
מהנדס עיריית תל אביב, אודי כרמלי, הציג בישיבת ועדת המשנה לתכנון ובנייה את התנגדות העירייה להקמת מתחם התארגנות של חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) בגן הכובשים שליד שוק הכרמל וחוף צ'ארלס קלור (4 נובמבר). התנגדות ברוח הדברים הועברה לוועדה לתשתיות לאומיות, יחד עם עמדת העירייה באשר לפרויקט הקמת המטרו בגוש דן.
בעמדת העירייה שהועברה לוועדה לתשתיות לאומיות נכתב: "לאור היקף הפרויקט והעובדה שמדובר בפרויקט בעל חשיבות לאומית, יש לקבוע שיפוי מלא לוועדות המקומיות עקב חשיפה לתשלום תביעות לירידת ערך ופיצויי הפקעה הנובעים מביצוע תוכנית זו. היקף החשיפה לתשלומי פיצויים בתוכניות המטרו הינו מעבר ליכולת הכלכלית של הרשויות המקומיות ונדרש פתרון מראש אשר יסדיר סוגיה זו".
באתר "פוסטה" פורסם כי פעילים חברתיים מובילים מאבק וקוראים להגיש התנגדויות נגד התוכנית להקמת מרכז התארגנות להקמת המטרו, במסגרתה צפויים להיכרת 175 עצים, ובעצם ייהרס גן הכובשים, אחד האזורים הירוקים האחרונים באזור. "ממקסמים נדל"ן ואין מי שישמור על העצים", טוענים הפעילים, למרות עמדת הוועדה לפיה "המצב יחזור לקדמותו ואף יוטב".
כעת עיריית תל אביב למעשה מצטרפת להתנגדויות נגד הקמת המתחם. לפי העירייה, מתחם ההתארגנות צפוי לקום על חשבון עצים בוגרים רבים שיש לשמר.
חברי הוועדה ביקשו לבחון אפשרות לשנות את מיקום התחנה שמיועדת לקום בעתיד במקום לאזור אחר כגון גן כרונינגן, הסמוך לאצטדיון בלומפילד, שם "יש מיעוט עצים בוגרים בשטח". כרמלי אמר כי עמדה זו אינה ריאלית, והדגיש את חשיבות בניית התחנה דווקא באזור שוק הכרמל: "זה יהיה המנוע של שוק הכרמל, תחשבו כמה יבואו לעשות קניות".
סגנית ראש העיר הממונה על תיק התחבורה בעיריית תל אביב, מיטל להבי, הדגישה כי "אף אחד לא עוסק בתחנה. עוסקים עכשיו במתחם ההתארגנות. יש פה ערכים של עצים וטבע ואזור שצמא לזה. הם (נת"ע, החברה המבצעת של המטרו) נוטים לבקש יותר ממה שהם צריכים". לכן ביקשה להבי לא לפגוע בגן הכובשים.
כרמלי השיב כי "תהיה פגיעה בגן הכובשים, לא משנה מה", אבל הדגיש כי צריך לצמצם את הפגיעה ולבקש מנת"ע ו-ועדת התשתיות להעביר את מתחם ההתארגנות לחניון סמוך.

בנוסף לאתר גן הכובשים, ועדת המשנה ביקשה להוציא את שטח מגרש האימונים של הפועל תל אביב מתחום התוכנית כאתר התארגנות. "אנו סבורים כי שטח החניה מדרום הינו מספק", נכתב במסמך ההתנגדות. כמו כן ביקשה הוועדה לבצע שינויים במתחם תחנת הבימה, כדי שלא ייהרס החיבור בין שדרות רוטשילד לשדרות בן ציון.
בנוסף הגישה העירייה את התנגדותה לבניית תחנת חשמל במתחם שפע טל באזור שכונת מונטיפיורי ודרך השלום בתל אביב. לטענת ועדת המשנה, "מתחם שפע טל הוא אחד המתחמים המרכזיים בצומת, המאפשר פוטנציאל פיתוח… בניית תחנת משנה במתחם תיצור אזור בלתי אפשרי לשהייה ולא נעים למעבר". לכן, כך לפי הוועדה, יש לבחון אזורים אחרים להקמת תחנת המשנה.
ראוי לציין שוועדת המשנה קיבלה את ההחלטות לאחר ההתבטאויות של שרת התחבורה מירי רגב, אשר הכריזה כי במידה ונושא המטרו יונח על שולחנה – היא תתנגד לו, מתוך העדפה לחבר את ישראל ברשת מסילות בין המרכז לפריפריה במקביל לקו החוף. במשרד האוצר הבהירו שהכדאיות לפרויקט המטרו כבר נבחנה, והוסיפו כי השרה רגב יכולה להערים קשיים על הקמת המטרו, אך הנושא לא נמצא בסמכותה הבלעדית.
להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה, אמרה לאתר "פוסטה": "פרויקט המטרו הינו תשתית לאומית חשובה ביותר להמשך הפיתוח של מטרופולין גוש דן. מדובר בפרויקט יקר ומורכב שיש בו השלכות לא פשוטות על המרחב ועל הציבור: הפקעת שטחים בבעלות פרטית וציבורית, פגיעה בשטחים ירוקים שחלקם בעלי ערך גבוה, פגיעה בזכויות בנייה, הקפאת פיתוח באזורים רבים, וגם צפויה תקופה של עבודות מורכבות שיפגעו באיכות החיים. כעירייה אנחנו פועלים לצמצם את הפגיעה באינטרסים הציבוריים שנובעים מתוואי הקווים, ממיקומי התחנות וממיקום והיקף שטחי ההתארגנות, על ידי הגשת הסתייגויות והתנגדויות נקודתיות לוועדה הלאומית לתכנון".
"דווקא בתקופה זו בה אנו מתמודדים עם תהליך טיוב התכניות, השיח שאותו עוררה שרת התחבורה מירי רגב הפך את הדיון המקצועי והענייני לפתרון בעיות, לדיון פופוליסטי שמתעלם מצרכים ארוכי טווח של המטרופולין הגדול במדינה", הוסיפה להבי, "מדובר בהסתכלות צרה שמושפעת מתפיסת זהות פוליטית קצרת טווח. אני מקווה שדבריה של השרה רגב יחלפו עם הרוח, הזמן וסיום תפקידה, ולא ייפלו על אוזניים קשובות בממשלה. לטעמי מדובר בספין חולף וכך ראוי שיישאר. ההתייחסות לתכנית המטרו במרכז ככזו שבאה על חשבון טובת הפריפריה היא מעוותת ואינה מתייחסת באופן ראוי לפרויקט בסדר גודל לאומי בעל חשיבות עליונה לעתיד המדינה ולעתיד התחבורה הציבורית בישראל".
מנת"ע נמסר בתגובה: "נושא מתחמי ההתארגנות נדון במסגרת הוות"ל, שיכריע בעניין לאור הצרכים השונים של העבודות, והאינטרס הציבורי".







