הדוקו על דיוויד צ'ייס והסופרנוס (1): אין כמו אמא

שתף כתבה עם חברים

HBO מארחת את יוצר הסדרה שכל חברות הטלוויזיה הגדולות באמריקה סירבו להפיק * מאיפה נולד הרעיון לשלב לתפקידים מרכזיים אמא איטלקיה נרגנת ופסיכולוגית מפונפנת, מה נדרש מאשת גנגסטר בפרבר היוקרתי ניו ג'רזי ואיך ליהקו את ג'יימס גנדולפיני לתפקיד טוני סופרנו? * גם "פוסטה" מציין 25 שנה ל"הסופרנוס", שתי כתבות חג על סדרת הפשע אשר שינתה את ההיסטוריה של הטלוויזיה

"התייחסתי לאמריקה מתוך תחושה שמצבנו הולך ומתדרדר. שהכול תלוי בכסף והכל עומד למכירה. הקטע האירוני היה שהאמריקאים הפכו לעם כל כך חומרני ומרוכז בעצמו, שאפילו בוס במאפיה נגעל מזה". יוצר "הסופרנוס", דייויד צ'ייס (כל הצילומים באדיבות יס)

"אמא שלי הייתה משוגעת על כל הראש", מתמצת דיוויד צ'ייס את הולדת הרעיון של סדרת הפשע המופתית "הסופרנוס" בראיון טלוויזיה על סיפור חייו ו-50 שנות קריירה ארוכה ומתפתלת, מעוזר במאי בסרט פורנו רך ועד ליוצר כתסריטאי במאי ומפיק של אחת הסדרות החשובות ביותר בתולדות הטלוויזיה לדורותיה. "אמרתי שאני מוכן להשתתף בסרט תיעודי על 'הסופרנוס' אבל לא חשבתי שהסרט יעסוק בי ובאינספור החוויות והמחשבות שעברתי בחיים.
"במשך שנים אנשים אמרו לי שאני חייב לכתוב משהו על אמי", מפרט צ'ייס, "היא הייתה שנונה, מצחיקה ומטורפת. אשתי, דניס, היתה הראשונה שאמרה לי את זה. בהמשך, התסריטאית רובין גרין אמרה לי, 'תכתוב סדרה על אימא שלך ועל מפיק בטלוויזיה'. שאלתי את עצמי: את מי זה מעניין? אבל אז חשבתי, שאם הגיבור הראשי יהיה נבל מרושע זה עשוי לעבוד".

הסרט, "דיוויד צ'ייס והסופרנוס", נוצר כעת במלאת 25 שנה לסדרה המופתית על ידי הבמאי זוכה האוסקר אלכס גיבני (יוצר "תיקי ביבי", הסרט המדובר על חקירות נתניהו), שגם תפס את תפקיד המראיין כמעריץ מושבע של "הסופרנוס", והצליח להביא נקודת מבט רעננה על גיבורי סדרת הפולחן מנקודת המבט של היוצר.

הנבל היה מאפיונר מהרגע הראשון? תוהה גיבני, וצ'ייס מאשר, "כן, בהתחלה רציתי ללהק את רוברט דה נירו ואן בנקרופט לתפקידים הראשיים, חשבתי שזה יהיה פיצ'ר, סרט. העונה הראשונה של הסדרה גוללה את סיפורו של מאפיונר שהולך לטיפול פסיכולוגי עקב התקפי חרדה, שמצוי בסכסוך עם הדוד שלו, וכאשר הוא מכניס את אימו לבית אבות היא תומכת במלחמת הכנופיות ביניהם וזוממת עם דודו להתנקש בחייו. בעזרת הפסיכולוגית המאפיונר מבין מה קרה לו ובסוף היום הוא חונק את אימו.

"פתאום חשבתי: 'וואו, זה יכול להצליח כסדרת טלוויזיה. הלכנו עם התסריט לכל רשתות השידור: פוקס, ABC, CBS ו-NBC. אף אחד לא היה מעוניין, התסריט מעולה ומצחיק, אמרו לי, אבל אתה נעול על זה שהוא לוקח פרוזק?".

את הסירוב של הממסד הטלוויזיוני צ'ייס לקח לרשת הכבלים HBO שהיתה עוד בחיתוליה. "ב-1985 כשהתחלנו שלושה ערוצים שלטו בטלוויזיה", מספר בסרט כריס אלברכט, יושב ראש הרשת לשעבר. "לא התייחסנו אליהם כאל מתחרים אלא כנקודת התייחסות בהשוואה אלינו, במטרה להיבדל מהם. פיתחנו את הסדרה 'אוז' ואת 'סקס והעיר הגדולה' ואז ב-1997 דיוויד צ'ייס נכנס לתמונה… הוא היה איש טלוויזיה ותיק אבל לא הגיע להישגים".

צ'ייס מספר על ההתקשרות הראשונית, כי מלכתחילה הוא נערך לסירוב נוסף, שהרי הסופרנוס המקורי שלו היה אמור להיות סרט מאפיה שממוקד בטיפול הפסיכולוגי של הבוס, סרט פשע ללא חיסולים. "אז שכתבתי את התסריט וכללתי בעלילה מקרה רצח, כי רצח היה מאז ומתמיד חלק מהנרטיב והתרבות, וזה אכן היכה גלים ב-HBO".
אלברכט מתמצת את התגבשות ההחלטה של HBO: "הכתיבה של צ'ייס הוכיחה שהוא לא חושב כמו תסריטאי טלוויזיה מיושן. השקפת העולם שלו העידה דרך הדמויות שלו, שזה היה המגרש הביתי שלו. החלטנו בקלות רבה לצלם פיילוט".

"סיפורו של מאפיונר שהולך לטיפול פסיכולוגי עקב התקפי חרדה, שמצוי בסכסוך עם הדוד שלו, וכאשר הוא מכניס את אימו לבית אבות היא תומכת במלחמת הכנופיות ביניהם וזוממת עם דודו להתנקש בחייו". ג'יימס גנדולפיני בתפקיד טוני סופרנו

הנשים בחייו של טוני
אחד המוטיבים המעניינים בפרק הראשון של הדוקו הוא הליהוק לתפקידי הנשים בחייו של ראש ארגון הפשע – האמא, האשה והפסיכולוגית.

צ'ייס בחן כ-100 שחקניות לתפקיד ליביה סופרנו, האימא האיטלקיה המשוגעת של טוני, שכזכור היא בת דמותה של אמא שלו. "היות שזה היה מבוסס על אימא שלי ידעתי כמה זה צריך להיות קיצוני", אומר צ'ייס, "ואז הגיעה ננסי מרצ'נד, שהכרתי מהסדרה 'לו גרנט', ברגע שהיא פתחה את הפה זה היה בום, תפור עליה בול".
בראיון על הבחירה בה מספרת מרצ'נד, כי במהלך הקריירה שלה היא שיחקה בעיקר נשים אנינות טעם, "נהניתי לגלם דמות של מרשעת, זה היה חדש בשבילי".

בסרט מתעדים גם את הבחירה לתפקיד של כרמלה סופרנו, אשתו של טוני. תחילה הלכו על השחקנית לוריין בראקו בזכות תפקידה הבלתי נשכח כחלק מחבורת הגנגסטרים בסרט "החברה הטובים" (1990) הקלאסי של מרטין סקורסזה. אלא שבראקו חשקה דווקא בתפקיד האחר, של הפסיכולוגית, ד"ר ג'ניפר מלפי, "כי אני כבר לא אותה אחת מ'החבר'ה הטובים'", היא מתוודה בראיון, "בעצמי עברתי טיפול וד"ר מלפי אתגרה אותי.. חוץ מזה שעד אז אף פעם לא ראינו איטלקייה משכילה על המסך… אני גם חושבת שטוני לא היה מדבר עם פסיכולוגית שהיא לא איטלקייה".

כך, הליהוק של האשה כרמלה התעכב, עד לאחר הליהוק של טוני. באודישן לשחקנית אדי פאלקו היא הקריאה סצינה שבה הם יושבים במסעדה, טוני חושף בפניה שהוא מטופל בפרוזק והיא מגיבה, "או מיי גוד, זה נהדר", תגובה שהלהיבה את צייס וההפקה.
25 שנה אחרי שזכתה בתפקיד הבלתי נשכח, שהפך אותה מודל לנשים של גנגסטרים בכל העולם (הילדים, חינוך, חיי חברה), פאלקו משתפת בסרט: "הבנתי ישר מי היא כרמלה סופרנו והייתי בטוחה שלא ילהקו אותי, כי מנסיוני למדתי שאת צריכה מראה מסוים כדי לשחק אמריקאית ממוצא איטלקי… למחרת התקשרו לבשר לי שקיבלתי את התפקיד, ואז חשבתי שמדובר בהפקה קיקיונית בכלל".

