תקציב עיריית ת"א: הדרה של אוכלוסיות מוחלשות מדרום העיר ויותר קורקינטים

שתף כתבה עם חברים

חברת המועצה שולה קשת מוחה על המשך הג'נטריפיקציה האלימה: הזרמת תקציבי ענק לפיתוח דרום העיר במטרה למשוך טייקונים וסתם עשירים למיזמים מפוארים ודחיקה החוצה של אוכלוסיות מוחלשות

"ב-1998 עת נכנסתי לתפקיד ראש העירייה עמד התקציב העירוני על 2.6 מיליארד". חולדאי (צילום ארכיון)

סערה בישיבת מועצת עיריית תל אביב שבה הוצג ואושר תקציב העירייה לשנת 2023 אשר באה עלינו לטובה (26 בדצמבר).
מדובר בשנת בחירות לרשויות המקומיות שייערכו בחודש אוקטובר 2023, וחברי המועצה מכל הצדדים כבר משחיזים סכינים לנוכח סעיפי התקציב שיעמוד על 10.3 מיליארד שקלים.

בהודעת דובר העירייה שנשלחה לעיתונות נאמר בין היתר: "אושר תקציב עיריית תל אביב-יפו לשנת 2023 – גידול של 2.6 מיליארד שקל. כמעט 50% מתקציב העירייה הכולל מיועד לתחומי חינוך, רווחה וקהילה, עם דגש מיוחד על פיתוח דרום העיר ויפו. נזכיר כי, תעריף הארנונה הממוצע למגורים בתל אביב-יפו לשנת 2023 הינו מהנמוכים מבין הערים הגדולות, ובכל זאת, ההשקעה התקציבית בכל תושב ותושבת הינה מהגבוהות ביותר. השקעה חסרת תקדים בכל תלמידה ותלמיד בעיר בפער מכל עיר אחרת…
"בתכנון לשנת 2023 המשך יישום תכנית הוזלת יוקר המחיה, טיפוח וקידום עסקים מקומיים, המשך פתיחת והרחבת בתי ספר ומרכזים קהילתיים חדשים, השקעה בצמצום המחסור בצוותי החינוך חיזוק שכונות דרום העיר ויפו, קידום תחבורה ציבורית שיתופית ואלטרנטיבית כחלופה לרכב פרטי".
עוד נטען בהודעת הדוברות, כי הצעת תקציב הפיתוח לשנת 2023 מסתכמת בכ- 3.3 מיליארד שקל, לעומת 1.9 מיליארד אשתקד.

ראש העירייה רון חולדאי אמר בפתח הישיבה: "התקציב המונח לפניכם הינו חסר תקדים בקנה מידה לאומי.. על מנת לסבר את עיניכם, בשנת 1998, עת נכנסתי לתפקיד ראש העירייה עמד התקציב העירוני על סכום של 2.6 מיליארד והתב"ר (תקציב בלתי רגיל)  220 מיליון שקל.. בזכות חוסננו אנו משקיעים באיכות החיים של כל התושבים בעיר.. בזכות החוסן הכלכלי שלנו אנו יוזמים, מובילים ומקדמים אינספור פרויקטים לשיפור התשתיות העירוניות, להפעלת מערך 'נעים בסופ"ש.. נמשיך להגביר את האכיפה על הכלים הדו גלגליים כדי להחזיר את הביטחון להולכי הרגל.. אנו נמשיך להוביל פרויקטים לדיור בר השגה. נכון להיום מאוכלסות בעיר מאות יחידות דיור בהישג.. אני סבור שמדובר בתקציב שהוא ראוי בהחלט ומהווה מקור גאווה לנו משרתי הציבור. אני מציע לאשרו ברוב קולות ובגאווה".

חברי האופוזיציה שולה קשת, מוריה שלומות ואמיר בדרן מסיעת "אנחנו העיר" מתחו ביקורת על דבריו של חולדאי, ללא הועיל כמובן.
"תקציב העירייה לשנת 2023 גדול בלמעלה ממיליארד שקל מתקציב 2022, ולכן מצער אותי השנה אפילו יותר לעיין ולראות כיצד סדר העדיפויות של העירייה לא משתנה בתחומים כל כך מהותיים לחייהם של תושבות ותושבי העיר", אמרה שולה קשת, ("אנחנו העיר"). "העירייה ממשיכה באותה מדיניות ניאו ליברלית שפוגעת באוכלוסיות מוחלשות, שנותנת לעשירים ולוקחת מהעניים, שדוחקת את הצעירים והקשישים החוצה מהעיר.

"גם בתחום הדיור אנחנו רואות את המשך עידוד הג'נטריפיקציה האלימה (חילופי האוכלוסין), את חוסר המענה לאוכלוסיות שנדחקות החוצה מהעיר… העירייה משקיעה סכום עצום לפינוי תושבים מהבתים שלהם ללא דאגה להם לדיור חליפי או לפיצוי כלכלי.. כולם מזכירים את דרום תל אביב ויפו, ויש מילים באמת יפות על דרום העיר בתקציב העירייה.. אבל מה אנחנו רואות בפועל בסעיפי התקציב שנוגעים לדרום העיר? שהבעיות המהותיות ביותר לא רק שנשמרות, אלא אף מתגברות: תקציבי עתק על פרויקטים למגורי יוקרה בדרום תל אביב וביפו, שאף אחד מהם לא ישרת את האוכלוסייה הילידית והקהילות המוחלשות. הם נועדו לדחוק את האוכלוסיות הללו ולהביא במקומן אוכלוסייה חזקה", זעקה קשת.

חברת המועצה שולה קשת באחת מישיבות מועצת העיר

הו! הקורקינטים
אחד הנושאים המרכזיים שעוררו מחלוקת היה הרחבת השימוש בקורקינטים החשמליים באמצעות סבסוד המיזם על כל תחלואיו.
"אין מחלוקת כי העיר תל אביב-יפו שרויה במשבר תחבורתי", אמרה קשת לחברי המועצה, "אבל במסגרת תמיכת העירייה בחברות השכרת הקורקינטים הקצתה העירייה חינם אין כסף שטחים ציבוריים לחניית כלים אלו על חשבון המרחב הציבורי, פעמים רבות על חשבון שטחי מדרכה. העירייה פטרה את חברות ההשכרה של הקורקינטים מהליך מסודר של רישוי עסקים, ומאפשרת להן לפעול כמעט ללא כללים מחייבים.
"העירייה מעלימה עין מבתי עסק הטוענים קורקינטים באופן פיראטי, ואינה מחלקת קנסות למובילי הקורקינטים, הנוסעים ברחבי העיר ב'ריקשות' לא מוסדרות. מדי יום עסוקים פקחי העירייה במרדף חסר תוחלת אחרי המשתמשים הזריזים, מרדף עקר, שנועד לייצר רעש וצלצולים בתקשורת. באותו זמן העירייה ממאנת להשתמש במצלמות הפרוסות ברחבי העיר כדי לקנוס את חברות ההשכרה עצמן".

קשת טענה בלהט את מה שחשים רבים מאוד בעיר, תושביה ואורחיה, "מדיניות העירייה פוגעת קשות גם באלו שאינם רוצים להשתמש בקורקינט, הולכי הרגל: קשישים שנמנעים מהליכה ברגל כי הם מפחדים ללכת על המדרכה, הורים שעסוקים בלהשגיח ללא הפסקה על ילדיהם.. הם אול לא ייספרו בסטטיסטיקה כנפגעים אבל צריך להוסיף אותם כנפגעי הקורקינטים… הכאוס שיוצרים הקורקינטים פוגע בבסיס החוויה העירונית – ההליכה ברגל.
"אדוני ראש העירייה, לא מספיק לחלק 'כרטיסים צהובים' בתקשורת, הגיע הזמן למעשים… כדי להילחם בתופעת הקורקינטים נדרשות פעולות אמיצות שמעזות להתמודד עם התאגידים שמאחורי אותן חברות".

בתגובה לדברים של קשת הציע חולדאי להעביר את הדיון לוועדת התחבורה, במקום שהדיון יעלה בישיבת המועצה על התקציב.
קשת קיבלה את הפשרה והנושא הועבר לוועדת התחבורה.

בעירייה מודעים לנזקי הקורקינטים אבל ממשיכים לעודד את הרחבת השימוש בהם (כרזה מעיריית ת"א על השימוש בקורקינטים)
השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *