
שר המשפטים גדעון סער פרסם בסוף השבוע שעבר תזכיר חוק לפיו לא ניתן יהיה עוד למנוע החזקה ברישיון נהיגה מאדם רק בשל חובותיו בהוצאה לפועל או במרכז לגביית קנסות. בתזכיר החוק מוצע תיקון לחוק ההוצאה לפועל, שמטרתו לבטל את סמכות רשמי ההוצאה לפועל, וכן את סמכות המרכז לגביית קנסות, להטיל על חייבים מגבלה לקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה.
לטענת השר סער ומשרד המשפטים, קיימים כ-180 אלף בעלי חוב שרישיון הנהיגה שלהם נשלל בעקבות חובותיהם. "התזכיר משקף את תפיסתו של השר, ובהתאם לתפיסה רווחת כיום בעולם המערבי ביחס לאופי ההגבלות על חייבים", נמסר ממשרד המשפטים, "מגבלה על רישיון נהיגה מהווה פגיעה משמעותית על חופש התנועה של החייב, על יכולתו להגיע למקום העבודה, ועל התנהלותו היומיומית, ואף אין לה בהכרח זיקה לגביית החוב ולנכסים שיכולים לשמש לפירעון החוב. עוד נמצא כי כלי גבייה מסוג זה לא קיים במרבית מדינות המערב".
עוד אומרים במשרד המשפטים, כי "לאחר שבתקופת הקורונה הוקפאה זמנית (אוגוסט 2020 עד יולי 2021) הסמכות להטיל מגבלה על רישיון הנהיגה על מנת להקל על יכולת ההתניידות בתקופה בה היו מגבלות רבות על התחבורה הציבורית, לא נמצא כי היה בהקפאת הסמכות כדי לפגוע בצורה משמעותית בהיקפי הגבייה. על כן, החליט שר המשפטים כי הגיעה העת לבטל את הסמכות להטיל הגבלה על רישיון הנהיגה של חייבים נוכח מידת הפגיעה בחייבים הנובעת ממנה. מוצע בתזכיר זה לבטל את הגבלת רישיון הנהיגה באופן קבוע בשים לב לכך שהיא מהווה מגבלה משמעותית על חופש התנועה של החייב ועל ההתנהלות היומיומית שלו, ומשום שמגבלה זו אינה מביאה באופן ישיר לגביית החוב".
עם זאת, הסמכות להטיל מגבלה על רישיון הנהיגה תיוותר כחריגה ביחס לחוב מזונות וחוב שהוא לטובת נפגע עבירה, כיוון שחובות אלו דורשים התייחסות מיוחדת לבעלי החוב, ומאחר שמדובר בחלק קטן מאוד מקרב החייבים.
תזכיר החוק נכתב ברשות האכיפה והגבייה ובייעוץ וחקיקה (משפט כלכלי) במשרד המשפטים, והופץ להערות הציבור למשך 21 יום.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי, בירכה על היוזמה: "רישיון הנהיגה הוא אחד האמצעים המשמעותיים ביותר להקניית תעסוקה והשכלה וליצירת שוויון הזדמנויות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ימשיך במאמציו לאפשר את חופש התנועה ובתוך כך את המסוגלות לשיפור מעמדו הכלכלי של כל אזרח ואזרחית, תוך שימור ושיפור יכולת הניידות והחרות האישית כפועל יוצא מכך".
מי שמכיר את הנושא מקרוב הוא יואב שיינר, "מוחק החובות של ישראל". הוא נזכר איך בשנת 2000 הופיע בתוכנית של דן שילון שעסקה בנושא. "נלחמתי בשר התחבורה דאז איציק מרדכי", נזכר שיינר, "באותו הזמן חסמתי כבישים ונסעתי 56 ק"מ לפי המותר כדי לחסום. אני נלחם 28 שנים במערכת של משרד התחבורה ושרי תחבורה בשל אי חידוש רישיון נהיגה בגלל קנסות. דחו לאנשים את חופש הניידות הפרו את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. אם יכולים לקחת לאדם רישיון נהיגה בגלל חוב כספי אז אפשר לעשות הכל. אני בא וטוען שהמלחמה שלי בסופו של יום קרמה עור וגידים. השר שאני איתו בקשר רציף יזם את החוק הזה וקידם אותו, ואני אסיר תודה לו".
אתה לא חושב שהחוק הזה הוא עוד מדרגה כדי להפוך את ישראל לגן עדן לחייבים?
"ממש לא, כי אנשים גם כך נוסעים בלי רישיון נהיגה, נוסעים עם רישיונות מזויפים, ועושים כל עבירה כדי להביא פרנסה הביתה. בן אדם שהוא קבלן שיפוצים ואין לו כסף להביא פרנסה הביתה, יסתכן וינהג ברכב ללא רישיון".












כל מילה בסלע.. הגבלת רשיון נהיגה בגלל חובות כספיים היא גזר דין מוות.. ואי הגיון
כל מילה בסלע. הגבלות הוצל"פ לרשיון נהיגה היא גזר דין מוות ואין בהן עילה לגביית החוב . חייבים לבטל את הגבלות אלו
יוזמה ברוכה עיקול רשיון מונע פרנסה אבל לא משפר גביית חוב