ונגד אחיינו, מנכ"ל החברה לאחר שנת 2015, אורן אלעזרא. חברת אלבר עצמה נאשמת בכתב האישום, אך בתגובתה היום לתקשורת, החברה מטילה את האחריות כולה על המנכ"ל לשעבר עמית.
"אנו מברכים על כך שהאמת יצאה לאור והפרקליטות החליטה שלא נפל רבב בהתנהלותם של המנכ"ל כיום אורן אלעזרא והבעלים אלי אלעזרא", מסרה החברה. "מכתב האישום עולה בצורה מובהקת כי האחריות לאישומים המיוחסים לאלבר, הינם מכוח מעשיו ומחשבתו הפלילית של הנאשם ינון עמית, לאור תפקידו כמנכ"ל אלבר בתקופה הנדונה, סמכותו ואחריותו בניהול העניינים המתוארים באישום זה".

חברת אלבר טוענת כי "ינון עמית ושותפיו לכתב האישום פגעו בזדון באלבר למען תועלתם האישית, הם נטרלו את פעילות הייבוא המקביל של אלבר וגרמו לה נזקים עצומים, ובכוונת אלבר לפעול למיצוי זכויותיה בעניין. אנו מבקשים להודות לעורכי הדין ציון אמיר, שרון כהנא ונתי שמחוני שבזכותם יצאה האמת לאור".

את תגובתו של עו"ד איתן מעוז, המייצג את עמית, לא ניתן היה להשיג.

עורכי הדין גלעד ברון ושירית טרוינר ממשרד ברון ושות', מייצגים את דני וחיים לוי, חברת חיים לוי טרייד אין וחברת גלובל אוטומקס.
מעורכי הדין נמסר: "אין אלא להצר על כך שמקרה זה מגיע לדיון במישור הפלילי. משפחת לוי וחברת גלובל אוטומקס בע"מ היו והינם מהחלוצים שקידמו את תחום היבוא המקביל של רכבים בישראל, כחלק מהרצון של הרגולטור לפתוח שוק זה לתחרות, ולאפשר לאזרחי ישראל ליהנות מתחרות ומחירים תחרותיים בתחום. כתב האישום עוסק באירועים נקודתיים, שקרו לפני יותר משמונה שנים – תקופה בה רק החלה הפעילות בתחום היבוא המקביל, בה גם הרגולטור עדיין היה בשלב של גיבוש אופן ההתנהלות והרגולציה, עם פתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל ובטרם הוסדרה באופן מלא החקיקה בנוגע אליו. גלובל אוטומקס המשיכה להתפתח במהלך השנים, וכיום הינה בשליטת חברה ציבורית – והיא אחד הגורמים המובילים בתחום היבוא העקיף, ותמשיך להוביל ולפתח את הענף. כאמור, אין אלא להצר על כך שהאמור הגיע לבירור במסגרת הליך פלילי, בפרט לאור התקופה שחלפה והנסיבות הפרטניות הנוגעות לתיק זה. הדברים יתבררו בבית המשפט ואנחנו סמוכים ובטוחים כי יוכח שבמעשי מרשינו לא דבק רבב".

 

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *