אוטותל העלתה קמפיין בפייסבוק וספגה אלפי תגובות זועמות במקום לייקים

שתף כתבה עם חברים

מנהלי הקמפיין של החברה העירונית להשכרת מכוניות בתל אביב מחקו תגובות שליליות עד שהתייאשו

autotel4
הבייבי שלו. ראש העיר חולדאי ברכב של "אוטותל" (צילום: יח"צ)

הקמפיין של עיריית תל אביב והזכיין הפרטי לקידום פרויקט "אוטותל" לתחבורה שיתופית בעיר עלה לדף הפייסבוק של החברה, אולם לצד לייקים ושיתופים כמצופה, הוא עורר דווקא תגובות נגד וביקורות שליליות של בעלי רכבים כעוסים, ברשתות החברתיות וגם בעמוד הפייסבוק של אוטותל.

תושבים רבים טוענים שלמרות הכוונות החיוביות, המיזם להשכרת רכבים לנסיעות קצרות בעיר רק מגביר את עומסי התנועה – ובעיקר את מצוקת החניה בעיר שתושביה נואשים מלמצוא מקומות להחנות בהם את רכבם. תגובות מחאה בדף הפרסומי של אוטותל נמחקות לעתים קרובות על ידי עורכי הדף.

"מערך שיתוף כלי הרכב אוטותל הינו חלק מהמאמצים לקדם פתרונות תחבורה אלטרנטיביים", מסביר הקמפיין הפרסומי, "הפתרונות עתידים לספק מענה תחבורתי, שיאפשר לתושבים לוותר על רכבם הפרטי".

מערך אוטותל מאפשר למנויים לאסוף רכב מנקודה אחת בעיר ולהחזירו לנקודה אחרת במודל של השכרת רכבים לפי דקה. ברחבי העיר פזורים כ-220 רכבים ו-440 מקומות חניה מסומנים שהוסדרו עבורם. עם זאת, את רכבי אוטותל ניתן להחנות לא רק במקומות הייעודיים, אלא בכל מקום חניה חוקי כחול-לבן. מאפיין זה מעורר את עיקר המחאה.

מדובר בפרויקט שהוא ה"בייבי" של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, ובמכרז להפעלתו זכתה חברת Car2Go, שמציעה מודל דומה כבר לא מעט שנים, של השכרת רכב לפי זמן וקילומטראז' במרחב הבינעירוני. הפרויקט פעיל החל מיולי ומסובסד על ידי העירייה. בראיונות לתקשורת אמר חולדאי, כי "המצב שכל אדם יכול להחזיק במכונית משלו ולנסוע בה ליעדו כבר אינו אפשרי, וצריך להפעיל אלטרנטיבות לניידות באמצעי תחבורה אחרים". העירייה התחייבה לממן את המיזם ב-10 מיליון שקל בשנה למשך 10 שנים.

לכאורה, היתרונות ברורים: הרבה יותר זול מאחזקת רכב, ולטווח הרחוק מעודד הפחתת השימוש ברכב פרטי, הקלת העומס בפקקים והפחתת זיהום, ברמה הציבורית. אבל בפועל, בזמן הנוכחי ובאופן בו מיושם הפרויקט, יתרונותיו מתגמדים ובולטים חסרונותיו.

אינספור פוסטים זועמים כבר נכתבו ברשת. הטענה העיקרית היא שהפרויקט גזל מאות רבות של מקומות חניה מהציבור, כולל מקומות שנותרו מסומנים כחול-לבן אך נתפסים על ידי רכבי אוטותל, בעוד שחניות ייעודיות שסומנו עבור רכבי החברה נשארות ריקות, ולמשתמשים אין תמריץ מיוחד להחנות דוקא בהם. בנוסף, עד שהשירות יוריד מכוניות מהכביש, בינתיים הוא רק מוסיף לעומס בעיר הפקוקה תמיד והתועלות מוגבלות מאוד. העלות קרובה לנסיעה במונית ועד לחתימת הסכמים בין הזכיין לערים נוספות – לא ניתן לנסוע אפילו במרחב המטרופוליטני.

autotel

"מקסימום חלופה למונית"

הנה כמה תגובות ביקורתיות מייצגות שנכתבו בדף "אוטותל" ברשת בימים האחרונים. מגיב אחד כתב: "גנבי חניות נמאסתם! גם אחרי שהפיילוט נגמר אתם ממשיכים להשתלט על שטחי חניה בעיר". מגיב אחר כתב בציניות: "התעוררת מאוחר להזיז את האוטו לפני שהפקח מגיע, כי כל החניות תפוסות ואוטותל גנבו כמה מאות? אז תשלם עוד דו"ח חניה, אז מה? העיקר שיש לנו פרוייקט מיותר על חשבון משלם המסים, 100 מליון ש"ח לא הולכים ברגל. אני מוחה על זה שגנבו לנו מאה מליון לטובת מיזם של חברה פרטית".

אנשי אוטותל ענו לכותב: "זהו לא מיזם של חברה פרטית. זה מיזם של עיריית תל-אביב-יפו שמופעל בעזרת חברה פרטית שקיבלה את הפעלת השירות בעזרת מכרז חוקי. הכסף לא נגנב מאף אחד. זהו סכום שנפרס על פני 10 שנים וחשוב לזכור שכספי המסים משמשים למגוון שירותים שונים. העירייה מאזנת בין הצרכים של כלל התושבים. לא תמיד כל השירותים מתאימים לכל האנשים. אנחנו מאמינים שפיתוח תחבורה שיתופית יכולה לשפר את איכות החיים של כולנו ולא רק של המשתמשים בשירות".

מגיבה כתבה: "שום תמרון יחסי ציבור לא משנה את העובדה שהמיזם הזה הוא גזל כספי ושטחי ציבור לטובת חברה מסחרית פרטית". אחר מחה: "הרעיון והביצוע לא מוצלחים ולא בדיוק תורמים לסביבה. בסופו של יום מדובר במאות כלי רכב רגילים ומזהמים ו'פתרון' שלא מהווה שום תחליף לרכב פרטי, מקסימום חלופה למונית".

עוד תגובה: "העומסים הגדולים הם בכבישים הבינעירוניים. אתם לא פועלים שם. וגם אם כן – אתם לא מערכת הסעה להמונים. זה מה שנחוץ. בעיר עצמה אתם מוסיפים עומסי תנועה…". ועוד אחת: "זאת באמת הייתה יכולה להיות יוזמה מבורכת אם המחיר היה הגיוני… כרגע זה סתם מיזם עסקי שבא לעשות כסף ולא באמת לדאוג לרווחת התושבים".

lehavi metal
מיטל להבי

"תחבורה שיתופית היא צו השעה"

מחזיקת תיק התחבורה בעירייה, חברת המועצה מיטל להבי, אומרת כי עצם הפרויקט שבאחריות החברה הכלכלית של העירייה נכון – אבל הביצוע לא מספיק טוב. "הציבור היה מקבל יותר בהבנה אם כלי הרכב היו חשמליים ואם גיל השימוש ברכבים היה מתחיל ב-18, ולא ב-21 (משיקולי ביטוח), כדי לתת מענה לצעירים ולהרגיל אותם לתחבורה שיתופית מהיום הראשון של הרישיון, במקום שיתרגלו לרכב ההורים או לרכב פרטי". לדברי להבי, מנהלי הפרויקט צריכים להקצות לאוטותל יותר מקומות בחניונים ופחות ברחוב, וצריך שיהיה תמריץ להחזרת הרכבים לחניות המסומנות ולא במקומות אחרים, "כמו בעגלה בסופר, כאשר אתה מקבל בחזרה 5 שקלים כאשר אתה מחזיר אותה למקום. צריך לייצר מנגנון שיתפוס פחות מקומות חניה", אומרת להבי.

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "שירות אוטותל מונה למעלה מ-4000 משתמשים רשומים ונותן מענה לרבים מתושבי העיר שמתניידים ללא רכב כלל, ומהווה אלטרנטיבה למחסור בתחבורה ציבורית. השירות מושתת על עקרון של רכב שיתופי, הזמין לציבור 24/7 ומסיבה זו רכבי המערך רשאים לחנות הן בחניות הייעודיות והן בכל מקום חניה חוקי.

"בבחירת מיקומי חניות אוטותל בחנה העירייה מספר היבטים, לרבות הסדרי התנועה והחניה, המרחקים בין החניות, אזורי הביקוש הצפויים ורצון לצמצם ככל האפשר את ההשפעה על תושבי העיר. נדגיש כי הקצאה זו מהווה פחות מאחוז מכלל החניות בעיר ומחויבת לקיום המיזם. מדובר במיזם שיתופי ועל פי מחקרים שנעשו בעולם מיזם שכזה אמור להוריד בטווח הארוך בין ארבעה לעשרה רכבים פרטיים על כל רכב שיתופי. באשר לתנועה ברחבי המטרופולין, בדומה למיזם תל אופן שבו העיר תל אביב-יפו הייתה חלוצה והתרחב לערים נוספות, גם בפרויקט אוטותל העירייה פנתה לכל רשויות המטרופולין והוא נבחן לשימוש בימים אלה". 

שר התחבורה חתם על הסכם לקידום תחבורה שיתופית בכל הארץ

השבוע בדיוק חתם שר התחבורה ישראל כץ על תקנות לקידום תחבורה שיתופית בכל הארץ, על ידי מתן האפשרות החל מעוד חודש לכל בעל רכב להסיע נוסעים כשירות בתשלום. על פי התקנות, בעל רכב פרטי יוכל לבצע עד שתי נסיעות שיתופיות ביום עם נוסעים שתיאמו נסיעתם מראש, באמצעות אפליקציות כ-Waze ו-Moovit והתשלום יהיה שני שקלים לק"מ.

 

 

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *