תיק אסון קריסת החניון ברמת החייל: שני נאשמים סיימו ללא הרשעה

שתף כתבה עם חברים

שישה בני אדם נהרגו, אך לאחר ניהול הוכחות הפרקליטות מחקה את עבירת גרימת מוות ברשלנות כנגד המהנדסים האחראים על הפיקוח מטעם עיריית תל אביב. התיק ימשיך להתנהל נגד מהנדס הקונסטרוקציה הראשי

זירת האסון ברח' הברזל, רמת החייל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ב-5 בספטמבר 2016, שלושה שבועות לפני תאריך היעד לפתיחת החניון החדש ברח' הברזל, שכונת רמת החייל בתל אביב, במהלך השלמת עבודות הבניה על ידי חברת דניה סיבוס, אירע אסון. תקרת החניון התמוטטה. שישה פועלים נהרגו ו-23 נפצעו.
התמוטטות התקרה התרחשה בעומס של שליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד לפי התקן.

בדצמבר 2020 פרקליטות מחוז תל אביב הגישה כתב אישום נגד ארבעה נאשמים באחריות לאסון וגרימת מותם ברשלנות של ששה פועלים.
הנאשמים היו: חנוך צחר ומשרד המהנדסים מילר, שנבל, צחר ושות' שהיו אחראים לתוכנית ההנדסית ותכנון הקונסטרוקציה,
והמהנדס אריאל בבג'נוב ומשרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים, שבו שימש בבג'נוב מהנדס בכיר. משרד זה ובבג'נוב היו האחראים על הפיקוח מטעם עיריית תל אביב וחברת "אחוזת החוף", בעלות החניון.

בכתב האישום נטען כי האסון הכבד נגרם באחריות הנאשמים, עקב כשל תכנוני ושרשרת מחדלים, תוך שהנאשמים הפרו חובות הנגזרות מתפקידיהם המקצועיים.
לגבי הנאשם 1 צחר האחראי לתכנון, נטען כי לא ערך חישובים לבדיקת חדירה של תקרת החניון ובכך סטה "בצורה גסה" מהסטנדרט המקצועי, כאשר בין המניעים הוזכר לכאורה מניע כלכלי, על מנת לחסוך עד כמה שניתן בחפירה באזור מי תהום.
לגבי הנאשמים 3-4, בבג'נוב ומשרדו, נטען כי לא פיקחו על התכנון והביצוע ולא בדקו את יציבות המבנה בעומס הצפוי.

אתמול, ארבע שנים אחרי הגשת כתב האישום הסתיים התיק נגד נאשמים 3-4, ללא הרשעה.
בעקבות חקירות נגדיות שערכו הסנגורים לעדי תביעה, בהם מנהל הפרויקט, ומומחים מטעם התביעה – התיק נגד הנאשמים 3-4 המהנדס בבג'נוב ומשרד ירון-שמעוני-שחם, התפרק.
את המהנדס בבג'נוב ייצגו עו"ד תמי אולמן ועו"ד יעקב שלומוביץ.
את משרד המהנדסים ייצגו עורכי הדין משה מזור וגלעד רונן ממשרד גולדפרב זליגמן.

הפרקליטות נסוגה מאישום גרימת מוות ברשלנות, ובמקום העבירה החמורה ייחסה בסיום התיק לנאשמים עבירה בדרגה נמוכה של פזיזות ורשלנות – אולם כזו שלא היתה עם קשר ישיר לאסון ולא גרמה לו.
בכתב האישום המתוקן נכתב כי המהנדס המפקח בבג'נוב, שהיה אמון על הבטחת האיכות, לא עקב אחר התקדמות התכנון שבוצע בפועל על ידי המהנדס צחר.
בנוגע לצחר ומשרדו, התיק הפלילי ימשיך להתנהל, ולדברי הפרקליטות עדיין רואים בו כנאשם המרכזי.

בנוגע לבבג'נוב ומשרד ירון-שמעוני-שחם, הוסכם כי התיק יסתיים ללא הרשעה, חרף רשלנות בעבודתם, כאשר אי-ההרשעה מבטאת היעדר אחריות ישירה לאסון. על פי ההסדר, בבג'נוב ומשרד המהנדסים ירון-שמעוני-שחם ישלם 600 אלף שקל למשפחות קרבנות האסון (100 אלף שקל לכל משפחה) ובכך יבוא ההליך הפלילי נגדם לסיומו.

עו"ד שלומוביץ ממשרד תמי אולמן אמר בבית המשפט כי התוצאה הסופית רחוקה "180 מעלות" מכתב האישום המקורי והחמור.
כתב המתוקן מייחס לנאשמים אמנם "היעדר נקיטת אמצעי זהירות", ובכל זאת אינו מציין קשר סיבתי בין מחדליהם לבין גרימת האסון.

עורכי הדין מזור ורונן, המייצגים את חברת ההנדסה (הנאשמת 4) אשר גם היא לא תורשע, אמרו כי בעקבות הפרשה מנהלי החברה הטמיעו נהלי עבודה חדשים והפיקו לקחים. "החברה מתייחסת בכובד ראש לאירוע, ומכירה בכאב העמוק של משפחות הנפגעים".

נציג הפרקליטות אמר כי ההסדר של אי-ההרשעה הוא תוצאה של "קושי לבסס את האחריות" של נאשמים אלה, ושופט בית משפט השלום בתל אביב אור ממון אישר את ההסדר והביע תקוה כי "הנאשמים הפיקו לקחים משמעותיים בהקשר להתנהלות המקצועית", כפי שעלה בתסקיר.

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *