
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה בתחילת השבוע את הסעיפים בחוק המבקשים לשנות את הסדרי החניה ברשויות המקומיות (18 אוקטובר). בין היתר, הוחלט לבטל את המחיר המקסימלי שרשות מקומית רשאית לגבות עבור חניה ב"כחול לבן", שעומד כיום על 6.30 שקל. סעיפי החוק מתייחסים לרשויות מקומיות בהם חיים יותר מ-40 אלף תושבים. בהתאם לחוק, רשויות אלו יצטרכו בין היתר להסדיר תוך שלוש שנים אזורים בהם יוענק פטור מתשלום חניה לתושבי האזורים המוגדרים.
לכתבה המורחבת על אישור הסעיפים בחוק – לחצו כאן
גורמים בכנסת אמרו לאתר "פוסטה", כי עיריית ירושלים הינה היחידה שגובה את התעריף המקסימלי עבור חניה ב"כחול לבן". לדברי אותם גורמים, "למרות שלפי החוק החדש הרשויות לא יוגבלו מבחינת גביית תעריפי חניה, ראשי עיר לא ימהרו להעלות את תעריפי החניה, בגלל שיקולים פוליטיים והעובדה בשנת 2023 צפויות להתקיים בחירות לרשויות המקומיות".
אחת הערים המרכזיות שיושפעו מהרפורמה היא תל אביב. זאת בעיקר לנוכח מצוקת החניה ההולכת וגוברת בשטחה, ומדיניות החניה של העירייה בעד תחבורה ציבורית ועל חשבון רכבים פרטיים.
מנגד, פעילי קבוצת הפייסבוק "חניה ותחבורה לתל אביבים" מאשימים את עיריית תל אביב והעומד בראשה רון חולדאי בהשפעה על ועדת הכלכלה. אותם גורמים מדגישים כי חולדאי מקורב לגורמים בקואליציה, בעיקר למפלגת העבודה ולעומדת בראשה – הלא היא שרת התחבורה מרב מיכאלי.
אחת מהפעילות, אוסנת בנימין, אמרה בשיחה עם אתר "פוסטה": "הפעולה מכשירה את המחטף שנעשה בארבע מערכות בחירות. המקור שלו (של החוק) הוא עיריית תל אביב, בשיתוף עם עמותות שיצרו מצב של ביטול כל מקומות החניה שהיו חלק מתנאי החיים של התושבים. החלטת וועדת הכלכלה של הכנסת מייצרת רווחים לבעלי אינטרסים, בניגוד לאינטרס הציבורי. בעלי האינטרסים ירוויחו הון עתק מחניות וממקומות חניה, כיוון שגזלו לתושבים את מקומות החניה מבלי שניתן מענה לתחבורה הציבורית – מענה שלא נראה באופק".
פעיל תל-אביבי נוסף הוא אודי (יהודה) רייטר, שבמערכת הבחירות האחרונה ייעץ לראש הממשלה נפתלי בנט. "מי שעומד מאחורי הקלעים של המהלך היא עיריית תל אביב. הקשרים של העירייה עם הפקידות, הפוליטיקאים והממשלה הקיימת – כולל שרת התחבורה מרב מיכאלי – הם קשרים הדוקים וחבריים, כך שכל משנתו של חולדאי נכנסת לתוך הוועדות ומתקבלות החלטות של הממשלה לפי רצונו. זה החל במס הגודש – ההחלטה שאדם שרוצה להיכנס לתל אביב צריך לשלם 1,400 שקל בחודש בנוסף לעלות חניה, דלק ואגרות רישוי – והעירייה ממשיכה בקו שלה לייצר כאוס תחבורתי בתוך העיר. הם הגיעו להורדת נתיבים ויצירת פקקים בכוונה".
לטענת רייטר, "החוק יגרום ליותר קנסות ולעליית מחירים, כי כבר לא יהיה תו אחיד. לא מספיקים להם כספי המיסים שמדינת ישראל גובה, ולכן הם מוסיפים את המחיר דרך חניה ודוחות, וכך מגדילים את המס בדרך עקיפה. מדינה נורמלית בונה תשתיות של מטרו, והתושבים לבד עוברים לתחבורה ציבורית, אבל פה הם עושקים את האזרחים ומתעללים בהם. כל פעם זה תרגיל אחר".

סגנית ראש עיריית תל אביב וחברת המועצה הממונה על תיק התחבורה, מיטל להבי (מרצ), דווקא תומכת ברפורמה: "זה צעד בכיוון הנכון שיאפשר ניהול משאב החניה בצורה חכמה יותר ולטובת התושבים המתגוררים באזור, באשר החניה חינם תהיה מוגבלת לדיירים ואילו המבקרים יידרשו לשלם. טוב עשו כשהשאירו את ההחלטות על מיפוי אזורי חניה לרשות המקומית ולא הכתיבו פוליגון מבוסס כמות אוכלוסייה".