אני טוני סופרנו
מטבע הדברים, בליהוק התפקיד של טוני סופרנו בחנו מספר עצום של שחקנים מלוס אנג'לס ועד ניו יורק.
בשלב מסויים צ'ייס נתקל בדמותו של סטיבן ואן זאנדט כוכב רוקנרול מהלהקה של ברוס ספרינגסטין, ונדלק. "הוא הזכיר לי את אל פצ'ינו", משחזר צ'ייס, "ואמרתי לאשתי הוא חייב להיות בסדרה".
בזכות המראה האיטלקי צ'ייס ייעד לו את התפקיד של טוני אבל כאשר HBO סירבו לתת את התפקיד הראשי למישהו חסר ניסיון במשחק, צ'ייס אמר לו, "או קיי, אכתוב למענך תפקיד מיוחד" וכך זכה ואן זאנדט בתפקיד סילביו דאנטה, יד ימינו של טוני שטרם נבחר.

"יום אחד התקשרו אליי מההפקה", מספר ג'יימס גנדולפיני, "דיוויד צ'ייס רצה שניפגש בשמונה וחצי בבוקר. אמרתי לעצמי, אוי לא, עצם הבחירה שלו להיפגש לארוחת בוקר הרתיעה אותי. צחקנו על המשפחות שלנו ועל האימהות שלנו והלכתי לאודישן. באודישן הראשון עצרתי באמצע ואמרתי: 'לא, זה על הפנים. אם תזמנו אותי פעם נוספת, אעשה את זה אחרת".
צ'ייס כל כך התלהב שהוא הזמין אותו לאודישן נוסף, הפעם אצלו בבית. "הוא הקריא את הסצינה שוב וזה היה מושלם. היה ברור לנו שג'ים הוא טוני סופרנו", משחזר היוצר את רגע הבחירה באגדה.
"לא הבנתי איך דיוויד צ'ייס ידע עליי כל כך הרבה, אחרי זה התברר ששנינו גדלנו במשפחות איטלקיות בניו ג'רזי", אומר גנדולפיני שראיונות עבר עימו משולבים לאורך כל הסרט. "לא היה לי ניסיון בפסיכואנליזה, אבל הסדרה בהחלט הובילה אותי לשם".

"הוא הזכיר לי את אל פצ'ינו", צ'ייס על סילביו דאנטה, יד ימינו של טוני סופרנו

המאפיה בניו ג'רזי
הפיילוט היה מוזר ולא מסחרי, באחת הסצינות להקת ברווזים נוחתת בבריכה של טוני ואז הפסיכולוגית שואלת אותו, "האם הברווזים החישו את אובדן ההכרה שלך? בוא נדבר עליהם, והוא נוטש בזעם את הקליניקה. במהלך צילומי הפיילוט צ'ייס היה במצב רוח קודר, ופלט מדי פעם, "לא יודע מי לעזאזל יצפה בחרא הזה?", למרות שדווקא רעיון הפסיכולוגית הוא זה שקצר בעיתונות ביקורות נלהבות על הסדרה והפך אותה ללהיט.

צ'ייס מתאר בסרט איך ההפקה בחנה את התגובות לפיילוט בקבוצות מיקוד בארבע ערים גדולות ברחבי ארה"ב. בקונטיקט נרשמה לה הצלחה אדירה, עיר עם רוב איטלקי שקרובה למגרש הביתי של הסדרה בניו ג'רזי. "עברו עשרה חודשים עד ש-HBO נתנו אור ירוק", משחזר צ'ייס, "האמת היא שתכננתי לפרוש מהטלוויזיה. הייתי לקראת סוף הקריירה שלי ותכננתי לכתוב תסריטים לקולנוע, בתקווה למכור אותם. כאשר 'הסופרנוס' עלו לשידור הרגשתי שאני מיטלטל בלב ים סוער, שנשא אותי לאי נטוש ויפה עם עצי דקל. הרגשתי שניצלתי ממוות. הגעתי עם רעיון טוב ו- HBO החליטו להמר עליי".

צ'ייס מסביר גם את הפילוסופיה החברתית שמאחורי סדרת הפשע שלו. "התייחסתי לאמריקה מתוך תחושה שמצבנו הולך ומתדרדר. שהכול תלוי בכסף והכל עומד למכירה. הקטע האירוני היה שהאמריקאים הפכו לעם כל כך חומרני ומרוכז בעצמו, שאפילו בוס במאפיה נגעל מזה. כל העניין בסדרה הוא החלום האמריקאי וחלום הבלהות האמריקאי. הסדרה עסקה במוות, בכסף ובקשר ביניהם. שיקוף של הקפיטליזם בכל מובנה של המילה. וכל זה שודר בטלוויזיה, אמצעי המכירות מספר אחד של הקפיטליזם – דווקא אצלנו ב-HBO אין פרסומות".

במאי הצילום של הסדרה, אליק סחרוב, מתאר איך נבחרה השפה בימים שבהם מסך הקולנוע עדיין שלט. "לא רציתי צילום טלוויזיוני, זה הכי משעמם בעולם. דיברנו על ברטולוצ'י, על קופולה, על הסנדק כמובן, על מרטין סקורסזה ועל רומן פולנסקי, הסרט צ'יינה טאון דיבר בשפה הכי קרובה לשפה שבה רצינו לדבר ב'הסופרנוס'".

"לא חשבתי שהסרט יעסוק בי ובחוויות שעברתי בחיים", דייויד צ'ייס לאלכס גיבני יוצר הסרט "תיקי ביבי"

את הבחירה בלוקיישנים של ניו ג'רזי צ'ייס מנמק בכך שהכיר אותם מילדותו. "השילוב של תעשייה כבדה בטבע הפראי אורבני הגדול בעולם הקסים אותי. מרטין סקורסזה לא אהב את הסדרה, הוא לא הבין את הנוף, כי עד אז סרטי גנגסטרים צולמו בעיקר במנהטן או ברוקלין, אבל אני ידעתי שהמאפיה פועלת גם בניו ג'רזי. הכרתי ילדים שההורים שלהם היו סוכני הימורים כבדים ומלווים בריבית. זה שיווה לסדרה מראה שונה ותרבות ייחודית. טוני וכרמלה התגוררו בפרבר. איש משפחה עם ילדים שמנהל חיים רגילים אבל עובד במאפיה".

גם השחקנים החלו להתלהב מהסדרה. "אחרי שהתחלנו לצלם את העונה הראשונה וראינו את התסריטים להמשך נדהמתי לגלות כמה היא גאונית", מעבירה אחת השחקניות בסדרה מסר למפיקים שמרנים, "עד הסופרנוס סוד ההצלחה של סדרות משטרתיות היה נעוץ בעובדה שבסוף הפרק הפושע נזרק לכלא, העולם חוזר לסדרו ונעשה צדק, דיוויד צ'ייס דגל בעולם הפוך".

מהסצינה הבלתי נשכחת, שבה טוני חונק למוות עד תביעה שהסתתר אי שם אפילו HBO נרתעו כבר. "אמרו לי יצרת את אחת הדמויות הדינמיות ביותר בתולדות הטלוויזיה ועכשיו אתה עומד להרוס הכול, רק כי טוני חונק את השטינקר ועלול לצאת כטיפוס שהצופים לא יזדהו איתו. אבל התעקשתי עליה וניצחתי", מסביר צ'ייס.

העונה הראשונה צולמה בקיץ 1998 ועלתה בינואר 1999. צוות הסדרה הרגיש שיצר סדרה ממש טובה ויוצאת דופן, אבל החשש הגדול שריחף ממעל היה האם הצופים בבית יראו את הסדרה חרף האלימות, הקללות והעירום? האם יש לזה מקום בטלוויזיה? האם הצופים יוכלו להתרגל לסדרה שונה לגמרי מכל מה שהם ראו עד עכשיו?

בכתבה הבאה:
תסמונת העונה הראשונה של "הסופרנוס"
הקושי להתמודד עם ההצלחה והקפריזות של גנדולפיני
הלוויה ופרידה

"דיוויד צ'ייס והסופרנוס". WISE GUY: DAVID CHASE AND THE SOPRANOS"
שני פרקים (74 דקות).
HOT VOD; yes דוקו HBO, yesVOD, STING +; סלקום TV

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *