אושרו קנסות גבוהים להפרות ברכיבה על אופניים חשמליים וקורקינטים

שתף כתבה עם חברים

הקנסות להפרות באופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים, סגוואי והוברבורד יוגדלו ויורחבו מאפס למאות ואלפי שקלים

דיון בעניין קנסות (דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה (13 יוני) קנס של 1,000 שקלים על רכיבה ללא קסדה והאחדה של הקנסות בגין עבירות בשימוש בכלים החשמליים. בשבוע הבא הוועדה תדון האם להרחיב את הסמכות לפקחים העירוניים כדי להגביר את האכיפה.
במהלך הדיון החליטה הוועדה לבצע שינויים בצו, שיכנס לתוקף בעוד כחודש. בהתאם לכך נקבעו קנסות לעבירות בדבר שימוש באופניים, חשמליים, קורקינטים חשמליים, סגוואי והוברבורד, בהם קנס של 1,000 שקלים לרוכבים מתחת לגיל 16, 1,000 שקלים על רכיבה ללא קסדה ו-1,000 שקלים על שימוש בכלי לא תקני (כיום הקנס הוא 250 שקל).

בנוסף נקבע כי רוכבים מעל גיל 16 שירכבו ללא הכשרה מתאימה צפויים לקנס של 750 שקלים. עוד אושר להחיל את הקנס הקיים היום על רכיבה על אופניים חשמליים לא תקניים, בסך 250 שקלים, גם על הכלים החשמליים הנוספים. בנוסף נקבע קנס של 250 שקלים על חסימת חניה ו-1,000 שקלים על חסימת חניית נכה.

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), שמילא את מקומו של היו"ר, הזכיר כי מדובר בדיון שהוא המשכו של הדיון אותו ניהל בשבוע שעבר, ואמר כי הצו חשוב ובא לעשות סדר ואחידות באכיפה אל מול שלל הכלים החשמליים. הוא הוסיף כי בשבוע הבא צפויות להגיע התקנות שיאפשרו להרחיב את סמכויות האכיפה של הפקחים העירוניים בנושא, כך שגם האכיפה תוגבר. "הצו עושה סדר ואחידות באכיפה מול הכלים החשמליים – ובקרוב יושלם המהלך עם הרחבת סמכויות האכיפה של הפקחים".

ח"כ איתן גינזבורג בועדה (דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) ביקש לשלוח תנחומים למשפחתו של השוטר עמיחי כרמלי, ואמר כי אין ספק שהמגיפה של תאונות הדרכים לא מספיקה לגבות קורבנות, וגובה מחירים כבדים במיוחד בחברה הערבית. הוא הוסיף כי אין ספק שצריך הרתעה, אבל צריך גם להשקיע בחינוך ולהתחיל מבית הספר.

כאמור, במהלך הדיון אישרה הוועדה תיקונים לצו. במסגרתם הוחלט שלא להטיל קנס על מי שירכב ללא מחזיר אור על הקסדה. ח"כ גינזבורג הסביר כי התקנה הזו אינה ברורה מספיק ועלולה להכשיל את הציבור. בנוסף הוחלט כי הקנס על חסימת מקום חניה יעמוד על 250 שקלים והקנס על חסימת חניית נכה על 1,000 שקלים.

באשר לבקשה להעלות את הקנס על שימוש בסלולרי בנהיגה מ-1,000 ל-1,500 שקלים אמר גינזבורג כי הוועדה לא קיבלה נתונים באשר לאפקטיביות המהלך. ראש תחום ייעוץ וחקיקה במשטרה, סימונה זילבר, התייחסה לכך ואמרה כי אין ביסוס מחקרי שהמשטרה יכולה להציג שמעיד שהעלאת הקנס מונעת עבירות.

אופניים וקורקינט חשמליים בתל אביב (צילום ארכיון להמחשה: הדס פרוש, פלאש 90)

ראש מדור תעבורה באגף התנועה, גיא לוי, הוסיף עם זאת כי מדובר באחת העבירות המסוכנות ביותר ועל כך אין עוררין. הוא הדגיש כי המשטרה סבורה שצריך להעלות את הקנס ושהדבר ירתיע. ח"כ גינזבורג הוסיף בהקשר זה כי "חשבנו שבעת הזו, לנוכח היעדר מחקרים שמראים אפקטיביות בהעלאת הקנס, לא ראינו ביסוס להצדקת עמדת הממשלה", וציין כי במקביל צריך לעדכן את העבירה האוסרת דיברו בזמן נהיגה ולהתאימה להתקדמות הטכנולוגית.

כאמור, בתום הדיון אושרו התקנות בתמיכת ח"כ גינזבורג וח"כ טטיאנה מזרסקי, בעוד ח"כ סעדי התנגד. בשבוע הבא כאמור יגיעו לוועדה התקנות שיאפשרו הרחבת סמכויות האכיפה של הפקחים העירוניים. כיום לפקח העירוני יש סמכות לתת דו"ח לרוכב אופניים חשמליים בגין רכיבה על המדרכה בלבד. בין הדברים שיידונו הם הרחבת סמכות הפקח לתת דוחות כגון בגין רכיבה ללא קסדה, רכיבה באור אדום ורכיבה נגד כיוון התנועה.

בהמשך לכך, אומר ד"ר ארז קיטה, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לאתר "פוסטה" כי מדובר בהחלטה מאוד חשובה. "בסוף שמטפלים בבטיחות צריך לטפל בצעד של כלים. אחד מהם זו החמרת הענישה".

ארז קיטה (צילום: סמדר כפרי)

מה לגבי אכיפה?
"זה נכון שכדי להחמיר ענישה צריך להגביר אכיפה. בשבוע הבא אמור להיות דיון להעביר סמכויות לפקחים עירוניים. כיום פקח עירוני יכול לתת דו"ח רק בגין רכיבה על מדרכה. נתינת סמכות לפקחים עירוניים תגביר את האכיפה".

האם יש צעדים נוספים שצריך לעשות?
"צריך לעשות שימוש במגוון כלים מהחמרת הענישה, הגברת האכיפה, טיפול בתשתיות של הפרדה של שבילי אופניים וכמובן חינוך והסברה. ברגע שמטפלים בארבעת התחומים הללו פותרים את הבעיה".

השארת תגובה

תגובה אחת על “אושרו קנסות גבוהים להפרות ברכיבה על אופניים חשמליים וקורקינטים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *