עמותת אור ירוק: כ-60 אלף תיקים ממתינים לטיפול בבתי המשפט לתעבורה

שתף כתבה עם חברים

מנכ"ל העמותה על העומס הבלתי נתפס: "בתי המשפט לתעבורה עמוסים באופן כזה אשר עלול להביא לעסקאות טיעון מקלות, הפוגעות בהרתעה או שגורמות להתארכות ההמתנה עד למשפט. הסיבה – מחסור בשופטים"

מנתוני בית המשפט שהגיעו לעמותת אור ירוק עולה, כי בתי המשפט לתעבורה בישראל לא מצליחים לעמוד בקצב התיקים הרב שמצטבר. לטענת אור ירוק, כ-57 אלף תיקי תעבורה נמצאים במלאי בתי המשפט השלום (נכון שנת 2022). מדובר בנתון הגבוה ביותר מבין כל התיקים אשר נמצאים בבתי משפט השלום.

בנוסף עולה מהנתונים, כי כ-156 אלף תיקי תעבורה נפתחו בשנת 2022 בבתי משפט השלום, וכ-151 אלף תיקי תעבורה נסגרו באותה שנה. "כאשר בוחנים את החלק היחסי של תיקי התעבורה הממתינים לטיפול משפטי או כזה הנמצאים תוך כדי התהליך, ניתן לראות כי 57.3 אחוז מכלל התיקים במלאי הם תיקי תעבורה (יותר מאחד מכל שני תיקים) – החלק הגדול והמרכזי ביותר מבין כלל בתי משפט השלום", כך לפי אור ירוק.
לשם השוואה, בשנת 2021 מלאי התיקים שהמתינו לטיפול משפטי או שהיו במהלך הטיפול נאמד ב-55,059 תיקים – 2,562 תיקים פחות.

המלאי הגדול ביותר של תיקי תעבורה נמצא במחוז חיפה: כ-42 אלף תיקי תעבורה נפתחו במחוז זה בשנת 2022 ונסגרו כ-41 אלף. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-21,460 (37 אחוז מכלל התיקים במלאי).
כ-18 אלף תיקי תעבורה נפתחו במחוז צפון בשנת 2022 ונסגרו כ-19 אלף. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-10,194 (18 אחוז מכלל התיקים במלאי).

כ-28 אלף תיקי תעבורה נפתחו במחוז מרכז בשנת 2022 ונסגרו כ-26 אלף. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-8,922, (15 אחוז מכלל התיקים במלאי). כ-28 אלף תיקי תעבורה נפתחו במחוז דרום בשנת 2022 ונסגרו כ-30 אלף. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-6,062, (11 אחוז מכלל התיקים במלאי).

כ-21 אלף תיקי תעבורה נפתחו במחוז תל אביב בשנת 2022 ונסגרו כ-21 אלף. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-6,460, (11 אחוז מכלל התיקים במלאי).
כ-13 אלף תיקי תעבורה נפתחו במחוז ירושלים בשנת 2022 ונסגרו כ-12 אלף. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-4,835, (שמונה אחוז מכלל התיקים במלאי).

אילוסטרציה: Bill Oxford מאתר Unsplash

ראוי לציין כי תיקי תעבורה מתייחסים למגוון עבירות, החל מעבירות חניה הגוררות תשלום קנס בלבד ועד עבירות חמורות כגון גרימת מוות.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "במערכת עמוסה מאוד. בתי המשפט לתעבורה עמוסים באופן כזה אשר עלול להביא לעסקאות טיעון מקלות, הפוגעות בהרתעה או שגורמות להתארכות ההמתנה עד למשפט. הסיבה לכך היא מחסור בשופטי תעבורה כך שלעיתים שופט עוסק ביום בעשרות רבות של תיקים. המצב הזה לא תקין ופוגע במאבק בקטל בדרכים. על המדינה להגדיל את מכסת השופטים העוסקים בתיקי תעבורה, כדי לקצר את זמן ההמתנה למשפט. קיצור זמן ההמתנה עשוי להפחית את מספר עסקאות הטיעון המקלות שנסגרו בשל עומס התיקים, לקצר את זמן ההמתנה של עבריינים עד למשפט, לחזק את ההרתעה והצדק ולשדר מסר לציבור כי מערכת המשפט פועלת לצמצום תאונות הדרכים".

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *