
מסילות הרכבת לאורך חוף הים בכניסה לעיר חיפה ייעלמו מהנוף ויוטמנו במערכת מנהרות תת קרקעית שתאפשר פתיחה של העיר אל חופי הים והנמל.
כך החליטה היום הווועדה הלאומית לתשתיות לאומיות (ות"ל) במשרד הפנים אשר אמצה את עמדת עיריית חיפה, משרדי הממשלה וגופי התכנון (13 דצמבר). התוכנית כוללת הכפלה של המסילות בתוואי העיר, ועלות היישום שלה נאמדת ב-12 מיליארד שקל.
על פי התכנית, יוכפל מספר מסילת הרכבת בקטע שבין שפיים למרכזית המפרץ, כך ששתי מסילות ישמשו את הרכבת הפרברית ושתיים נוספות תהיינה מיועדות לרכבות מהירות, אשר יוכלו להגיע למהירות של 250 קמ"ש ויקצרו באופן משמעותי את זמן הנסיעה בין מטרופולין חיפה למרכז הארץ. כל ארבע המסילות יעברו כאמור במנהרה לאורך רצועת החוף של חיפה – מאיזור גשר פז ועד לתחנת חוף הכרמל.
יישום התוכנית יאפשר את הסרת החיץ ההיסטורי אותו יצרה מסילת הרכבת, דבר שיאפשר לעיר לממש את הפוטנציאל הגלום בה, תוך חיבורה המלא של העיר עם אחד הנכסים העיקריים שלה – חוף הים. לאחר המינהור תהיה גישה חופשית לחזית הים העירונית, ללא חסימה וגידור, כמו גם בין שכונות החוף לחוף הים.
על מנת לסייע בפתרון האתגר של מימון מינהור המסילות, הובילו עיריית חיפה והמועצה הלאומית לכלכלה עבודת מטה יחד עם רמ"י, משרד האוצר, מנהל התכנון, חברת נמלי ישראל, בתיאום עם חברת נמל חיפה, לקידום פיתוח אורבני-נדל"ני על השטח שיתפנה עקב מנהור המסילות.
לטענת הגורמים, מדובר בתוספת של אלפי יחידות דיור, מסחר ועירוב שימושים נוספים, שיהפכו את חיפה לעיר חוף אמיתית, ואת חזית הים העירונית למתחם מגורים בדומה לערים המובילות בעולם. זאת, תוך השארת רצועה פנויה לרכבת קלה עתידית, שיכולה לחבר בין רק"ל חיפה-נצרת, דרך העיר חיפה, לאזור תחנת חוף הכרמל.

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, אמרה: "ההחלטה לשקע את מסילות הברזל של חיפה מהווה מהפכה של ממש בעיר, המשוועת לקשר עם חוף הים שלה. התוכנית שאושרה מהווה בשורה לפיתוח פרויקטים בתחומי הנדל"ן, התיירות והתחבורה בחיפה ותאיץ את פיתוחה בתנופה חסרת תקדים".
יובל אדמון, סגן יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה"מ הוסיף כי "מנהור מסילות הרכבת שמפרידות בין העיר חיפה לחוף הים, לאורך כ-10 ק"מ, וחיבור העיר אל ימה, הוא מהלך אסטרטגי לפיתוח מטרופולין חיפה והצפון כולו. כפי שאי אפשר היה לדמיין את תל אביב עם רכבת לאורך רחוב הירקון, שמפרידה בין העיר לחוף הים, כך גם בחיפה. הגיע הזמן שהרכבת תעבור לתת הקרקע, חזית הים העירונית תפותח, ושכונות החוף יהפכו לשכונות עם נגישות מלאה לחוף הים לרווחת תושביהן".
ניר שובר, חבר מועצת העיר ומחזיק תיק שפ"ע וקידום תיק עסקים (סיעת חיים בחיפה) אמר לאתר 'פוסטה': "אני שמח שהמאבק הצודק של ראשת העיר שהתחיל בשנת 2012 הגיע סוף סוף לישורת האחרונה לפני הביצוע בשטח. אני חושב שהמהלך יכפיל את ערך הנדל"ן בחיפה ויעשה טוב לנושא התיירות ולחזרת הצעירים בחיפה ולא עיר נמל שחסומה ברכבות. שאפו לראשת העיר ושרת התחבורה.
לטענת שובר אחת המטרות המרכזיות היא למנהר את הרכבות מאזור חוף שמן, קצת לפני העיר התחתית. "בקריית הממשלה תהיה תחנה תת קרקעית שימשיך לחוף הכרמל לקניון חיפה". שובר מספר כי זה יגרום לרכבות לנוע יותר מהר מאשר להיכנס בנסיעה איטית בחיפה. כמו כן המהלך כאמור יפתח את השטח ויאפשר גישה ישירה אל הים.
קראו את עמדת שמואל גלבהרט, מראשי תנועת הירוקים בעיר חיפה, הנחשב להוגה רעיון מינהור תוואי הרכבת אשר מסתייג מהתוואי המחושמל המוצע: "ינתק את העיר"







