הקשר הערבי של נתיבי איילון

שתף כתבה עם חברים

קובלנה פלילית: החברה הממשלתית בונה מחלף גדול בצפון העיר לוד אבל כדי להימנע מעימות עם תושבי השכונה הערבית הורו מנהליה לפלוש לשטח פרטי של אחרים ולסלול בו כביש מוצא אלטרנטיבי

netivey ayalon lod
שרטוט נתיבי איילון במפת לוד

קובלנה פלילית פרטית יוצאת דופן הוגשה לאחרונה בבית משפט השלום בראשון לציון נגד חברת נתיבי איילון ומנהליה. לפי הקובלנה, חברת הענק הממשלתית אשר מקימה וסוללת מחלף גדול באזור התעשייה הצפוני שחוסם את היציאה והכניסה לשכונה הערבית הגדולה זיתן, פלשה לשטחים פרטיים סמוכים על מנת לסלול בהם כביש יציאה מהשכונה. 

הקובלנה הוגשה על ידי הקובלים אליהו חדד, ציון חדד ורסולי סעד, באמצעות עו"ד ירון דוד נגד החברה ונגד בעלי תפקידים בה: מנכ"ל החברה לשעבר אבי חודין, מנכ"ל החברה בהווה איתמר בן מאיר, ראש מינהל התכנון בחברה דורון אדרי, ראש מינהל ביצוע בחברה דן ארי. התביעה הוגשה גם נגד הקבלן הפרטי ארז רובינשטיין אשר נטען כי היה אחראי בפועל לניהול הפרויקט.

הבוקר (13 נובמבר) צפוי בית המשפט לדון בקובלנה. לטענת הקובלים, נתיבי איילון ומנהליה פלשו לשטחי מקרקרעין פרטיים וסללו בהם כביש לאורך עשרות מטרים, ללא רשות בעלי הקרקע וללא היתר כדין.

ברקע הדברים אפשר לספר כי בעבר, הקובל חדד אשר אחיו אמיל היה סגן ראש העירייה ומחזיק תיק ההנדסה בה, הועמד לדין פלילי על כך שבנה ללא היתר בשטח החקלאי המדובר מבנים אשר הושכרו לחברת הרכב אוויס. כיום, טוענים מקורביו, רשויות האכיפה לא פועלים נגד הפולשים מהחברה הממשלתית, ומשכך התבקשה הגשת קובלנה פלילית במקביל לתביעה אזרחית שתוגש. 

"מעשי הנאשמים מהווים התנהגות עבריינית, בריונית, המונעת בעיקרה מבצע כסף, אגב ניצול יתרון כלכלי ומעמדי", נטען בקובלנה. "חברת נתיבי איילון נשאה בסיכון לפיו הפרויקט כולו, בשווי מאות מליוני שקלים, ייעצר אם לא תפרוץ הדרך הזו כדרך חלופית".

אחת הטענות נגד נתיבי איילון היא, שהחברה נמנעה מעימות עם תושבי השכונה הערבים וכדי לפייס את דעתם ולא לסלול כביש יציאה חדש על שטח ציבורי התפוס על ידי כמה משפחות מהשכונה, פלשה החברה לשטח הפרטי של חדד ושותפיו. 

od david yaron 150 150     
 עו"ד ירון דוד    

מגישי הקבלנה נמנעו מאזכור העימות שנמנע עם תושבי השכונה הערבית, והסתפקו בתיאור הפלישה. לפי הקובלנה, החל משנת 2011 עד לאפריל 2016 הנאשמים יזמו, תכננו, אישרו וסללו במזיד ושלא כדין, כביש דו מסלולי, העובר כולו לאורך מגרש בשטח של כ-50 דונם באיזור התעשייה הצפוני בלוד אשר הקובלים טוענים כי הם המחזיקים החוקיים בו. 

על מנת לעשות כן, נטען, חברת נתיבי איילון פרצה חומת בטון שהקיפה את המגרש הפרטי והרסה אותה בשני מוקדים, ללא הסכמת הקובלים בעלי הזכויות, ללא רשות וללא היתר בנייה כדין. "בכך אף הפכו את המגרש לשטח הפקר הפתוח לציבור כולו, נזק שלא ניתן לתקנו עוד, אלא באמצעות פירוק הדרך ובנייתה מחדש של החומה", נכתב בקובלנה.

עוד נטען, כי פעולה זו של החברה היא בגדר הסגת גבול ופגיעה בנכס ולכן מהווה עבירה. "גם לאחר שהוזהרו הנאשמים כי מעשיהם אינם מהווים אך פגיעה בקניין המאשימים, אלא אף מעשים פליליים של ממש, נמנעו הנאשמים ביודעין להסיר את אחיזתם והחזקתם במקום באמצעות הכביש, או לתקן מעשיהם, על ידי החזרת המצב לקדמותו", נכתב בקובלנה.

כמו כן מתואר, כי לאחר המקרה הוגשה תביעה אזרחית נגד חלק מהנאשמים בקובלנה, אלא שכדרכן של תביעות אזרחיות היא לא קידמה את מצב העניינים באופן משמעותי. "ביום הגשת הקובלנה הדרך עודנה סלולה ברובה, מקורצפת בחלקה, אך עומדת על תילה, לרבות הפריצות בחומה, ומשמשת דרך ציבורית, כביום פריצתה וסלילתה", נטען. בקובלנה הודגש כי התנהלות זו מהווה "עבירה נמשכת כל עוד לא הוסר הכביש על מלוא רבדיו והמצב לא הוחזר לקדמותו".

ברקע לדברים אומרים בחברת נתיבי איילון, כי לאחרונה היו כמה הליכים אזרחיים שיזמו הקובלים ובהם לא נתקבלה עמדתם, הגם שחלקם עדיין נמשכים ובחלקם גם נקבעו הוצאות לטובת החברת הממשלתית.

תגובת החברה: "מדובר בתביעת סרק טורדנית, משוללת כל בסיס עובדתי ו/או משפטי לתביעה. בצר להם, מנסים כעת המתלוננים את מזלם בקובלנה פלילית פרטית שכל מטרתה הינה להפעיל לחץ לא לגיטימי על נושאי משרה בחברה הממלאים תפקיד ציבורי חשוב. החברה רואה בחומרה רבה את השימוש לרעה בהליכים המשפטיים והיא תדע להגיב לכך באופן הולם בבוא העת".

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *