
ועדת הכלכלה בכנסת אישרה את הצו להרחבת סמכויות הפקחים העירוניים, שמטרתו להרחיב את סמכויות האכיפה כלפי משתמשי כלי רכב דו-גלגליים, בדגש על כלים חשמליים (20 יוני). ואולם, בדיקה של עמותת "אור ירוק" למאבק בתאונות הדרכים מעלה, כי ברשויות מקומיות רבות כלל לא הכשירו פקחים באכיפה בתחום זה, וישנן אף רשויות שבהן לא מעוניינים לבצע את האכיפה.
בעמותה מדגישים את ההבדל בין הסמכה לבין הכשרה. רוצים לומר: פקח שבמסגרת הרחבת הצו הוסמך לאכוף את העבירות המדוברות, לא יוכל לעשות זאת במידה ולא עבר הכשרה בנושא.
בעקבות אישור הרחבת הצו, הפקחים העירוניים יוסמכו לאכוף את העבירות הבאות:
אי חבישת קסדה.
איסור על רכיבה בכלים חשמליים מתחת לגיל 16 או ללא אישור הכשרה (אישור הנדרש למי שאין רישיון נהיגה).
איסור הרכבה.
איסור שימוש באוזניות או מכשיר נייד בעת רכיבה על מדרכות שבילי אופניים, שבילי הולכי רגל ומעברי חצייה.
כמו-כן, לפקחים תינתן סמכות לאכוף עבירת אי ציות של רוכבי אופניים עם מנוע עזר ורוכבי קורקינט חשמלי לתמרור המסמן רכיבה בניגוד לכיוון המסומן בחץ, בעת רכיבה בשביל אופניים.
זאת ועוד, סמכויות הפקחים הורחבו כך שיוכלו לבצע אכיפה נגד רוכבי אופנועים בכל שביל המסומן כמיועד להולכי רגל ובמעברי חצייה, ולא רק במדרכות או אף בנתיב המסומן כמיועד לאופניים כפי שהם מוסמכים כיום.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי, התייחסה לאישור הצו: "צעד חשוב שנועד להבטיח את בטיחות ושלום כלל משתמשות ומשתמשי הדרך ולצמצם משמעותית את תאונות הדרכים. לכלים הקלים הרבה יתרונות: הם אלטרנטיבה יעילה וזולה לרכב הפרטי, מסייעים בהפחתת הגודש בכבישים, מאפשרים קישוריות גבוהה יותר בין אמצעי התחבורה השונים והם נוחים וזמינים. יחד עם זאת, כדי שנוכל לשמור על חיי כל משתמשות ומשתמשי הדרך ושהשימוש בכלים האלה יהיה בטוח – יש צורך ביצירת כלי אכיפה אפקטיביים, כמו זה שקידמנו היום. אני קוראת לציבור לנסוע בזהירות ותוך הקפדה על כללי הבטיחות, כדי שכולנו נוכל להגיע ליעד שלנו בשלום. נסיעה טובה ובטוחה".
השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב: "צו הרחבת הסמכויות הוא שלב נוסף במאבק שלנו בתאונות הדרכים. התאונות בהן מעורבים רכבים חשמליים דו-גלגליים הפכו להיות נגע המוביל לנפגעים, וזה מצב שאסור לנו להשלים איתו. המחויבות שלנו היא להיאבק במי שמרשים לעצמם לפרוע חוק ולסכן את הסביבה, מבלי להבין שהכלים החשמליים הדו-גלגליים עלולים להיות קטלניים אם לא משתמשים בהם כראוי".
מנכ"ל עמותת "אור ירוק", יניב יעקב, מברך מצד אחד על הרחבת הצו. בשיחה עם אתר "פוסטה" אמר יעקב: "אנחנו רואים התגייסות של המערכת שעומדת על שני רגליים. יש גם את העלאת הקנסות ומהלך אכיפתי שמרחיב את סמכויות הפקחים ונותן להם להיות כוח עזר יותר טוב למשטרה, לה אין משאבים לטפל בנושא".
עם זאת מוסיף יעקב: "חשוב שהמהלך יהיה מערכתי שרואה את הכול. כלומר, צריך לשאול: האם באמת יהיה מי שיאכוף בשטח? האם ראשי רשויות יכשירו יותר פקחים וינחו אותם לבצע את האכיפה הזו? הבעיה המרכזית היא זו: צריך שהמהלך ייושם בשטח".
"עשינו בדיקה ויש ראשי רשויות שאומרים שעדיין לא הוכשרו פקחים", מגלה יעקב, "יש רשויות ששם לא רוצים להתעמת עם האזרחים, ולכן מתוך בחירה הן לא אוכפות. יש רשויות שמפנות את הפקחים לטפל בעבירות אחרות, יש רשויות שאומרות שזה יותר מדי התעסקות, כי הכשרת פקח דורשת הכשרה ייעודית, בעוד שהסמכה היא צעד טכני. לא כל פקח עירוני יכול לאכוף עבירות של כלים חשמליים, אלא רק פקחים שעברו הכשרה והסמכה. לכן יש בעיה כללית בנושא".

יעקב מוסיף ביקורת: "בינתיים אנחנו רואים את המדינה באה עם מקל, ואני אומר שהמדינה צריכה לספק לרוכבים תשתית בטיחותית, אזורי רכיבה בטיחותיים שהם שבילי אופניים שיגנו על הרוכבים וגם על הולכי הרגל. המצב כיום היא שרוכבי אופניים רוכבים על המדרכה כי הם חוששים להידרס. הבעיה של המדינה שהיא תמיד צעד או שניים אחרי הטכנולוגיה ואחרי מה שקורה בשטח. המדינה מלכתחילה לא נערכה לכלים החשמליים. עד לפני כמה שנים היה מותר לרכב על אופניים חשמליים גם מתחת לגיל 16 והיה מותר לרכב על המדרכות. המדינה רודפת אחרי מה שקורה בשטח במקום להוביל את זה".
מדוע בעצם זה כך?
"זה מחדל מתמשך של הטיפול ברשויות. אנחנו באור ירוק התרענו ורק לאחר שעלו מספר הנפגעים נזכרו לטפל. כיום מטפלים וזה מבורך. אבל צריך לעשות תשתיות בטיחות, צריך לדאוג לפקחים. נתנו להם סמכויות אבל זה לא אומר שתהיה אכיפה. היקף השימוש בכלים הללו יגדל. כיום משתמשים כחצי מיליון וזה רק יעלה. כל המדינה בפקקים, אין מענה והציבור מדבר ברגליים. יש לכלים גם יתרון בכך שהם לא מזהמים, אבל למדינה יש אחריות לספק את התשתית הראויה כדי שהרוכבים ומשתמשי הדרך יוכלו להשתמש בכלים באופן בטוח".









